اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

ژئوماتیک را جذاب تر کنیم

Wim van Wegen سردبیر نشریه بین المللی GIM
آموزش نقشه برداری آپسیس

ژئوماتیک را جذاب تر کنیم

ژئوماتیک چیست؟ صنعت داده های مکانی چیست؟ اینها سوالاتی هستند که همواره Wim van Wegan، سردبیر نشریه بین المللی GIM را در تنگنا قرار می دهند. برای او، این سوالات اطلاعات بسیاری در ارتباط با وضعیت کنونی این بخش از نشریه بین المللی GIM در اختیار قرار می دهد، ما ماموریت داریم تا ژئوماتیک را جذاب تر کنیم، به ما خواهید پیوست؟

خانواده و دوستان من علاقه مندند بدانند من در زندگی روزمره ام به چه کاری مشغولم. آنها می دانند که من برای یک شرکت انتشاراتی کار می کنم، برخی از آنها حتی از اینکه ما در ارتباط با یک نوع خاص از فناوری می نویسیم آگاهند، و تعداد انگشت شماری از دوستان به یاد می آورند که من کاری در ارتباط با ژئوماتیک انجام می دهم. بسیار عالی! ولی آیا این خبری بد در رابطه با وضعیت بخش مکانی نیست؟ آیا این ما را ملزم به پر کردن فاصله میان مردم عادی و ژئوماتیک نمی کند؟

در طول سالهای گذشته من با افراد بسیاری برای نشریه بین المللی GIM مصاحبه کرده ام و غالباً تحصیلات، موضوع حداقل یکی از سوالات مطرح شده بوده است. در بسیاری از کشورها کمبود متخصصین جدید در حوزه ژئوماتیک به چشم می خورد. من این مساله را با افرادی از شرکت های Hexagon Geospatial و Leica Geosystems در خلال میزگرد رسانه ایشان در کنفرانس ISPRS مطرح کردم. من روی موضوع حساس جامعه ژئوماتیک دست گذاشتم. چرا جوانان مستعد تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه در ارتباط با ژئوماتیک یا سایر رشته های مرتبط، نمی گیرند؟ شاید به این دلیل که اطلاعاتی در این مورد که این رشته چه چیزهایی را در بر می گیرد ندارند. و اگر می دانند، نقشه برداری (مگر اینکه بدانند در واقعیت چه شغل خوبی است) برای بسیاری از جوانان یک کلمه آلوده به گرد و غبار است. این اصلا برای جوانان رضایت بخش نیست. پذیرش حقیقت ممکن است بسیار سخت باشد، ولی بیایید با واقعیت روبرو شویم!

خلق جهان های سه بعدی بسیار هیجان انگیزتر است. ارتباط میان صنایع مکانی و بازی های کامپیوتری در حال مستحکم تر شدن است. دانش آموزان از Google Maps استفاده می کنند و بسیاری دیگر از application های مکانی نیز به زندگی روزمره گره خورده اند. حتی بازی Pokemon Go هم یک عنصر مکانی را در خود جای داده است! من اطمینان دارم که ما می توانیم بخش مکانی را بسیار جذاب تر کنیم. این منتج به پذیرفته شدن دانشجویان بیشتری در گروههای نقشه برداری دانشگاه ها خواهد شد. حالا زمان تغییر فرا رسیده است، حالا وقت این است که از شانس بزرگ ارائه شده توسط انقلاب تلفن های هوشمند استفاده کنیم. دانش مکانی برای شهروندان سیاره بی نظیرمان آشکار شده است، ولی آنها از این مساله آگاه نیستند. آنها حیاتی آمیخته با ژئوماتیک را تجربه می کنند، حتی بدون اینکه بدانند ژئوماتیک چیست. ما در حال مأموریت هستیم، با ما همراه می شوید؟ به من خبر بدهید. من اطمینان دارم که نشریه بین المللی GIM می تواند زمینه مناسبی را برای موفقیت در این عملیات فراهم سازد.

Wim van Wegen سردبیر نشریه بین المللی GIM

wim.van.wegen@geomares.nl

منبع: gim-international.com

دیدگاهتان را بنویسید