ژئوماتیکنقشه برداری

تاریخچه نقشه برداری زمینی

تاریخچه نقشه برداری زمینی
آموزش نقشه برداری آپسیس

تاریخچه نقشه برداری زمینی: فرصت های گذشته، حال و آینده

ممکن است متوجه نشده باشید، ولی، نقشه برداری زمینی، خصوصاً در منطقه ای که در آن زندگی می کنید، یک بخش مهم از زندگی شماست. هر مالک زمین پیش از اقدام به هر فعالیت ضروری مرتبط با زمین نظیر ساخت و ساز، نقشه برداری، خرید و فروش، و غیره، باید آن را به انجام برساند. این برای شما مهم است که حقایقی در ارتباط با نقشه برداری زمینی را بیاموزید. خُب، واقعیت این است که بسیاری از افراد آگاهی چندانی از امور مرتبط نقشه برداری ندارند و خیلی به آن فکر نمی کنند، مگر اینکه به آن نیاز پیدا کنند. ولی همیشه نباید اینطور باشد. اگر خیال داشتن املاک خود را در سر می پرورانید، اخذ دانش نقشه برداری می تواند بهترین کار برای شما باشد. در این مقاله، قصد داریم به مفاهیم کلی بپردازیم: تعریف و تاریخچه نقشه برداری زمینی.

تعریف نقشه برداری

نقشه برداری علم تهیه نقشه و اندازه گیری مناطقی خاص از محیط اطراف با استفاده از ریاضیات و تجهیزات و فناوری پیشرفته است. تنها با نگاه کردن به این تعریف، می توان به سادگی درک نمود که کار کردن در زمینه نقشه برداری شوخی بردار نیست. این کار به مقادیر قابل توجهی از دانش و مهارت احتیاج دارد. نقشه برداران، افراد حرفه ای دارای مجوزی هستند که در بخش های مرتبط با فناوری بسیار ماهر هستند. آنها باید در طول زمان آموزش های سختی را تحمل کنند و بطور پیوسته در ارتباط با این رشته بیاموزند. فناوری در یک چشم برهم زدن پیشرفت می کند، بنابراین نقشه برداران نیز نیاز دارند تا همگام با این پیشرفت به جلو حرکت کنند.

نقشه برداری زمینی در زمان های پیشین

آیا می دانستید که نقشه برداری قدمتی در حدود چندین قرن دارد؟

اگر بخواهیم مشخص تر صحبت کنیم، بر اساس اسناد تاریخی نقشه برداری در طول ۶۰۰۰ سال گذشته مورد استفاده بشر بوده است. آیا اثر تاریخی Stonehenge را می شناسید؟ گزارش های حاکی از این هستند که نقشه برداران در آن بکار گرفته شده بوده و هندسه میخ و طناب در آن مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، مستندات مهم دیگری در مصر باستان یافت شده اند. گفته می شود که مصری ها پدیدآورندگان سیستم ثبت مالکیت زمین در ارتباط با اهمیت مرزها در اهداف مالیاتی بوده اند. نقشه برداران حتی پیش از ساخت اهرام عظیم مصر و پیش از آنکه مشخصات مرزی طغیان های رودخانه نیل باز ارزیابی شوند، وجود داشته اند.

در این بین، ابزار “Groma” (یک میله قائم که دو میله متقاطع افقی روی آن سوار شده و از هر سر این دو میله متقاطع یک شاقول آویزان بوده است) برای اولین بار در بین النهرین مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه ابزار “عدسی” در یونان توسعه یافت. این اتفاقات نشان دهنده پیشرفت نقشه برداری و کاربرد دانش در هندسه بوده اند. این زمانی بوده است که روش های نقشه برداری در حال استاندارد شدن بوده اند.

در ارتباط با نگاه کردن به نقشه برداری به عنوان یک حرفه، این رومی ها بودند که برای اولین بار نقشه برداری را به عنوان یک شغل واقعی شناختند. در حقیقت، آنها به این رشته بزرگی و وقار بخشیدند. الهه Terminus را می شناسید؟ او مدافع مرزها بود. به علاوه جشن های سالیانه ای برای بزرگداشت Terminus برگزار می شده است (Terminalia). نقشه برداران زمینی در دوره امپراطوری بزرگ روم در نتیجه گسترش عظیم کشور و برنامه زمان بندی پایدار ساختمان سازی، مورد نیاز بوده اند.

در سال ۱۸۰۶ واقعه مهمی رخ داد. ویلیام فاتح امر کرد تا کتاب مساحی با ثبت اطلاعات زمین داران و زمین هایی که آنها اشغال کرده و یا تحت تملک دارند، تهیه شود. به این منظور، مرزهای دقیق و دارایی های شخصی از اهمیت بیشتری برخوردار شدند.

نقشه برداری زمینی در دوران مدرن

علم و فناوری در قرون بعدی پیشرفت کردند و اکتشافات بسیاری در زمینه نقشه برداری زمینی انجام گرفت. در سال ۱۷۸۷، Jesse Ramsden به پیشرفت های عظیمی در ارتباط با دقت دستگاه های تئودولیت دست یافت. فعالیت های او تهیه ابزاری برای اندازه گیری زوایا در صفحات افق و قائم را امکان پذیر نمود. در این بین، تلسکوپ ها نیز با پیشرفت مواجه شدند و بنابراین، دقت بیشتر و روش های جدید اندازه گیری پدید آمدند.

در قرن شانزدهم، مثلث بندی متولد شد و به تغییرات گوناگونی در نقشه برداری زمینی و روش های مرتبط با آن منجر شد. این روش برای نقشه برداری از تمام کشور مورد استفاد قرار گرفت.

انقلاب صنعتی در ابتدای قرن نوزدهم میلادی کنترل امور را به دست گرفت و تجهیزات نقشه برداری پیشرفته تری توسعه یافتند. این دوره به عنوان جنبشی عظیم در رشته نقشه برداری در نظر گرفته می شود. نقشه برداران مورد نیاز بودند، چرا که نقش مهمی را در یاری رسانی به ساخت کانال ها، جاده ها، خطوط ریلی و غیره بازی می کردند.

نقشه برداری زمینی در حال حاضر

نقشه برداری همگام با زمان به توسعه خود ادامه داد، و نقشه برداران، همراه با پیشرفت پیوسته فناوری امکان استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته را یافتند. اسکن سه بعدی و GPS وارد تصویر شدند، اگرچه بسیاری از روش های مبنایی نقشه برداری همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر، نقشه برداری قطعاً یک از مهمترین رشته ها و حرفه هاست و افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

فناوری پهپاد در نقشه برداری

به احتمال ریاد مقاله ما در ارتباط با کاربرد فناوری پهپاد در نقشه برداری را مطالعه کرده اید، بنابراین چندان به آن نخواهیم پرداخت. اولاً، واژه پهپاد به هواپیماهای بدون سرنشین و یا وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAVها) اطلاق می شود. آنها تحت عنوان ربات های پرنده نیز شناخته می شوند. آنها هم می توانند با استفاده از برنامه های پروازی خود را به پرواز در آورند و هم از راه دور کنترل شوند. این پرنده ها بیشتر به خاطر استفاده های نظامیشان شناخته شده اند، اما می توانند در فعالیت های غیر نظامی مختلفی چون آتش نشانی، پایش آب و هوا، پایش ترافیک، عملیات های جستجو و نجات، و فعالیت های تفریحی نیز مورد استفاد قرار گیرند. و البته آنها در حال حاضر در نقشه برداری نیز بکار گرفته می شوند.

جدای از دانستن مزایای استفاده از پهپادها، هر فرد مشتاقی باید اطلاعات بیشتری در ارتباط با اینکه این دستگاه چطور می تواند نقشه برداری را در زمان حاضر و آینده متحول نموده و بهبود بخشد در اختیار داشته باشد. در زیر حقایقی را برای شما ارائه کرده ایم:

  • پهپادها برای استفاده در شرایط گوناگون ایمن هستند.
  • مکان های دور و سخت به آسانی قابل دسترسی شده اند.
  • نقشه های بسیار دقیق و با قدرت تفکیک بالا قابل ایجاد و توسعه هستند.
  • پهپادها امکان گردآوری انواع مختلفی از داده ها نظیر عکس ها و ویدئوها را فراهم آورده اند.
  • این امکان وجود دارد که اطلاعات جمع آوری شده را بطور آنی در یک سرور بارگذاری نموده و هر فرد مجاز در هر مکان امکان دسترسی به این اطلاعات را خواهد داشت.

همانطور که می بینید، همه چیز با استفاده از پهپادها ساده تر شده است. استفاده از آن ایمن تر هم هست و بنابراین، وظایف بیشتری را می توان بطور کارا و بلافاصله به انجام رساند. این یک مشخصه آشکار پیشرفت عظیم رخ داده در صنعت نقشه برداری است.

از زمان های قدیم تا حال حاضر

با نگاهی به تاریخ کلی نقشه برداری زمینی، می توانیم بگوییم که مسیری طولانی پیموده شده و پیشرفت های بسیاری رخ داده است. در گذر زمان، اهمیت آن بیشتر شده است. و هرچه فناوری پیشرفت نموده است، توسعه در زمینه های گوناگونی اتفاق افتاده و این پروسه را مفیدتر و ساده تر نموده است. از تجهیزات ساده تا پهپادها، رشته نقشه برداری قطعاً پیشتر خواهد رفت و نقش های با اهمیت تری را در زندگی مردم ایفا خواهد نمود.

خلاصه

احتمالاً تا الان و با مطالعه اطلاعات فوق، فهمیده اید که نقشه برداری چیست. آیا مالک یک قطعه زمین هستید؟ یا قصد خریدش را دارید؟ اگر بله، پس کسب دانش در ارتباط با این پروسه برای شما کمک بزرگی خواهد بود. همانطور که پیشتر اشاره شد، نقشه برداری باید پیش از سایر فعالیت های مرتبط با زمین انجام شود. بنابراین، ادامه دهید و ذهن خود را تغذیه کنید. این تاریخچه از نقشه برداری زمینی می تواند همانقدر به شما بیاموزد که اطلاعات به روز می توانند.

در مقاله آتی به بحث در ارتباط با آینده نقشه برداری زمینی و آنچه که در ارتباط با این حرفه به آن دست خواهیم یافت می پردازیم.

منبع: totalsurveying.com.au

دیدگاهتان را بنویسید