ژئوماتیک

نقشه راه بهره برداری از گازهای مشعل تدوین شد

آموزش نقشه برداری آپسیس

نقشه راه بهره برداری از گازهای مشعل تدوین شد

نقشه راه بهره برداری از گازهای مشعل با حمایت ستاد توسعه بهینه‌ سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تدوین شد.

به گزارش عیارآنلاین، معصومه برارزاده، مدیر بخش اجرایی این طرح پژوهشی، با اشاره به این که بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی یکی از دغدغه‌ های اصلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می‌رود، گفت: امروزه با گسترش صنعت پالایش و فرآوری نفت و گاز در کشور و با توجه به این که کشور ما در میان تولیدکنندگان آلاینده‌ های ناشی از سوزاندن گاز در فلر و یا تخلیه آن به محیط زیست، رتبه سوم را در جهان داراست، تدوین یک برنامه جامع و اجرایی در جهت کاهش این معضل، امری ضروری است.

وی افزود: با توجه به این که گازهای سوزانده شده در مشعل فلرهای پالایشگاههای گاز یکی از منابع اصلی تلفات به حساب می‌آید، لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش بیش از پیش ضروری است، این رو باید بتوانیم با توسعه نقشه راه بهره‌ برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل، مشکلات را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنیم.

برارزاده با اشاره به این که این طرح پژوهشی به تدوین یک سیاست و مدل بهره برداری از گازهای مشعل می‌پردازد، تصریح کرد: در مرحله نخست در نظر داریم با تهیه اطلس گازهای مشعل در کشور، موقعیت و مقدار این گازها را شناسایی کرده و سپس با توجه به فناوریهای موجود، مدل بهره برداری مناسبی را جهت استفاده از پتانسیلهای گازهای مشعل در هر منطقه ارائه کنیم و در نهایت به بررسی نحوه تجاریسازی این پتانسیلها با توجه به چالشهای موجود بپردازیم.

وی عنوان کرد: این طرح زیر نظر ستاد مدیریت بهینه سازی و مصرف انرژی ستاد نفت، گاز و زغالسنگ به بررسی چالشها و مدیریت بهره برداری گازهای مشعل می‌پردازد.


منبع: شانا

دیدگاهتان را بنویسید