اخبار ژئوماتیک

خطوط گاز نزدیک به گسل در خراسان شمالی مقاوم سازی می شود

آموزش نقشه برداری آپسیس

بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: از سازمان نقشه برداری درخواست شده تا مسیر گسل های استان را در اختیار این شرکت قرار دهد تا خطوط گاز نزدیک به گسل مقاوم سازی شود.

حسن رضا میربلوکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خطوط گاز استان به لحاظ حادثه خیز بودن این منطقه نیاز به مقاوم سازی دارد و در این باره اقداماتی در دست پیگیری است.
وی افزود: از سازمان نقشه برداری درخواست شده تا مسیر گسل ها را در اختیار قرار دهد تا خطوط نزدیک به گسل در استان مقاوم سازی شود.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: با توجه به قدیمی بودن شبکه ها و خطوط در برخی نقاط استان، فرسودگی احتمالی لوله های گاز رصد می شود.
وی افزود: در این باره اولویت با بررسی فرسودگی احتمالی لوله های بالای ۱۵ سال عمر است.
میربلوکی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات برای تامین و ارتقای ایمنی در حادثه ها، نصب شیر قطع اطمینان است.
وی گفت: این شیرها در زلزله های بالای پنج ریشتر خود به خود جریان گاز را قطع می کنند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: طول خطوط انتقال گاز در استان از ۴۹ کیلومتر در پیش از تشکیل استان به ۲۱۵٫۳ کیلومتر در وضعیت اکنون رسیده است و هفت هزار و ۵۵ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در استان اجرا و گازدار است.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و در شمال غربی – جنوب شرق واقع شده که از حاشیه شمال شرقی شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال غری – جنوب، جنوب شرقی واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵٫۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است. زمین لرزه ای با قدرت ۶٫۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵٫۷ ریشتری اردیبهشت ماه پارسال خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید