ژئوماتیککاداستر

آموزش تفکیک آپارتمان – بخش چهار

آموزش تفکیک آپارتمان
آموزش نقشه برداری آپسیس

آمارهایی از وضعیت ثبتی کل اراضی ملی کشور

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:

  • از میزان ۱۳۱ میلیون هکتار اراضی ملی تاکنون ۱۰۵ میلیون هکتار در سامانه کاداستر جانمایی شده ولی از این مقدار تنها ۲۵ میلیون هکتار درسامانه مزبور تثبیت شده است.
  • وی علت عقب ماندگی اجرای طرح کاداستر نسبت به اراضی ملی را عدم همکاری دستگاههای دولتی در جانمایی و تثبیت اراضی ذکر کرده است/خبرگزاری میزان

رونمايي از ۱۶۷هزار هکتار از اراضی آزاد شده در سال ٩٨

دستگاه قضا چند درصد مساحت تهران را از زمين‌خواران بازپس گرفته است؟

دانلود Easy Macro Recorder 4.9

اگر از ویرایش‌های مکرر نقشه‌های رستری شلوغ و تیپ به ستوه آمده‌اید باید بدانید که رایانه برای برداشتن باری از روی دوش بشر ساخته شده نه برای تحمیل کارهای تکراری و ملال آور.

در شیوه ‌ای که اینجا معرفی می‌شود نحوه تهیه رستری طبقات و قطعات آپارتمان‌های تیپ به شیوه‌ای کاملا اتوماتیک و سریع می‌پردازم؛ تا انتها مطالعه کنید:

  1. ابتدا برنامه Easy Macro Recorder را دانلود و نصب کنید، هنگام مراحل چاپ در UPBUILD به این ترتیب عمل کنید.
  2. اولین طبقه را برای شروع تهیه رستری طبقات انتخاب کنید و به محض ورود به محیط ویرایش از منوی برنامه Easy Macro Recorder گزینه Record را انتخاب کرده و مسیر ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید.
  3. در صورت لزوم دکمه Fit Map را فشرده و سپس این قطعه را با دقت و به طور کامل ویرایش کنید، اصلا عجله نکنید، نهایتا چند دقیقه وقت شما گرفته می‌شود. از ابزارهای Rotate و Move استفاده کنید و نهایتا با کمک دکمه جابجایی کل نقشه را به اندازه‌ای جابجا کنید که در صفحه نمایش کلیه قسمت‌های نقشه به طور کامل مشاهده شود.
  4. در پایان مراحل ویرایش و قبل از ذخیره در بانک، روی دکمه Stop Record کلیک کنید. سپس در صفحه تنظیمات برنامه Easy Macro Recorder گزینه Very Fast را از منوی کرکره ای Playback Speed انتخاب کنید.
  5. رستری مربوط به این طبقه را در بانک ذخیره کنید.
  6. کار ویرایش تمام شد. در محیط A4Port فیزیک نقشه‌ها، چک کنید نقشه ایرادی ندارد، فونت‌ها خوانا و متون در جای مناسب باشند و کلیه قسمت‌های نقشه و حاشیه نویسی‌های مجاورین به طور کامل در کادر صفحه باشد. اگر چنین نبود کلیه مراحل بالا را تکرار کنید تا کم کم در این کار تجربه به دست بیاورید.
  7. حال باید ویرایش بقیه طبقات را به ربات Easy Macro Recorder بسپارید. برای این کار بعد از انتخاب قطعه بعدی و ورود به محیط ویرایش تنها کاری که لازم هست بکنید انتخاب گزینه Play Back هست. کلیه مراحل ویرایش نقشه به سرعت و اتوماتیک انجام می‌شود.
  8. قبل از ذخیره در بانک نقشه را چک کنید تا موردی از قلم نیافتاده باشد. از آنجا که اندازه‌گذاری ها در هر قطعه منحصر به فرد هست پس کافیست که فقط آنها را چک کنید. این کار را با همین ترتیب برای بقیه قطعات و سپس طبقات تکرار کنید.
  9. این برنامه در تهیه رستری طبقات پارکینگ‌ها و انباری‌ها و پشت بام و … کار خاصی نمی‌تواند انجام بدهد! انتظار دیگری هم به جز این نیست چون ربات Easy Macro Recorder فقط از عهده نقشه‌های تیپ برمی‌آید. البته پیشنهاد می‌کنم حتما ماکرو مربوط به عملیات ویرایش در A4Port در طبقات غیرتیپ نیز ذخیره شود، این ماکرو زمانی که مجبور به تغییراتی در پردازش که منجر به حذف و ویرایش مجدد کلیه طبقات پیش بیاید بسیار به کار می‌آید.
تذکر: برای تهیه نقشه قطعات دوباره کار نکنید، در مرحله تهیه رستری قطعات، بجای دکمه ویرایش از دکمه «بازیابی نقشه» استفاده شود تا نقشه رستری ویرایش شده همان طبقه فراخوانی شده و سپس با جابجایی مختصر سه عارضه متنی، آماده ذخیره در بانک شود.
اگر به این شویه مسلط شوید حتما اذعان خواهید داشت که شیوه جدید چاپ در A4Port نه تنها باری بر دوش مهندسان نظام مهندسی نیست بلکه مهندسان را از کار کارتوگرافی سنگین در محیط اتوکد خلاص کرده است.

مهمترین مزیت این ربات دو مورد زیر هست:

  • سرعت بسیار بالا در تهیه رستری طبقات و قطعات
  • همسان بودن کلیه نقشه‌ها در نسخه چاپ شده به نحوی که بیننده صد در صد متعجب خواهد شد که چگونه این فایل‌های رستری عینا مشابه و بدون کمترین تغییر نسبت به هم هستند.

دانلود Oracle 11.2.0.2 Database Tutorials

نصب اوراکل ۱۱

نحوه نصب Oracle 11R2 Database بر روی ویندوز شامل فیلم آموزش قدم به قدم دیتابیس اوراکل و فایل پاورپوینت شامل سرفصل مطالب زیر:
  • نصب نرم افزار Oracle 11 R2 database
  • تنظیم زبان فارسی برای دیتابیس از طریق رجیستری ویندوز
  • روش ایجاد کاربر GIS
  • روش تغییر رمز کاربر GIS
  • نحوۀ ایجاد کاربر نظام مهندسی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی
  • برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی
  • طریقه انتقال و مبادله اطلاعات بین ادارات ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی ساختمان

    رفع خطای ORA 12541 no listener

در صورتی که نسخه برنامه‌های ثبتی سالم باشند و سرویس‌های برنامه اوراکل در حال اجرا باشند و نام بانک در برنامه واسط درست وارد شده باشد، ولی همچنان همین خطا وجود داشت باید برای رفع خطای ORA-12541: TNS: no listener طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:
برای این کار در منوی آدرس ویندوز تایپ کنید:

%windir%\system32\cmd.exe
سپس با دستور زیر وارد محیط Sql بشوید:
Sqlplus / as sysdba;
اگر با موفقیت انجام شده باشد در پنجره cmd عبارت زیر ظاهر میشود:
SQL>
بعد در محیط sqlplus دستور زیر را به طور کامل تایپ و اجرا کنید، برای اجرا در پایان خط کلید ENTER روی کیبورد را بفشارید:
$ LSNRCTL START


آموزش تفکیک آپارتمان
رفع خطای اشکال در تاریخ ها
این خطا به دلیل عدم تنظیم تاریخ و ساعت ویندوز و مغایرت آن با تاریخ دیتابیس اوراکل ظاهر میشود. برای رفع آن فقط کافیست تاریخ و ساعت ویندوز را تنظیم کنید.

پرسش و پاسخ مسائل حقوقی

مسئله شماره ۱۶ – مطالبه قیمت کسری مساحت در بیع املاک به چه نحوی است؟

اگر ملکی به‌شرط داشتن مساحت معین فروخته شود و مساحت آن کمتر باشد، خریدار صرفاً حق فسخ بیع را خواهد داشت و نمی‌تواند قیمت کسری مساحت را مطالبه کند.

تاریخ رأی نهایی: ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
شماره رأی نهایی: ٩٢٠٩٩٧٠٢٦٩٤٠٠٩٧٥

رأی بدوی

در‌خصوص دادخواست س.الف. به‌طرفیت ب.ب. به‌خواسته تقاضای صدور حکم بر مطالبه مابه‌التفاوت قیمت کسری مبیع به مساحت ۲۰ متر مربع با جلب نظر کارشناس با احتساب هزینه دادرسی از باب قاعده فقهی تسبیب مقوم به فعلاً ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال، دادگاه با عنایت به محتویات پرونده ملاحظه اظهارات خواهان و همچنین اسناد و مدارک تقدیمی از جمله بیع‌نامه مورخ ۱۲/۱۲/۸۵ تنظیمی فی‌مابین طرفین و ملاحظه نظریه هیئت سه نفره کارشناسان که میزان کسری مساحت مورد معامله را ۲۰/۱۲ متر مربع و بهای مقدار کسری را مبلغ ۰۰۰/۶۰۰/۳۶ ریال اعلام نموده که پس از ابلاغ مصون از اعتراض باقی ‌مانده، از طرفی دیگر خوانده ایراد و دفاع مؤثری نسبت به‌خواسته خواهان به‌عمل نیاورده لذا مجموعاً ادعای خواهان را وارد مستنداً به مواد ۱۹۸ و ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ماده ۳۵۵ قانون مدنی حکم بر محکومیت خوانده به‌پرداخت مبلغ ۰۰۰/۶۰۰/۳ ریال از بابت کسری ۲۰/۱۲ متر مربع مورد معامله و پرداخت هزینه دادرسی به مأخذ محکوم‌به صادر و در‌خصوص الباقی خواستــه خواهان به مساحت ۸۸/۷ متر مربع کسری مبیع با عنایــت به مراتب فوق حکم به رد آن صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری بوده و ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
دادرس شعبه ۱ حقوقی دادگستری بهارستان ـ اصفهانی

رأی دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ب.ب. به‌طرفیت خانم س.الف. نسبت به بخشی از دادنامه شماره ۹۱۱۱۷۶ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۱ صادره از ناحیه شعبه محترم اول دادگاه عمومی حقوقی بهارستان که به‌موجب آن تجدیدنظرخواه به‌پرداخت ۳۶٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال بابت ۲۰/۱۲ متر مربع کسر مساحت یک قطعه زمین مورد معامله فی‌مابین به انضمام خسارت دادرسی مربوط در حق تجدیدنظرخوانده محکوم شده مآلاً وارد و حکم تجدیدنظرخواسته مقتضی نقض است چه اینکه مطابق ماده ۳۵۵ قانون مدنی اگر ملکی به‌شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است مشتری حق فسخ معامله را خواهد داشت…. مگر اینکه …. طرفین به محاسبه …. نقیصه تراضی نمایند که در مانحن‌فیه طرفین توافقی در این رابطه ننموده‌اند و با این وصف خواهان به‌عنوان مشتری حق فسخ معامله را داشته است که چنین خواسته‌ای را مطرح نکرده است علیه مراتب مستنداً به بند ۵ ماده ۳۴۸ و مادتین ۲ و ۳۵۸ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوی خواهان بدوی به‌خواسته صدرالاشاره را صادر و اعلام می‌دارد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه ۵۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حضرتی ـ حاجی‌حسنی


دانلود نسخه پیشنهادی شرح خدمات مهندسان
نسخه پیشنهادی شرح خدمات مهندسان رشته‌های ساختمان
شرح خدمات طراح و ناظر در ۷ رشته
ارگان صادر کننده: سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)
پاییز و زمستان ۱۳۹۶


مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در هفت رشته ساختمان

▪️ شرح خدمات مهندسی به‌عنوان مبنای اصلی تأثیرگذار در تعیین حق‌الزحمه خدمات مهندسی است.

▪️ از نگارش اولیه شرح خدمات مهندسی حدود ۱۸ سال می‌گذرد و در این مدت بازنگری بر آن صورت نگرفته است، لذا کارگروه بررسی شرح خدمات مهندسی (شورای مرکزی)، با آسیب‌شناسی شرح خدمات ابلاغی وزارت راه و شهرسازی مصوب سال ۱۳۷۸، نسبت به به‌روزرسانی و تدوین آن اقدام نمود.

▪️ در بازنگری و تدوین شرح خدمات جدید، مواردی از قبیل مسئولیت مهندسان در ارائه خدمات مهندسی ازجمله طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا، شرایط اقلیمی و تجهیزات موردنیاز، شرح خدمات رشته‌های شهرسازی، ترافیک، نقشه‌برداری، شیوه‌نامه ماده ۳۳، مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، مراقبت و نگهداری ساختمان، خدمات آزمایشگاهی و ژئوتکنیک، نظارت تمام‌وقت کارگاهی (همان نظارت مقیم که در حال حاضر مغفول مانده است) موردنظر قرار گرفته است.

▪️ لازم به ذکر است تهیه و اعلام مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در طی دو سه سال گذشته بارها از طرف وزارت راه و شهرسازی از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان مورد استعلام و درخواست قرار گرفته است و همان‌طور که گفته شد، برای انجام این مهم نیاز به شرح خدمات مهندسی است که فایل پیوست می‌تواند جهت این امر مهم که خواستگاه بسیاری از مهندسان است مورداستفاده قرار گیرد.

▪️ قابل‌ذکر است هم‌اکنون با عقد قرارداد تهیه مبانی قیمت‌گذاری فی‌مابین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شرکت مهندسین مشاور شهریگ این مهم در دست انجام است.

▪️ به‌هرروی پاسخ موضوعات زیر در خصوص مبانی قیمت‌گذاری و شرح خدمات مهندسان هفت رشته در تهیه هرچه دقیق‌تر این مبانی بسیار راهگشاست:

  • مبانی قیمت‌گذاری هر رشته:
    ۱- تعیین عوامل مؤثر بر مسئله قیمت‌گذاری خدمات مهندسی
    ۲- شناسایی و تعیین نقاط قوت و ضعف مسئله قیمت‌گذاری خدمات مهندسی
    ۳- تعیین شاخص‌های مؤثر بر عدم کار آیی شیوه‌های فعلی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی
    ۴- تعیین نقاط و حوزه‌های بحرانی مؤثر بر قیمت‌گذاری خدمات مهندسی
    ۵- تعیین چالش‌های اصلی استراتژیک و ریسک‌های مؤثر بر قیمت‌گذاری خدمات مهندسی
  • شرح خدمات مهندسان ساختمان هر رشته:
    ۱- ارزیابی و آسیب‌شناسی جامع خدمات رشته‌های هفت‌گانه
    ۲- شناسایی نقاط اشتراک و افتراق موجود در شرح خدمات پیشنهادی
    ۳- ارائه پیشنهاد‌های تکمیلی هر رشته جهت ارتقای شرح خدمات پیشنهادی

▪️ در ادامه فایل نهایی شرح خدمات مهندسی را در کانال قرار می‌دهم و از دوستان و همکاران ارجمند خواهشمندم پس از مطالعه آن، یادداشت‌ها و نظرات خود را در خصوص موضوعات فوق‌الذکر به‌منظور طرح در کارگروه مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی به اینجانب ارسال نمایند.


تفکیک آپارتمان

پرسش و پاسخ مسائل حقوقی

 مسئله شماره ۱۷ – تکلیف اضافه مساحت پس از صدور پایانکار شهرداری در قراردادهای ملکی چیست؟

گاهی برای اضافه مساحت در بیع آپارتمان، نه می‌توان معامله را فسخ کرد و نه مطالبه وجه بابت اضافه مساحت نمود؛ طبق رویه قضائی، اگر آپارتمان بدون ذکر مساحت فروخته شده باشد و یا حق مطالبه ثمن اضافه مساحت از فروشنده ساقط شده باشد، فروشنده حق ندارد دادخواست مطالبه ثمن اضافی بابت وسیع‌تر شدن مساحت بعد از اخذ پایانکار بدهد زیرا ملک به‌شرط داشتن مساحت معین فروخته نشده است (مساحت جزو اوصاف ملک نبوده است)
بنابراین توصیه می‌شود در قراردادهای ملکی، علاوه بر مشخصات ثبتی، مشخصات فنی (خصوصاً مساحت و حدود) دقیقاً قید گردد تا متعاملین متضرر نشوند.

درصورتی‌که طرفین در عقد بیع کلیه حقوق ناشی از ماده ۳۵۵ قانون مدنی را اسقاط نمایند و معلوم شود که مساحت واقعی مبیع نسبت به مساحت ذکرشده در قرارداد، کمتر یا بیشتر است، طرفین نه حق فسخ قرارداد را دارند، نه حق مطالبه تفاوت قیمت.

تاریخ رأی نهایی: ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
شماره رأی نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۸۰۱۲۱۱


تفکیک آپارتمان

پرسش و پاسخ مسائل حقوقی

مسئله شماره ۱۷ – آیا می‌توان در سمت حد فاصل گذر در بالکن پنجره نصب کرد؟

طبق رویه قضائی، نصب پنجره در بالکن، تغییر درنمای ساختمان محسوب شده و تغییر در نما هم بدون اخذ رضایت همه ساکنین ممنوع است


سیاره پلوتون
هردو تصاویر متعلق به سیاره پلوتونه اما با فاصله ۲۵ سال!
۲۵ سال طول کشید تا جهان بتونه از اون نقطه سفید سمت‌چپی به این تصویر زیبا با جزئیات زیاد از پلوتون برسه…‌
تصور کنید ۲۵ سال دیگر بشر شاهد چه تصاویری از جهان خواهد بود؟!

واقعا چرا «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» داریم، ولی «وزارت مسکن و شهرسازی و آموزش مهندسی» نداریم؟

رفع خطای ORA 12705

خطای ORA-12705: Cannot access NLS data files or invalid environment specified زمانی رخ می دهد که characterset دیتابیس با متغیر محیطی NLS_LANG همخوانی نداشته باشد. برای رفع این مشکل طبق دستورالعمل زیر عمل شود:

دستور regedit را RUN کنید.
در منوی Edit←Find عبارت NLS_LANG را جستجو کرده و مقدار آن را با متغییر زیر جایگزین کنید:
برای اوراکل ۹i:
AMERICAN_AMERICA.WE8ISO8859P1
برای اوراکل ۱۱:
AMERICAN_AMERICA.AR8MSWIN1256

با انتخاب دکمه F3 صقحه کلید، مابقی nls_lang های احتمالی را پیدا کرده و مقادیر را مانند بالا اصلاح کنید.


خطای enter number of start point
خطای enter number of start point
در ارتباط با چاپ سند در شرایطی که بخشی از عرصه به‌صورت کمان باشد یا نرم‌افزار قادر به تشخیص «محل شروع حد شمال» نباشد این پیغام ظاهر می‌شود.
مفهوم این پیام به این معنی است که یک طول ثبتی فاقد پاره‌خط هندسی است و این طول معمولاً همان طول وتر حدی هست که به‌صورت انحنا در عرصه موجود می‌باشد.
?برای برطرف کردن مشکل باید زمان پردازش جهت تولید نقشه زاویه انحراف شمال به‌درستی تعریف شده باشد و عدد زاویه انحراف را هنگام چاپ نیز وارد کنید (معمولاً این کار خودکار انجام می‌شود).
?درصورتی‌که مشکل با تعریف زاویه انحراف شمال حل نشد، در صفحه سبزرنگ مربوط به این خطا، «شماره نقطه» شروع حد شمال عرصه که منطبق بر تعریف حد شمال ثبتی سند است (یعنی گوشه شمال غربی طبق مفاد سند) را وارد می‌کنید.
درصورتی‌که نرم‌افزار بتواند انطباق بین شمال ثبتی و واقعی را تشخیص دهد، مشکل برطرف شده و امکان چاپ سند فراهم است.

خطای پردازش در لایه منضمات در اعیانی قوسی
خطای پردازش در لایه منضمات در اعیانی قوسی
به دلیل ضعف برنامه‌های ثبتی، درصورتی‌که پلیگون عرصه یا اعیانی شامل حدفاصل قوس باشد مشکلات متعددی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها قبلاً شرح داده شده‌اند، مانند خطای enter number of start point یا اشتباه در محاسبه مساحت عرصه و اعیانی و …
☑️ اما خطای پردازش در لایه منضمات در اعیانی قوسی هنگامی رخ می‌دهد که عارضه‌ای بر روی وتر فرضی قوس موجود در نقشه واقع شده باشد. برای حل این مشکل باید در صورت امکان عارضه را از روی وتر فرضی جابجا کرد مثلاً اگر عارضه پارکینگ باشد احتمالا این کار امکان‌پذیر خواهد بود؛ در غیر این صورت باید حد قوسی شکل را به صورت زیر اصلاح کرد:
? قوس را نصف کنید به‌طوری‌که هیچ عارضه‌ای با وتر قوس‌های جدید برخورد نداشته باشد و در صورت لزوم این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا این مشکل مرتفع شود و خطایی ظاهر نشود یا اینکه حد کمان قوسی شکل را به تعداد پاره‌خط‌های مساوی و متعددی تقسیم کنید (با کمک دستور DIVIDE و MEASURE) به‌نحوی‌که در نهایت تأثیر محسوسی در مساحت اعیانی نداشته باشد.

دانلود UPBUILD.dwg

مشکل lable1 در اطلاعات خطوط

گاهی اوقات برخی از حدفاصل‌ها در برنامه شناسایی نشده و پس از پردازش در صورتمجلس تفکیکی با عنوان lable1 ظاهر می‌گردند.

☑️برای پیشگیری از رفع این مشکل، فایل UPBUILD.dwg فوق را دانلود کرده و در پوشه مسیر زیر جایگزین کنید:

C:\UPBUILD\DWG\UPBUILD.dwg

  • همیشه قبل از پردازش از سبز بودن دکمه اصلاح ساختار و Index Main در برنامه MGE اطمینان حاصل کنید.
  • خطوطی که دچار این مشکل شده را با تبدیل خطوط در فایل UPBUILD.dwg جدید به حدفاصل درست، تبدیل کنید.
  • اگر با تمام این کارها همچنان مشکل برقرار بود، باید خطوط lable1 را مستقیماً در یوپی‌بیلد ترسیم کنید:
    اتوکد←upbuild←شروع تفکیک←ترسیم←آپارتمان/سایر لایه‌ها

تذکر: در ویندوزهای ۶۴ بیتی این مشکل قابل‌حل نیست.


پویش گذربهتر راه را برای آینده خود هموار کنیم
همه‌باهم با پویش گذربهتر راه را برای آینده خود هموار کنیم
در پی ابلاغ دستور شهرداری تهران مبنی بر حذف موانع فیزیکی در مسیرهای پیاده از شما دعوت می‌کنیم تا با گزارش موانع به شماره ۱۳۷ شهرداری، و دریافت کد پیگیری، در ایجاد گذر بهتر مشارکت کنید و در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #گذربهتر منتشر کنید.
➕ حال این فرصتی برای ماست تا نشان بدهیم عدم وجود مهندس ناظر نقشه‌برداری چه آسیب‌هایی به معابر و پیاده‌روهای پایتخت وارد کرده و موانع جدی در بهره‌برداری پیاده‌روها برای افراد کم‌توان، معلولین، افراد کهن‌سال و خردسالان داشته است.
➕ کافیست هر مهندس نقشه‌بردار فقط اندکی در سطح شهر جستجو کرده و با دوربین خود تصاویری از نابسامانی معابر پیاده ناشی از عدم نظارت بر و کف را شکار کند و در این پویش عمومی منتشر کرده و یا می‌توانید با ارسال عکس‌ها، فیلم‌ها و پيام‌هایتان از سطح شهر به شناسه زیر این مهم را به ما بسپارید:

دیدگاهتان را بنویسید