ژئوماتیک

چند نکته در مورد کار در کارگاه ساختمانی و پیاده سازی طرح

محمد میرزاعلی آپسیس نقشه برداری توتال استیشن پرونیو
آموزش نقشه برداری آپسیس


امروزه با توجه به هر چه تخصصی تر شدن کار ها در بخش خصوصی، الی الخصوص در فیلد عمران، جمعیت متخصص زیادی مشغول به کار هستند. یکی از این تخصص ها نقشه برداری است، که توسط تکنسین های نقشه بردار و یا مهندس ژئوماتیک در کارگاه های ساختمانی انجام می شود. یکی از پرکاربردترین عملیات های یک متخصص نقشه بردار عملیات پیاده سازی یا همان Staking Out است. که البته با استفاده از سیستم های توتال استیشن امروزی بسیار سهل و آسان گشته است. با این حال بسیاری نکات کوچک و بزرگ در این عملیات دقیق وجود دارد که عدم رعایت آنها در کارگاه های ساختمانی باعث وارد آمدن هزینه های مالی، زمانی و حتی خسارات جبران ناپذیر است.

اول ایمنی بعد کار

حتما شما هر روز صبح در هنگام ورود به کارگاه و محل پروژه خود با این جمله معروف “اول ایمنی بعد کار” رو به رو می شوید . اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که به عنوان یک تکنسین و مهندس نقشه بردار که با دوربین در وسط کارگاه یا در ارتفاعات بلند و یا در گودهای عمیق ایستاده اید چه نکات ایمنی را باید رعایت نمایید؛ اول از همه باید از نقاط حساس بدن مثل سر، نوک انگشتان پا و … به شدت محافظت شود، این کار با استفاده از کلاه های ایمنی فایبرگلاس و با استفاده از کفش های ایمنی مجهز به صفحه محافظ فولادی در جلو پا صورت می گیرد. استفاده از کفش های ایمنی علاوه بر محافظت از انگشتان پا باعث جلوگیری از پیچ خوردن مچ پا نیز می گردد و از شکستگی های احتمالی جلوگیری می نماید.

در مرحله بعد با توجه به این که کار ما در اکثر اوقات در زیر تابش شدید آفتاب و در طولانی مدت است (به عنوان مثال از صبح تا عصر و به طور مداوم هر روز هفته) لذا می باید محافظت از چشم ها را جدی گرفت. لذا استفاده از عینک های آفتابی استاندارد بسیار ضروری است.

استفاده از عینک های آفتابی غیر استاندارد نه تنها باعث محافظت نمی شوند، بلکه آسیبی جدی به شبکیه چشم وارد می کنند. طبق ساختار درونی چشم زمانی که در محیط های مختلف (تاریک یا روشن) جابه جا شوید مردمک چشم به صورت غریضی میزان گشادی دریچه ورود نور را به داخل چشم تنظیم می کند استفاده از عینک های غیر استاندارد باعث می شود تا چشم احساس کند که در محیطی تاریک و بدون اشعه های مضر هست در حالی که این طور نیست و مردمک چشم بیش از اندازه باز شده و اشعه های مضر مانند uv و x وارد چشم می شوند این موضوع زمانی خطر ناک است که این اتفاق بصورت طولانی مدت رخ دهد که البته در کار ما چنین است.

در واقع تفاوت عینک های استاندارد و غیر استاندارد در این است که هر دو محیط را از نظر نور مرئی برای چشم تاریک میکنند. اما عینک های استاندارد از ورود اشعه های x و uv و … نیز جلوگیری میکند اما عینک های غیر استاندارد نه.

برای خرید یک عینک مناسب جهت کار نقشه برداری بهتر است عینکی با خصوصیات زیر تهیه نمایید:

اولا عینک دارای uv 400 باشد.

دوما از خاصیت آنتی رفلکس برخوردار باشد. این خاصیت جهت رفع بازتاب نور از روی اشیای براق مانند آهن آلات موجود در گارگاه مناسب است.

سوما از جنس شیشه باشد این بدان خاطر است که شیشه معمولا خود دارای اثر ضد uv است و این باعث میشود به uv بودن عینک خود اطمینان بیشتری داشته باشید. معمولا عینک های پلاستیکی موجود در بازار از کیفیت ضد uv خوبی برخوردار نیستند.

در آخر سعی کنید در عین شیشه ای بودن عینک ، عینکی سبک تهیه نمایید.

