اخبار ژئوماتیک

مخاطرات فرونشست در استان یزد و نقش داده‎های مکانی در توسعه و آبادانی و کاهش فقر و بیکاری

آموزش نقشه برداری آپسیس

رئیس سازمان نقشه‎برداری کشور در سفر به استان یزد گفت: گسترش بهره‎وری از داده‌های مکانی گامی موثر در توسعه و آبادانی کشور و کاهش فقر و بیکاری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، مهندس مسعود شفیعی روز یکشنبه ۱۸ آذرماه با حضور در استان یزد، علاوه بر دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان، با محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و سرپرست استانداری یزد و علی زینی‎وند معاون اقتصادی استانداری نیز دیدار کرد و در نظر دارد با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان یزد نیز ملاقات کند.

در تمامی این دیدارها که دکتر یحیی جمور معاون فنی سازمان و دکتر فرخ توکلی مشاور رئیس سازمان نقشه برداری نیز مهندس شفیعی را همراهی می‎کردند؛ علاوه بر بررسی وضعیت فرونشست استان یزد درباره نقش و اهمیت اطلاعات مکانی و کاربرد آن در توسعه استان نیز تبادل نظر شد.

کما اینکه در نشستی که مهندس شفیعی با مهندس سیدمجتبی حسینی‎پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد و جمعی از معاونین وی در محل این سازمان داشت، تاکید کرد: استفاده از داده‎های مکانی و کاربرد آن در برنامه‌ریزی و تصمیم گیری‎های ملی تأثیرگذار بوده و از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است.

وی افزود: در همین راستا  SDIملی نقش مهمی در زیرساخت‌های برنامه‎های اجرایی استان‎ها و نیز آمایش سرزمین ایفا می‎کند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور بر لزوم افزایش ایستگاه‎های مبنایی در استان یزد تأکید کرد و گسترش شبکه مبنایی ژئودینامیک را بهترین راهکار برای رفع نیاز همه دستگاه های اجرایی دانست.

وی درباره طرح ایجاد گروه نقشه‎برداری و اطلاعات مکانی در هر استان نیز گفت: با ایجاد این گروه‎ها در هر استانی زیر نظر سازمان نقشه برداری کشور، تمرکز بر روی این مجموعه کمتر شده و بدین ترتیب سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در گسترش و جمع آوری اطلاعات مکانی و نقاط مبنایی به سازمان نقشه برداری کشور کمک خواهند کرد.

شفیعی درباره آزادسازی داده‎های مکانی نیز گفت: برآنیم تا با آزادسازی داده‎های اطلاعات مکانی در راستای توسعه کشور، اطلاعات مکانی به صورت رایگان در اختیار همه دستگاه‎های اجرایی در همه استان‏ها قرار گیرد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور بابیان اینکه هم‌اکنون این سازمان پنج اداره کل منطقه‌ای در سطح کشور دارد، افزود: بعد از احیای سازمان برنامه‌وبودجه توافق شد تا دفتر مدیریت نقشه مکانی با عمده وظایف استانی و بخش معین استان‌های همجوار در سازمان‌های مدیریت کشور راه‌اندازی شود. راه‌اندازی گروه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی قوی متناسب با شرایط هر استان از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان در تدوین و تهیه نقشه‌های مکانی عنوان کرد.

وی جذب مشارکت شهروندان برای تولید و بروز نگه داشتن اطلاعات مکانی را یکی از مهمترین رویکردهای سازمان نقشه‌برداری کشور دانست و بیان کرد: بهنگام نگه داشتن لایه‌های اطلاعات مکانی کشور با نگاه جمع‌سپاری ضروری است.

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به ضرورت عبور از بروز رسانی و رسیدن به فرهنگ بهنگام‌سازی و نگهداری اطلاعات در حوزه نقشه مکانی و اطلاعات توصیفی،‌ گفت:‌ شیوه‌نامه تهیه نقشه اطلاعات مکانی بروز متناسب با نیاز هر استان و منطقه یکی از ضرورت‌های اجرایی و در دستور کار این سازمان در سطح کشور است.

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هویت بخشی به داده‌های مکانی در سطوح مختلف باید از سوی دولت، بروز و نمود عینی و اقتصادی‌تری داشته باشد، گفت: در همین خصوص بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده توسط اطلس اطلاعات مکانی در استان یزد، ۱۱ میلیارد تومان سرمایه در حوزه نقشه و داده‌های مکانی وجود دارد که می‌تواند ارزش‌افزوده در بخش دیگری ایجاد کند.

وی ادامه داد: به‌منظور تحقق این هدف تولید اطلس اطلاعات مکانی استان‌های مختلف کشور با فرمت جدید و باهدف بررسی چالش‌ها، راهکارهای نگهداری از ظرفیت‌های موجود و تعیین راهکارهای توسعه‌ای در دستور کار قرارگرفته تا ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.

خطر فرونشست در یزد

مساله فرونشست در دشت‎های استان یزد نیز یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز و نگران کننده‌ای بود که از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد به آن اشاره شد.

سیدمجتبی حسینی‌پور خاطر نشان کرد: خطر پدیده فرونشست در کشور موضوع بسیار جدی است که متاسفانه استان یزد نیز از این رویداد مستثنی نیست. کم آبی و فرونشست خطراتی هستند که اگر کنترل نشوند، صنعت کشاورزی در این استان را تهدید خواهند کرد و ممکن است پیامدهایی مثل فقر، بیکاری و کمبود برخی منابع را در بر داشته باشد.

همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد با بیان این‌که اطلاعات و داده‌های مکانی نقش مهمی در توسعه بیش از پیش کشور و استان ایفا می‌کند، ‌اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید اطلاعات مکانی و توصیفی ضروری است.

محمد فخرالدین معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد هم گزارشی از تلاش‌های انجام‌شده درباره نقشه‌برداری، آمار و سرشماری در استان، مشکلات و چالش‌های موجود ارائه کرد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید