پرطرفدارترین سوال خبرنگاران از رئیس سازمان نقشهبرداری کشور در مراسم رونمایی از نخستین چارتهای بینالمللی دریای خزر پس از انقلاب، این بود که این سازمان چه نقشی در مذاکرات دیپلماتیک پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر میتواند داشته باشد؟
به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور در نشست خبری امروز این سازمان با اصحاب رسانه، ضمن معرفی فعالیتهای هیدروگرافی و آبنگاری سازمان نقشه برداری، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی از چارتهای بین المللی دریای خزر که توسط این سازمان تهیه شده و به تایید HIO (سازمان بین المللی هیدروگرافی) رسیده بود، رونمایی شد.
پس از ارائه توضیحات جامع از سوی مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور و دکتر علی سلطلانپور مدیر کل آبنگار و امور جزرو مدی درباره ماهیت نقش حاکمیتی سازمان نقشه برداری کشور در مرزهای آبی کشور، ادامه جلسه به پرسش و پاسخ مسئولین سازمان با خبرنگاران سپری شد.
خبرنگار روزنامه هفت صبح درباره افزایش تعرفههای محصولات سازمان پرسید. شفیعی در پاسخ گفت: با وجود انواع فشارهای اقتصادی تلاش کردیم که افزایش نرخ تعرفه در فروش خدمات سازمان و نقشههایمان نداشته باشیم و تا حدودی موفق بودیم؛ اما باید این را گفت که تهیه شناورهای مجهز به تجهیزات هیدروگرافی و نگهداری آنها نیازمند منابع مالی زیادی است.
این خبرنگار درادامه برنامهریزیهای سازمان در جهت تقویت سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری را جویا شد و شفیعی در این خصوص به رابطه مستقیم اطلاعات مکانی و فناوری اطلاعات اشاره کرد و از ارائه تولیدات سازمان نقشه برداری در قالب الکترونیکی طی شرایط خاص و جدید خبر داد.
وی افزود: سازمان نقشه برداری کشور جزو معدود دستگاه های اجرایی است که با حجم بسیار بالایی از اطلاعات مواجه است و برای نگهداری آنها، نیازمند یک پایگاه داده بسیار پیشرفته است. فاز اول چنین پایگاهی تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که منجر به ذخیره اطلاعات تا حجم بسیار زیادی طی دو سال آینده خواهد شد.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامههای سازمان، ارتقای تکنولوژی سرویسهای بومی مناسب، جهت جایگزینی سرویسهای جهانی است که در صورت قطع ارتباط ما با سرویسهای مذکور – بخصوص به دلیل اعمال تحریم ها- بتوانیم همچنان به فعالیتهای خود ادامه دهیم. در همین راستا از پتانسیل بخش خصوصی بهره گرفتیم و با برخی شرکت های دانش بنیان نیز وارد مذاکره شدهایم که منجر به شکل گیری چند نرم افزار بومی شده است.
خبرنگار صدا وسیما درباره خطوط مرزی کشور سوالی را مطرح کرد که شفیعی این موضوع را از وظایف وزارت امور خارجه برشمرد و تاکید کرد: کنترل میلههای مرزی از وظایف سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است. حال آنکه یکی از مهمترین وظایف سازمان نقشه برداری کشور، بررسی تغییرات ارتفاعی در خشکی و فرونشست است که هر ماه به صورت گزارش دوره ای به وزارت کشور و مدیرت بحران کشور ارائه می گردد. در آخرین گزارش از این دست با تهیه اطلس فرونشست تربت جام در استان خراسان رضوی، آخرین وضعیت تغییرات زمین در این منطقه به اطلاع وزیر کشور و استاندار خراسان رسید.
یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز این نشست خبری، نقش سازمان نقشه برداری کشور در کنوانسیون دریای خزر بود که رئیس سازمان را با سوالات متعددی مواجه کرد.
شفیعی در پاسخ به خبرنگار صدا وسیما در همین باره گفت: پیش از برگزاری پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در قزاقستان، از سازمان نقشه برداری کشور درخواست مشاوره یا همکاری نشد؛ اما این که آیا از اطلاعات و چارتهای سازمان در تنظیم این قرارداد، استفاده شده یا نه را ما بیخبریم. سازمان نقشه برداری کشور میتواند در برخی از بندهای این توافق، از جمله بند یک و ۱۳ به وزارت امور خارجه مشاوره کارشناسی ارائه دهد. طی مکاتباتی با وزارت امورخارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برای همکاری و مساعدت در خصوص ارائه اطلاعات دقیق نقشه ها و چارت های دریای خزر اعلام آمادگی کردهایم.
شفیعی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر هزینه تهیه چارتهای دریایی، افزود: هزینهها هنگفت است اما اگر ظرفیتهای موجود سازمان گسترش پیدا کند، می توانیم با فروش چارت های بین المللی این هزینهها را تامین کنیم .هزینه تولید چارت های دریایی از چند صد میلیون تومان تا چند میلیارد تومان با توجه به مقیاس و ابعاد چارت متغیر است .
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد شناورهای مورد نیاز برای تحقیقات هیدروگرافی سازمان نقشه برداری در دریای خزر و خلیج فارس گفت: تعداد این شناورها کم است و روسیه با شناورهای بیشتری در حال فعالیت است. شناور سی و چهارمتری «آب نگار» که تماما ساخت داخل است تنها شناور تحقیقاتی این سازمان محسوب میشود و هزینه نگهداری و تعمیرات آن بدون حقوق پرسنل سالیانه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
شفیعی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره نقش و اهمیت چارت های دریایی تهیه شده در سازمان نقشه برداری کشور، بیان کرد: تنها چارت دریایی که قبل از انتشار چارت اختصاصی ایران در آبهای خلیج فارس وجود داشت، نقشههای انگلیس بود که مفتخریم بعد از ۵۰ سال، ایران نقشه جامع دریانوردی مختص به خود را برای تردد کشتیها تجاری و تفریحی در آبهای خلیج فارس ارایه کرده و جایگزین نقشههای انگلیس شد. در دریای خزر نیز نقشههای ایران از بنادر نوشهر و فریدون کنار که به تایید IHO رسیده است، جایگزین نقشههای روسیه شده است. منتظر تایید نقشههای بنادر ترکمن، آستارا، امیرآباد و انزلی از سوی این سازمان هستیم تا کلیه نقشههای ما از سواحل جنوبی خزر جایگزین نمونه روسی شود.