اخبار ژئوماتیک

خسارت های ناشی از فرونشست زمین در شهر دامنه شهرستان فریدن

فرونشست
آموزش نقشه برداری آپسیس

پدیده فرونشست زمین در دشت “دامنه” و شروع درزه و شکاف های ایجاد شده در نتیجه این پدیده، در زمین های کشاورزی، مناطق مسکونی و سطح معابر شهری در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ گزارش گردید. این شکاف ها در حال حاضر نیز تداوم دارد و سبب خسارت های زیادی به مناطق مسکونی (جا به جایی پی و شکست و ترک در ساختمان ها) ، جاده ها،خطوط انتقال نیرو و آسیب دیدگی تاسیسات کشاورزی (تاسیسات ایجاد شده در چاه های بهره برداری، شبکه آبیاری و…) شده است که از عمده دلایل آن نیز برداشت بیش از حد آب زیرزمینی می باشد.

با توجه به اینکه نظارت‌های کافی در زمینه برداشت عادلانه در منطقه وجود ندارد، تصمیم شورای ویژه پیگیری فرونشست شهر دامنه نصب کنتورهای هوشمند در زمین‌های کشاورزی بوده است که این حرکت آغاز شده، ولی هنوز به پیشرفت صد در صدی منجر نشده است. در همین راستا گروهی از اندیشمندان و پژوهشگران آلمانی امروز با حضور در فرمانداری فریدن و شرکت در کمیته ویژه فرونشست زمین در شهر دامنه، مشکلات و علل این فرونشست را بررسی کردند. مشروح گزارش این نشست را در اینجا بخوانید.

فرونشست

پروفسور معتق که در جلسه بررسی عوامل فرونشست دامنه، ضمن بیان شرایط حاد زمین در منطقه فریدن و به ویژه شهر دامنه، نسبت به بحران فرونشست زمین‌های فریدن در آینده‌ای نه چندان دور در صورت استفاده بی‌رویه و ناصحیح از منابع آب و انجام کارهای غیرکارشناسی هشدار داد. در ادامه جلسه نیز کارشناسان سازمان نقاطی از شهرستان را که احتمال فرونشست در آینده‌ای نه چندان دور در آن‌ها نیز وجود دارد را مشخص کردند و خواستار برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی شدند.

چندی پیش هم بر اثر فرونشست در دامنه باز هم به تأسیسات شهری این شهر آسیب وارد شد و باعث نشت گاز شد که با حضور به موقع نیروهای اداره گاز، به هیچ کس آسیبی نرسید.
به هر حال، آن‌چه مسلم است این که مسؤولان به ویژه در حوزه کشاورزی و مسکن و شهرسازی باید با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند و در وهله نخست باید برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب توسط چاه‌های غیرمجاز در این منطقه اقدامات لازم صورت گیرد و مسؤولان مسکن و شهرسازی نیز باید نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تأسیسات شهری اقدامات لازم را انجام دهند. منبع: زاینده رود آنلاین

با تشکر از مهندس هادی ثابتی دانشجوی پروفسور مهدی معتق که در انتقال مطالب و محتوای تصویری این گزارش آپسیس را همراهی کردند.

 

نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید