اخبار ژئوماتیک

تهدید رانش و لغزش زمین پس از سیلاب اخیر جدی است

آموزش نقشه برداری آپسیس
نقشه مناطق سیل زده استان لرستان به همراه نقشه به روز راه‎ های این استان با دقت بالا و بهره گیری از اطلاعات جمعیتی برمبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ که از سوی سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده بود، به مدیران ارشد این استان ارائه شد تا در امر امداد به مناطق تحت تاثیر سیلاب اخیر مورد بهره‎برداری قرار گیرد. همچنین از سوی مدیر کل نقشه برداری منطقه غرب کشور به مسئولان استان لرستان در خصوص تهدید رانش و لغزش زمین پس از سیلاب اخیر هشدار داده شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، احمد رفیعی‎میرزا مدیرکل نقشه ‎برداری منطقه غرب کشور با حضور در جلسات ستاد مدیریت بحران، کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌ های زمین استان لرستان، بر اهمیت استفاده از نقشه‌ های مکان محور و استفاده از سامانه‌ ی اطلاعات مکانی (GIS) و زیرساخت داده مکانی(SDI) در مدیریت بحران و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‎ های مکانی تمامی دستگاه ها با محوریت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نقشه‎ های استان لرستان در زمان وقوع سیل و بعد از آن در دو سری زمانی متفاوت در سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده است، گفت: این نقشه‎ ها می‌تواند در مدیریت بحران و تصمیم گیری مقامات بسیار موثر باشند.

رانش و لغزش لایه‌های زمین به عنوان یک تهدید جدی

پس از وقوع سیل فروردین ماه ۹۸، شاهد بروز پدیده رانش و لغزش لایه های زمین و در بعضی مناطق فرونشست در استان لرستان بوده‌ایم.

مدیرکل نقشه برداری منطقه غرب کشور با حضور در محل و شناسایی مناطق دارای رانش و تهیه تصویر و مستندات از مناطق مذکور، گزارشی در کارگروه مخاطرات زلزله استان لرستان ارائه کرد که حاکی از لغزش لایه‌ های زمین و هشدار درباره ابنیه و ساختمان ‎های متاثر از آن بود. رفیعی‎میرزا؛ با تاکید بر اینکه این موضوع به عنوان یک تهدید جدی بعد از وقوع سیل محسوب می شود، بر لزوم مطالعات اساسی و اقدامات موثر، بخصوص استفاده از روش های نوین از جمله تصاویر ماهواره ای، گیرنده های GPS و روش‌ های کلاسیک جهت رفتار سنجی تغییرات پوسته زمین تاکید کرد.

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‎ ها، آبراه ‌ها، مسیل ها و …. نیز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد فرمانداران در سطح شهرستان، تیم‎ های بازدید تشکیل داده و ضمن ارائه اطلاعات مربوط به روستاها، دستورالعمل برنامه ریزی کوتاه مدت کاهش ریسک زمین لغزش در مناطق روستایی را تدوین و ابلاغ کنند.

همچنین به دلیل رانش ‎های ایجاد شده در سطح استان، شرکت گاز استان موظف شد تا هرچه سریعتر نسبت به تمهیدات فوری به خصوص در حاشیه روستای دولت آباد اقدام کند.

در این نشست، از همه دستگاه های اجرایی خواسته شد تا تمامی لایه های اطلاعات خود را دراختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دهند.

گفتنی است این جلسه در استانداری لرستان و با حضور مدیران کل دستگاه ‎های اجرایی استان از جمله راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، شرکت گاز، شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب، اداره کل مدیریت بحران، دانشگاه لرستان و اداره کل نقشه برداری منطقه غرب برگزار شد.

ضرباهنگ توسعه و سازندگی با اطلاعات مکانی در آمایش سرزمین

در جلسه دیگری که در محل استانداری همدان و در راستای آزمایش سرزمین در غرب کشور برگزار شد نیز بر نقش مهم اطلاعات مکانی در تسریع ضرباهنگ توسعه و سازندگی کشور در حوزه آمایش سرزمین تأکید شد.

احمد رفیعی‎میرزا در این نشست نیز به طرح موضوعاتی همچون اهمیت و تهدید رانش زمین، زمین لغزش و فرونشست پرداخت و از نقش موثر داده های تخصصی سازمان نقشه برداری کشور در این زمینه سخن گفت. وی بر لزوم استفاده از SDI در مدیریت حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله و همچنین رفتارسنجی رانش و لغزش زمین و فرونشست در مناطق غرب و بکارگیری دانش ژئوماتیک در این زمینه تاکید کرد و افزود: با توجه به زیان های سنگین و پر هزینه ناشی از لغزش و رانش زمین، ضرورت انجام مطالعات اساسی و برنامه ریزی و رویکرد صحیح جهت مواجهه با این مهم، الزامی است.

در ادامه، روسای سازمان‌ های مدیریت و برنامه ریزی استانهای حاضر در این نشست، گزارش‌ هایی از خسارات ناشی از سیل و اقدامات انجام شده از استانهای مربوطه ارائه کردند و با تاکید بر نقش تاثیرگزار سازمان نقشه برداری کشور و کاربرد اطلاعات مکان محور در مدیریت بحران، از تلاش ها و اقدامات این سازمان تشکر کردند.

یادآور می شود، دکتر آقامحمدی؛ مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه آمایش غرب نیز، ضرورت به اشتراک گذاری اطلاعات به روز و مکان محور در استان های منطقه غرب کشور را امری ضروری برشمرد و ضمن تشکر از عملکرد سازمان نقشه برداری کشور در این حوزه و با توجه به ضرورت استفاده از اطلاعات مکان محور در کلیه مطالعات و تصمیم گیری‎ ها، پیشنهاد کرد که زیرساخت هایی نظیر SDI به صورت منطقه ای جهت استفاده کمیته آمایش غرب تهیه شود.

در نهایت، با توجه به اینکه استان ایلام در معرض بروز رانش و زمین لغزش قرارگرفته است، از سازمان نقشه برداری کشور خواسته شد تا ضمن شرکت در جلسات ستاد بحران، مطالعاتی نظیر آنچه در استان لرستان انجام گرفته، در استان ایلام نیز صورت دهد.

گفتنی است این نشست در روز ۲۲ فروردین ماه سال جاری، در استانداری همدان و باحضور دکتر آقا محمدی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه آمایش غرب، مهندس شاهرخی استاندار همدان، دکتر صیدایی، دکتر وفایی، مهندس چگنی و مهندس قیصوری، روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استانهای همدان، کرمانشاه، لرستان و ایلام و مهندس رفیعی میرزا مدیرکل نقشه برداری منطقه غرب کشور برگزار شد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور


دیدگاهتان را بنویسید