اخبار ژئوماتیک

اطلاعیه ی سامانه ی شمیم در ارتباط با تغییر ip

آموزش نقشه برداری آپسیس
پروژه ایجاد شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها (سامانه شمیم ) در کل کشور در تابستان سال ۱۳۹۵ آغاز گردید و با نصب ۱۴۴ ایستگاه دائم بر روی ساختمان واحدهای ثبتی در زمستان همان سال به سرانجام رسید  که توسط جناب آقای دکتر تویسرکانی معاونت معزز قوه قضائیه و ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همزمان با دهه مبارک فجر سال ۱۳۹۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با داشتن بیش از ۴۴۰ واحد ثبتی و ۱۲۰۰ نقشه بردار یک بستر مناسب جهت پیاده سازی شبکه دائمی GNSS در اختیار دارد و با اتکا به این زیر ساخت ارزشمند توانسته است در سطح ملی اقدام به طراحی و پیاده سازی ” شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها” که به اختصار “شمیم” نامیده می شود، نموده تا ضمن تدقیق اطلاعات مکانی املاک، زیرساختی برای توسعه استفاده از فن آوری های ماهواره ای در سطح کشور باشد.

شمیم در حقیقت چیزی فراتر از یک شبکه از ایستگاه های دایمی GNSS است. شمیم ترکیبی از ایستگاه های دایمی، نقشه برداران واحد های ثبتی و گیرنده های روور توزیع شده بین آنها، زیر ساختهای سخت افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران، نرم افزار های واسط جهت صدور سند مالکیت و دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی است. پس از استقرار ایستگاه های دایمی و انجام محاسبات اولیه و توزیع روور ها بین نقشه برداران واحد های ثبتی و آموزش آنها و تعریف دسترسی ها و نصب نرم افزار های لازم، نقشه برداران می توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک نمایند. یکی از مزایای استفاده از شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند را نمیدهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است.

سیستم شمیم پایان کار نیست، بلکه نقطه شروع اصلاح موقعیت املاک در یک سیستم یکپارچه است. استفاده از این سیستم نه تنها از ورود داده های هندسی غیر دقیق جلو گیری میکند، بلکه خطاهای احتمالی موجود را نیز اصلاح می کند و این امر جز با همکاری و هماهنگی و سخت کوشی، محقق نخواهد شد.

 

منبع: سامانه شمیم

دیدگاهتان را بنویسید