اخبار ژئوماتیکژئوماتیکنقشه برداری

سازمان نقشه برداری کشور دبیر ” کمیته ژئوماتیک”

ارکان زینالوف,اکو,ژئوماتیک,سازمان نقشه برداری کشور,كشورهای عضو اكو, نقشه برداری
آموزش نقشه برداری آپسیس

پس از برگزاری اولین نشست دو روزه ” کمیته ژئوماتیک” سازمان نقشه برداری کشور به عنوان دبیر این کمیته انتخاب شد.

نمایندگان نقشه برداری کشورهای اکو، طی دو روز با شرکت در جلسات متعدد درباره موضوعات مربوط به ژئوماتیک و نقشه برداری گفتگو و تبادل نظر کردند.

مهمترین نتایج دو جلسه گذشته سران نقشه برداری کشورهای اکو در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ ، تأسیس کمیته ژئوماتیک، تهیه اطلس اقتصادی اکو و انتشار نشریه ژئوماتیک بود که با برگزاری اولین نشست کمیته، موارد مذکور نیز از سوی نمایندگان  نقشه برداری کشورهای اکو مورد بررسی قرار گرفت.

ارکان زینالوف,اکو,ژئوماتیک,سازمان نقشه برداری کشور,كشورهای عضو اكو, نقشه برداری

بر همین اساس بعد از ارائه گزارش فعالیت های نقشه برداری و قرائت اساسنامه، مفاد آن به تصویب اعضا رسید. یکی از مهمترین بندهای اساسانامه در خصوص همکاری های مشترک در زمینه توسعه دانش، تحقیقات و آموزش در حوزه های مختلف ژئوماتیک بود که منجر به تبادل تجربیات بین کشورهای عضو به منظور توسعه پایدار و تحکیم روابط و بهبود زیرساخت های اقتصادی منطقه خواهد شد.

شایان ذکر است از دیگر موارد تأییدشده اعضاء، انتخاب دبیر کمیته ژئوماتیک اکو بود که بنا بر پیشنهاد حاضرین، سازمان نقشه برداری ایران به دلیل پیگیری و برنامه ریزی های اولیه جهت تشکیل این کمیته بعنوان دبیر کمیته انتخاب شد.

دکتر علی سلطانپور مدیر کل آبنگاری سازمان نقشه برداری کشور و رئیس جلسات نشست کمیته ژئوماتیک ضمن اشاره به انتخاب دکتر اردلان بعنوان دبیر کمیته ژئوماتیک و بالاترین مقام مسئول اجرایی این کمیته گفت: سرفصل‌های مربوط به اطلس اقتصادی اکو از سوی سازمان نقشه برداری کشور تهیه و به دبیرخانه ارسال شده است و در نهایت با نظارت سازمان اکو تدوین خواهد شد.

وی درباره نشریه ژئوماتیک اکو نیز خاطر نشان کرد: کشورهای اکو تا نیمه آذر ماه فرصت دارند تا نمایندگان خود را جهت عضویت در هیئت تحریریه نشریه ژئوماتیک اعلام نمایند تا موضوعات مربوط به ژئوماتیک و نقشه برداری منطقه با مشارکت همه کشورهای اکو صورت پذیرد.

دکتر سلطانپور درباره نحوه چاپ مقالات و اطلاع رسانی نشریه ژئوماتیک اکو گفت: اگر تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه کمیته ژئوماتیک برای چاپ نشریه به حد نصاب نرسد، این مقالات از سوی دبیرخانه اکو در خبرنامه اکو به چاپ خواهد رسید.

وی در این باره افزود: جهت معرفی هرچه بهتر دانش ژئوماتیک در  منطقه، نشریه ژئوماتیک در وب سایت سازمان نقشه برداری کشور قرار خواهد گرفت و به وب سایت اکو نیز متصل می گردد.

دکتر سلطانپور به برگزاری دوره های آموزشی درباره سطوح مبنای ارتفاعی اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره های آموزشی نیز از جمله پیشنهاداتی بود که از سوی سازمان نقشه برداری کشور در این نشست مطرح گردید و مورد استقبال نمایندگان کشورهای دیگر قرار گرفت ، بر همین اساس سازمان تدابیر مورد نیاز برای برگزاری این دوره را برنامه ریزی خواهد کرد.

دکتر سلطانپور با تأکید بر لزوم ارتباطات و همکاری منطقه ای در انجام فعالیت های ژئوماتیک، خاطر نشان کرد: حضور اکو در ایجاد روابط بین کشورهای عضو می تواند نقش به سزایی در رشد صنعت نقشه برداری و دانش ژئوماتیک در منطقه داشته باشد. بر همین اساس سازمان نقشه برداری کشور با آغاز فعالیت های خود در کمیته ژئوماتیک اکو در تقویت تعاملات کشورهای منطقه تأثیرگذار خواهد بود. چرا که هدف از تشکیل این کمیته و تصویب اساسنامه آن در راستای استحکام روابط کشورهای عضو و رشد صنعت نقشه برداری و کاربرد آن در منطقه است.

لازم به ذکر است نمایندگان کشورهای اکو در دومین روز گردهمایی، طی نشستی با بخش خصوصی نقشه برداری جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی ایران نیز در حوزه صنعت نقشه برداری آَشنا شدند.

گفتنی است نمایندگان کشورهای اکو از بخش های فنی سازمان بازدید کردند و ضمن آشنایی با توان نقشه برداری ایران در جریان روند فعالیت های نقشه برداری سازمان قرار گرفتند.

 این نشست پس از دو روز ۲۹ مهرماه به کار خود پایان داد و مقرر شد سال ۲۰۱۷ نشست دوم کمیته ژئوماتیک و با هماهنگی اکو برگزار شود که کشور میزبان نیز متعاقباً معرفی خواهد شد.

منبع: http://www.ncc.org.ir/

دیدگاهتان را بنویسید