فتوگرامترینقشه برداری

ترکیب پهپاد لیدار و فتوگرامتری

آموزش نقشه برداری آپسیس

نقطه&پیکسل Geodetics

لیدار Geo-MMS و Geo-Photomap از سنسورها و تکنیک های بسیار متفاوتی برای نقشه برداری پهپادها استفاده می کنند. لیدار Geo-MMS مستقیما ژئورفرنسینگ را برای داده های لیدار انجام می دهد تا ابر نقاط دقیق و سه بعدی نزدیک به زمان آنی حاصل شوند. Geo-Photomap به طور مستقیم تصاویر مکانی مرجع دوربین را برای ارائه ابر نقاط سه بعدی در یک فرایند سنتی پسا پردازش فتوگرامتری انجام می دهد. مطالعات متعددی برای مقایسه این دو تکنیک انجام شده است، با این حال بیشتر مطالعات بر روی ارزیابی دقیق و نه تعیین فناوری مناسب – لیدار پهپاد (نقاط لیدار) یا پهپاد فتوگرامتری (پیکسل ها) برای نقشه برداری از یک منطقه با ویژگی های خاص متمرکز شده اند. به عنوان مثال، بهتر است هنگام نقشه برداری از منطقه ای با سایه متراکم درختان، محیط های معدن، مدل سازی اشیا باریک مانند خطوط انتقال، لوله ها، ویژگی های لبه تیز، زمینه های سنگی (مصالح) از لیدار پهپاد استفاده کنید. هنگام نقشه برداری از معادن زمین لخت، پروژه های کاری زمینی، و مناطق دیگر که توسط درختان، ساختمان ها پوشش داده شده اند استفاده از پهپاد فتوگرامتری بهتر است.

برای نشان دادن تفاوت ها ما منطقه ای را با هر دو لیدار Geo-MMS و محصولات Geo-Photomap پردازش کرده ایم. شکل ۱ راه حل های بدست آمده از هر دو محصول را به صورت جانبی نشان می دهد.

Figure 1: Mapping Using Geo-MMS LiDAR (left) and Geo-Photomap (right)

شکل ۱: نقشه برداری با استفاده از لیدار Geo-MMS (چپ) و Geo-Photomap (راست).

 

یک نگاه دقیق تر نشان می دهد که با وجود لیدار طبقه بندی اشیا دشوارتر از روش رنگی فتوگرامتری Geo-Photomap است، در حالی که خود فتوگرامتری نیز در انتقال مناطق پوشیده از شاخ و برگ درختان و دقت عمودی کم مشکل دارد، جایی که لیدار در آن نواحی عملکرد خوبی را دارد.

رویکرد Geodetics برای غلبه بر محدودیت های نشان داده شده در بالا، ترکیب ابر نقاط حاصل از لیدار Geo-MMS با ابر نقاط بدست آمده از Geo-Photomap است که همانطور که در شکل ۲ نیز نشان داده شده است بهترین عملکرد هر دو روش را برای ما نتیجه می دهد.

Figure 2: Integration of Point Cloud from Geo-MMS LiDAR and Geo-Photomap

شکل ۲: ترکیب ابر نقاط بدست آمده از لیدار Geo-MMS و Geo-Photomap.
معرفی محصول نقطه&پیکسل Geodetics به طور خاص برای ایجاد تلفیقی پایدار بین سنسورهای لیدار و فتوگرامتری ارائه شده است که بهترین عملکرد هر دو را نتیجه می دهد.
مزایای استفاده از رویکرد نقطه&پیکسل شامل موارد زیر است:
  • ترکیب ابر نقاط لیدار و فتوگرامتری (مولتی اسپکترال/RGB).
  • بهبود بخشیدن تجسم.
  • رنگ آمیزی ابر نقاط لیدار را فراهم می کند.
  • تقویت استخراج DEM/DTM منطقه.
  • ساده سازی طبقه بندی ابر نقاط لیدار.
  • تولید ارتوفتو در مناطقی که فتوگرامتری در آن مناطق موفق نیست (یعنی یخچال های طبیعی، سایه درختان، محیط معادن و غیره).
  • تشخیص تغییر (دو بعدی، سه بعدی، چهار بعدی).

Figure 3: Point&Pixel Product

شکل ۳: محصول نقطه&پیکسل.

با دنبال کردن خبر نامه ما می توانید اطلاعات بیشتری درباره محصولات لیدار Geo-MMS و Geo-Photomap و نقطه&پیکسل کسب کنید. با ما همراه باشید!!!

منبع: geodetics.com

مطالب مرتبط:

۱. چگونگی افزایش تراکم نقطه ای سیستم لیدار شما
۲.  پسا پردازش کینماتیک GPS برای سیستم های پهپاد لیدار
۳. Geodetics محصولات سیستم موبایل لیدار خود را افزایش می دهد


uav

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید