نقشه برداری

آموزش فارسی نویسی با استفاده از نرم افزار Farsi Editor در محیط اتوکد و یا نرم افزار های زیر مجموعه مانند Civil 3D

آموزش فارسی نویسی با استفاده از نرم افزار Farsi Editor
آموزش نقشه برداری آپسیس

برای فارسی نویسی در مجموعه اتوکد از نرم افزار کاتب استفاده می شود . این نرم افزار از طریق منوی فرمان اجرا می شود و ویرایش نوشته ها مشکل است برای رفع این مشکل می توان از نرم افزار  Farsi Editor نوشته شده توسط آقای علی اصغری استفاده کرد که محیط ویرایشی بسیار خوبی دارد برای کار با این نر م افزار ابتدا باید Visual basic را برروی اتوکد نصب کنید . برای نصب ابتدا اتوکد را ببندید و سپس نرم افزار  Autocad VBA Enabler را دانلود و نصب کنید . با توجه به تحریم ایران از سوی شرکت اتودسک می توانید از سایتهای دیگر و یا با استفاده از فیلتر شکن این فایلها را  دانلود کنید .

در هنگام دانلود به ورژن اتوکد همچنین به نوع ویندوز که ۳۲ بیتی هست یا ۶۴ بیتی دقت کنید .

بعد از نصب ویژوال بیسیک اتوکد را باز کنید و دستور Vbarun را اجرا کنید تا پنجره زیر باز شود .

برروی  VBA Manager کلید کنید تا پنجره زیر باز شود .

برروی Load  کلیک کنید  و نرم افزار Farsi editor را با توجه به نوع ویندوز ۶۴ یا ۳۲ بیتی انتخاب کنید . در صورتیکه نرم افزار اجازه اجرا خواست درخواست را تایید کنید . حال از همان پنجره برروی Macros کلیک کنید و مانند شکل زیر Run را بزنید .

نرم افزار آماده است . برروی محیط کار درسمت راست یک آیکون فلش کوچک اضافه شده است مانند شکل زیر

فقط کافی است برروی آیکن کلیک کنید و متن فارسی را انتخاب کنید پنجره نرم افزار باز می شود و می توانید متن را ویرایش کنید . در صورتی که بخواهید متن جدیدی بنویسید ابتدا یک متن فارسی که با استفاده از کاتب نوشته شده را در صفحه کپی کنید سپس آن را ویرایش کنید . تا زمانی که از محیط اتوکد خارج نشده اید می توانید با زدن آیکون فلش مجددا نرم افزار را اجرا کنید در صورت خارج شدن از محیط اتوکد مجددا نرم افزار را Load  و سپس Run کنید .

در صورتیکه بخواهید هر بار نرم افزار به صورت خودکار Load  شود .  دستور Appload را بزنید سپس فایل نرم افزار Farsi Editor را با کشیدن به قسمت Startup Suite برروی آیکون چمدان بیاندازید .

آنکه ناموخت از گذشت روزگار                                      هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

حسین زندی  کارشناس ارشد سازه   ۱۳۹۶

برای دانلود نرم افزار Farsi Editor کلیک کنید


دوره آموزشی نرم افزار Civil 3D (مخصوص رشته نقشه برداری)

دوره آموزش نرم افزار سیویل تری دیبرای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید