ژئوماتیکفتوگرامتری

دوربین های ارزان قیمت برای فتوگرامتری و اندازه گیری

دوربین ارزان قیمت فتوگرامتریدوربین فتوگرامتری
آموزش نقشه برداری آپسیس

دوربین های ارزان قیمت برای فتوگرامتری و اندازه گیری

چه چیزی باعث میشود یک دوربین خوب ارزان قیمت برای فتوگرامتری استفاده شود؟ فتوگرامتری تکنیک استفاده از دوربین برای اندازه گیری و مدل سازی دنیای واقعی میباشد. توجه داشته باشید که  “دوربین ارزان قیمت” یک اصطلاح نسبی است، و نمیگوییم که دوربین ۱۵۰ دلای بجای دوربین ۵۰۰ و ۹۰۰ دلاری در نظر گرفته میشود. این موضوع به صورت دقیق تراینگونه عنوان میشود: “کمترین هزینه ای که برای خریدن یک دوربین خوب بمنظور کار فتوگرامتری میتوانم بپردازم، چقدر است؟”

در زیر به برخی از برندهای معتبر و مدل های دوربین اشاره میکنیم. لیست دوربین همه موارد موجود را پوشش نمی دهد – دوربین های دیگری نیزوجود دارند که به خوبی از معیارها برخوردارند. با سرعتی که این بازار تغییر می کند این توصیه ها در عرض چند دقیقه از چاپ این مقاله، دیگر فاقد اعتبار نخواهند بود و تاریخ مصرفشان میگذرد !

بنابراین ابتدا ما این مقاله را با بیان معیارها شروع میکنیم و شما میتوانید آنها را در هر دوربینی که با آن مواجه هستید به کار گیرید.

موضوع اصلی این است که شما پروژه های فتوگرامتری ای را میخواهید که:

  • دقیق
  • پایدار
  • کارآمد
  • آسان برای اجرا

باشند.

معیارهای اصلی دوربین

چندین معیار برای انتخاب یک دوربین کم هزینه که بتواند نتایج فتوگرامتری را مطابق شرایط بیان شده در بالا ارائه کند، وجود دارد. تعدادی از معیارها روی انواع پروژه ها و بعضی از معیارها  تنها روی کاربرد خاصی به بکارگرفته میشوند.

شما میخواهید با بودجه ای که دارید دوربینی با این معیارها تهیه کنید:

  • رزولوشن بالا
  • لنز با کیفیت خوب
  • لنز ثابت/ اصلی
  • کنترل برخی تنظیمات

معیار اول کاملا مشخص است. دوربین با بالاترین رزولوشنی (مگاپیکسل) که میتوانید قیمتش را پرداخت کنید، تهیه کنید. در حال حاضر شما میتوانید یک دوربین ۲۴ مگا پیکسل (۲۴میلیون پیکسل) را با قیمتی مناسب و منطقی تهیه کنید.

“لنز اصلی”  به معنی لنزی است که بزرگنمایی (زوم) نشده و فاصله کانونی ثابتی ندارد. آیا در فتوگرامتری میتوان از بزرگنمایی استفاده کرد؟ بله شما میتوانید. بله میتوانید ولی ما با توجه به سالها تجربه خود از مشتریانی که با استفاده از زوم به نتایج ناامید کننده ای رسیدند، استفاده از زوم را توصیه نمیکنیم.

چه دوربین هایی با لنز اصلی ظهور کردند؟ تقریبا اغلب دوربین های با لنز قابل تعویض (لنز آینه ای و DSLR) لنز اصلی دارند که زوم نیست. بیشتر دوربین های با لنز یکپارچه دارای زوم اند، اما نه همه. برای بسیاری از کاربردها شما نیاز به لنز اصلی با زاویه بازتر دارید (بین ۱۸ و  ۳۵ میلی متر) که نتایج خوبی دارد و میتواند در محیط های باریک تر نیز استفاده شود.

اگر در گوگل “دوربین با لنز اصلی” را سرچ کنید با مقاله هایی مانند این مواجه خواهید شد:

https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-fixed-prime-lens-cameras

کیفیت لنز را نادیده نگیرید. اگر میخواهید لنز برای دوربین با لنز قابل تعویض بخرید، لنز باید هم قیمت با بدنه دوربین یا حتی بالاتر باشد.

سایر کنترل تنظیماتی که خوب است بدانید:

  • آیا دوربین یا لنز، تثبیت کننده تصویر دارد؟ اگر بله، میتوان آن را خاموش نمود؟
  • آیا دوربین یا لنز، دوران خودکار دارد؟ اگر بله، میتوان آن را خاموش نمود؟

هر دوی این ویژگی های خودکار در مسیر دقت یا موفقیت پروژه های فتوگرامتری قرار میگیرند.

دوربین های گوشی همراه

ما در این مقاله راجع به دوربین های گوشی های همراه صحبتی نمیکنیم، اگرچه آنها هم گاها گزینه های خوبی هستند. مدلهای جدیدتر گوشی همراه ممکن است رزولوشن قابل قبولی داشته باشند و اغلب لنز ثابت /اصلی دارند.

کیفیت پایین لنز و سنجنده این دوربین ها در مقایسه با دوربین های حرفه ای، به دلیل قرار گرفتنشان در ابعاد کوچک تلفون همراه است. و گاهی  کنترل تنظیم بعضی از ویژگی های خودکار امکان پذیر نمیباشد (مانند دوران خودکار). در این مقاله روی دوربین های گوشی همراه تمرکز نمیشود.

سایر معیارهای دوربین

زمانی که شما به دنبال یک دوربین هستید معیارهای دیگری نیز مورد توجه قرار میگیرند که الزامی نیستند اما میتوانند در مواقع خاص بکار گرفته شوند.

چرا و چطور به دنبال آن باشیم معیار
ابعاد قاب دوربین های لیست شده در زیر، APS-C  هستند و قیمت کمتری دارند. یک دوربین با قاب کامل (عرض ۳۵ میلی متر) کیفیت تصاویر بهتری دارد (نویز کمتر، عملکرد بهتر در نور کم) که این موضوع بعضی اوقات  میتواند مهم باشد.

ابعاد قاب

APS-C  در مقابل قاب کامل

دوربین یا لنز تا چه فاصله ای میتوانند متمرکز شوند؟ اگر در حوزه بردکوتاه و با شی کوچک کار میکنید، قابلیت درشت نمایی فکوس میتواند مفید باشد. بازه فاصله کانونی لنز
آیا میتوان لنز را به صورت دستی متمرکز کرد؟ این کار برای پروژه های دقیق تر که میخواهید فاصله کانونی لنز ثابت باشد، سودمند است. تنظیم دستی فاصله کانونی
مقدار نوری که به سنجنده میرسد با دیافراگم و  مدت زمان در معرض نورقرار گرفتن، کنترل میشود. اگر در شرایط نور کم یا محیط های داخلی، کار میکنید،داشتن یک لنز سریع (f-number کم ) میتواند کمک کننده باشد. آیا امکان کنترل دستی دیافراگم و مدت زمان نوردهی را دارید؟ این کار در شرایط depth-of-field میتواند موثر باشد. حداکثر دیافراگم و تنظیم آن
آیا دوربین از راه دور یا روی سقف کار میکند؟ یا برای گرفتن عکس های بالاتر،در انتهای ستون قرار میگیرد؟ اگر بله، شما باید بتوانید دوربین را از راه دور کنترل کنید و تصاویرگرفته شده را دانلود کنید، بعضی از دوربین ها از طریق USB، WiFi و بلوتوث این کار را میکنند . همچنین اگر دوربین در مکانی نصب شده باشد که دسترسی به آن دشوار باشد میتوان آن را به برق وصل نمود. کنترل از راه دور
اگر گرفتن دوربین در دست باعث تزلزل موقعیت آن شود، لازم است آن را یا روی پایه قرار دهید یا توسط پرنده بدون سرنشین بالا ببرید. به این منظور دانستن وزن دوربین برای کاربرد موردنظر شما، الزامی است. ابعاد/ وزن

اطلاعات اضافی فتومدلر

https://www.photomodeler.com/products/about_cameras/

انتخاب های ژانویه ۲۰۱۹

در این قسمت تعدادی از دوربین هایی که با کمترین قیمت، معیار های اصلی گفته شده در این مقاله را دارند؛ و نتایج قابل قبولی برای فتوگرامتری حاصل میکنند، معرفی شده اند.

چند نکته راجع به مدل دوربین هایی که در زیر آورده شده:

  • این لیست مربوط به تاریخ ذکر شده در بالا میباشد.
  • هدف این لیست معرفی کمترین قیمتها میباشد و واضح است که با قیمت های بالاتر میتوان انتخاب های دیگری (معمولا با توجه به انتخاب لنز، رزولوشن بالاتر، ویژگی های بیشتر و …) داشت.
  • قیمت ها به صورت آن لاین از B&H Photo  (فروشنده آمریکایی معروف دوربین) تقریب زده میشوند و به دست می آیند، از این طریق همواره میتوانید تغییرات قیمت و کمترین قیمت را پیدا کنید.
  • این لیست، فاصله کانونی باز را (اما نه خیلی باز) برای مطابقت با فضاهای باریک و کوچک هدف قرار داده است.
  • ما نیازی نداریم که تجربه کار کردن با همه دوربین ها را داشته باشیم. این لیست بر اساس مشخصات به روز و دارا بودن معیارهای بیان شده در بالا (با کمی جستجو و بازنگری)، گردآوری شده است.
  • دوربین های با لنز قابل تعویض این مزیت را دارند که میتوانند از سایر لنز ها برای مطابقت با کاربرد مورد نظر، استفاده کنند.
قیمت تقریبی فاصله کانونی لنز(معادل) رزولوشن مدل سازنده
تصویر برداری توسط لنز اصلی(اولیه)

 $۵۰۰

۲۸mm  ۲۴MP  XF10  Fujifilm

$۵۰۰
 

۲۸mm

۱۶٫۲MP 

GR II

 Ricoh

tbd

 ۲۸mm

۲۴MP

GR III

 Ricoh

لنز قابل تعویض (لنز آینه ای)
$۶۵۰ *۱   ۳۵mm *1  ۲۴MP  M100

 Canon


$۷۵۰ *۲
 
 

۳۲mm *2

 

۲۴MP

 

Alpha a6000

 

Sony

 

$۹۰۰ *۳

 

۲۸mm *3  

۲۴MP

 

X-A5

 

Fujifilm

DSLR
 

$۹۰۰ *۴

 

۳۲mm *4

 

۲۴MP

 

D3500

 

Nikon


$۶۸۰ *۵

۳۸mm *5
 

۲۴MP

 

EOS Rebel SL2

 

Canon

  1. دوربین های Canon M100  معمولا لنز زوم دارند و بنابراین قیمتشان شامل قیمت بدنه، لنز زوم به علاوه لنز  E-FM با فاصله کانونی ۲۲ میلی متر، میشود.
  2. قیمت Sony شامل بدنه به اضافه لنز E ثابت ۲۰ میلی متری میشود. گاهی خرید یک مجموعه شامل لنز زوم ارزان تر از خرید تنها بدنه دوربین، میشود.
  3. Fujifilm x-a5 شامل بدنه به علاوه لنز FUJIFILM XF 18 میلی متری میشود.
  4. Nikon D3500 بدنه و لنز AF Nikkor 20 میلی متری دارد.
  5. Canon Eos Rebel  شامل بدنه و لنز ۲۴ میلی متری Canon EF-S 24mm  است. گاهی خریدن یک مجموعه با لنز زوم ارزان تر از خرید تنها یک بدنه است.

تعدادی از مراجع:

منبع: photomodeler.com


مطالب مرتبط:

۱. تهیه ابرنقاط توسط اسکنر­های لیزری در مقایسه با فتوگرامتری سیستم ­های تصویر برداری هوایی بدون سرنشین (UAS)
۲. برداشت میدان امام عرصه کامل ثبت ملی و جهانی به روش فتوگرامتری
۳. عکسبرداری هوایی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از مناطق سیل‌زده ‌با ‌پهپاد فتوگرامتری


دوربین های ارزان قیمت برای فتوگرامتری و اندازه گیری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید