چارسوژئودزینقشه برداری

مقایسه مساحت کشورها بر روی سیستم تصویر مرکاتور

آموزش نقشه برداری آپسیس

برای مقایسه دقیق اندازه کشورها و قاره‌ها با یکدیگر، The True Size به کارتان می‌آید. با این سایت به راحتی می‌توانید یک یا چند کشور را انتخاب کنید تا محدوده جغرافیایی آن‌ها مشخص شده و بعد بتوانید مرزهای آن کشور را روی نقشه جا به جا کرده و روی کشور دیگری ببرید تا ببینید نسبت به یکدیگر چقدر تفاوت مساحت دارند.

نمایش دادن جهان کروی ما بر روی یک تکه کاغذ صاف سخت است. کارتوگراف ها از چیزی به عنوان سیستم تصویر استفاده می کنند تا با تغییر شکل جهان، آن را به نقشه های دو بعدی تبدیل کنند. معروف ترین این سیستم های تصویر، سیستم تصویر Mercator است.

هر سیستم تصویر با خود اعوجاج به همراه می آورد و هر کدام مشکلات خودشان را دارند.  یکی از معروف ترین انتقاداتی که به نقشه ی Mercator وارد است این است که اندازه ی کشورهای نزدیک به قطب را با اغراق نشان می دهد، (مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای قاره اروپا)، و این در حالی است که ابعاد و مساحت کشورهای نزدیک استوا را کم اهمیت جلوه می دهد (مانند کشورهای قاره آفریقا).

در سیستم تصویر مرکاتور گرینلند تقریباً هم اندازه با قاره آفریقا ظاهر می شود. اما در واقعیت مساحت گرینلند ۲٫۰۷۲ میلیون کیلومتر مربع و مساحت آفریقا ۳۰٫۰۴ میلیون کیلومتر مربع است، یعنی تقریبا ۱۴٫۵ برابر بزرگتر!

این وبسایت توسط James Talmage و Damon Maneice ساخته شده است. این برنامه آنلاین از یکی از قسمت های سریال سیاسی The West Wing و یک اینفوگرافیک ساخته Kai Krause تحت عنوان The True Size of Africa الهام گرفته شده است. سازندگان این برنامه و وبسات می گویند: امیدواریم که معلمان از این وبسایت استفاده کنند تا به دانش آموزان خود نشان دهند که اندازه واقعی دنیا چقدر است.

چگونه از سایت The True Size استفاده کنیم؟

پس از ورود به سایت thetruesize.com با کلیک کردن روی گزینه Clear Map علائم و Shape های روی نقشه پاک می شود. برای مقایسه کردن اندازه ی دو کشور، اسم کشورها را در قسمت Search وارد کرده تا Shape مرز کشور روی نقشه جهان ظاهر شود. سپس با استفاده از ماوس و جا به جا کردن پلیگون مرز کشورها و همپوشانی آن ها، اندازه دو کشور را مقایسه کنید. در گوشه پایین و چپ علامت شمال نمایش داده شده است. بعد از انتخاب هر پلیگون، برای چرخش و دوران دادن به شیپ های رنگی از آیکون شمال استفاده کنید.

نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید