اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

تصمیم به مستثنی کردن بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا از Galileo موجب ایجاد دو دستگی در این اتحادیه شده است

تصمیم به مستثنی کردن بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا از Galileo موجب ایجاد دو دستگی در این اتحادیه شده استتصمیم به مستثنی کردن بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا از Galileo موجب ایجاد دو دستگی در این اتحادیه شده است
آموزش نقشه برداری آپسیس

تصمیم به مستثنی کردن بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا از Galileo موجب ایجاد دو دستگی در این اتحادیه شده است

بر اساس گزارشات رسانه های مختلف، تصمیم کمیته اروپایی برای کنار گذاشتن بریتانیا از سامانه ناوبری ماهواره ای Galileo پس از خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا، موجب بروز اختلافاتی میان کشورهای عضو شده است. مقامات رسمی بروکسل، به رهبری دبیر کل Martin Selmayr پشتیبانی آلمان خواستار مسدود نمودن بریتانیا از دسترسی به این پروژه شده اند. فرانسه، اسپانیا، سوئد و هلند در میان کشورهایی هستند که امیدوارند بتوانند روابط نزدیک خود را با بریتانیا پس از خروج از اتحادیه حفظ نمایند. در مقابل، در صورتی که بریتانیا اجازه ادامه همکاری در این پروژه را نداشته باشد، انتظار می رود که وزرای آنها بازگشت مبلغی معادل ۱ بیلیون یورو (حدود ۱۲% بودجه Galileo) که تاکنون برای همکاری در این پروژه پرداخت شده است را از اتحادیه اروپا تقاضا کنند.

Galileo رقیب اروپایی ۱۳ بیلیون یورویی سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) آمریکایی است. این سیستم که هردو کاربردهای نظامی و غیرنظامی را خواهد داشت، در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار نموده است و در دسامبر ۲۰۱۶ به ظرفیت عملیاتی اولیه خود دست یافت. انتظار می رود که این سیستم تا سال ۲۰۲۱ بطور کامل در دسترس باشد.

سال گذشته کمیته اروپایی تصمیم گرفت تا بریتانیا و شرکت هایش را از کارهای آتی مرتبط با Galileo مستثنی نماید. این تصمیم بر مبنای این حقیقت که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به یک طرف سوم تبدیل خواهد شد و بنابراین در  موارد حساس مرتبط با پروژه ماهواره ای مورد اعتماد نخواهد بود، گرفته شد. اعلام این خبر ناگهانی بود، و به صورتی که بعدتر “رفتاری آمرانه” توصیف شد صورت گرفت. این توسط دولت بریتانیا بسیار تحقیر آمیز توصیف شد و وزیر امور خارجه آن Boris Johnson اخیراً نگرانی هایی را در این باره به همتای فرانسوی خود اظهار داشته است. شایعاتی وجود دارد که فرانسه و تعداد دیگری از کشورها به همدردی با بریتانیا، نه تنها در مورد این تصمیم که اتحادیه اروپا را در معرض خطرات ایمنی و اقتصادی بالقوه قرار می دهد، بلکه در ارتباط با نحوه برخورد مقامات رسمی اتحادیه اروپا با بریتانیا پرداخته اند.

بر اساس خبرهای درز کرده از جلسه این هفته در بروکسل، بریتانیا ادعا کرده است که مسدود نمودن دسترسی شرکت های بریتانیایی از این پروژه هزینه ای ۱ بیلیون یورویی خواهد داشت و تهدیدی امنیتی برای هر دو طرف این دعوی محسوب می شود. سیاستمداران بریتانیایی اکنون تهدید کرده اند که در صورت عدم بازنگری در این تصمیم توسط بروکسل، بازگشت سرمایه ۱ میلیون یورویی صرف شده در این پروژه را درخواست خواهند نمود.

منبع: gim-international.com

دیدگاهتان را بنویسید