 

بعد از محافظت چشم می باید از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود مانند سقوط بار های بزرگ بروی افراد. این اتفاق اکثرا بر اثر دید کور رانندگان جرثقیل ها و تاور ها در کارگاه ها رخ می دهد. که برای جلوگیری از آن باید از کاور های رنگی شب نما دار استفاده نمود تا رویت فرد نقشه بردار برای راننده تاور آسان باشد.

 

بعد از ایمنی نوبت به خود کار می رسد

در اینجا نکاتی در مورد عملیات پیاده سازی در کارگاه عنوان می کنیم:

اولین نکته طبق مراحل کاری به توجیه دوربین بازمیگردد در این مرحله تکنسین می باید. از ایستگاه های دیواری متعدد در محیط کارگاه بهره ببرد این کار میتواند با ایجاد یک شبکه دقیق سه ظلعی در وسط کارگاه و قرائت ایستگاه های متعدد در دیوار ها و ستون های اطراف پروژه صورت پزیرد دلیل آن هم این است که بعد از پیاده سازی عملیات ساخت صورت میگیرد و بعد از بتن ریزی بسیاری از عوارض از جمله ایستگاه های دائم از دید خارج شده و حتی بکل ناپدید می شوند که این برای یک مهندس نقشه بردار مقیم کارگاه اصلا جالب نیست‌.

در ضمن این کار باعث می شود در حین کار در صورت بهم خوردن سانتراتژ دوربین عملیات توجیه مجدد به سرعت انجام شود (البته با وجود دوربین رفلکتور لس یا استفاده از شیت منشور ها در دیواره ها)

 

نکته بعدی که باید رعایت نمود استفاده از بیسیم های مجهز به سیستم ووکسر (voxer) است. همان طور که می دانید در عملیات پیاده سازی اپراتور دوربین طی گرا های متوالی به شخص ژالن گیر موقعیت نقطه را پیاده سازی میکند از این رو بهره بردن از یک سیستم بیسیم یا واکی تاکی بخصوص در مسافت های زیاد بسیار لازم و ضروری است .

سیستم ووکسر نیز به اپراتور دوربین و ژالن گیر این امکان را می دهد تا بدون فشردن کلید بیسیم و تنها با صحبت کردن از آن استفاده کنند در واقع کلید بیسیم با ارتعاش صدای شخص فعال میگردد.  و در اصطلاح بصورت free hand می توان کار کرد. این امر برای اپراتور که دائما با دو دست با دوربین کار میکند و همین طور برای ژالن گیر که با هر دو دست خود رفلکتور رو تراز میکند بسیار مصبر ثمر بوده و به راحتی و سرعت کار می افزاید.

یکی دیگر از نکات قابل توجه برای مهندس نقشه بردار در کارگاه بهنگام پیاده سازی این است که قبل از پیاده سازی نقاط حتما بطور موشکافانه نقشه طرح را برسی کنند این از آن جهت مورد اهمیت است که با بینش بهتری میتوان اقدام به تعیین مکان استقرار دوربین نمود و این کار باعث صرفه جویی در زمان میشود. به عقیده شخصی من اگر یک نقشه بردار خبره یک چهارم از وقت کاری خود را در روز عملیت صرف بازنگری طرح مورد نظر کند باز هم جای توجیه دارد.

اساسا بازنگری طرح توسط اپراتور و ژالن گیر باعث ایجاد هماهنگی در بین آن دو شده و ثانیا از زمان استقرار های بی مورد دوربین می کاهد.

 

دیگر نکته کلیدی که باید در حین عملیات پیاده سازی رعایت شود استفاده از روش های کنترلی است. اصولا کار های مهندسی همگی بر پایه کنترل استوارند. نقشه بردار میتواند در پایان روز کاری خود و قبل از تحویل نقاط پیاده سازی شده به پیمان کار پروژه با استفاده از یک متر فلزی با کیفیت مانند متر های فلزی وایشتنباخ آلمانی اقدام به مترکشی بین نقاط کند و آن ها را با اندازه های نظیر در طرح سازه مطابقت دهد تا از صحت و دقت آنها اطمینان حاصل نماید.

نکته آخر نیز رعایت اخلاق حرفه ای در کارگاه های ساختمانی و پروژه های عمرانی است. شما بعنوان یک تکنسین نقشه بردار و یا یک مهندس ژئوماتیک یک نماینده از جانب این خانواده بزرگ مهندسی هستید و می باید در تمامی لحظات و شرایط با آرامش و اعتماد به نفس کامل با سایر همکاران خود در محل کار (از مسئول پروژه و پیمان کار و ناظر گرفته تا کارگر جوشکار و راننده تاور و نگهبان کارگاه) معاشرت کنید.

با تشکر از حسن انتخاب شما جهت مطالعه این متن

محمد اژدهاکش

پاییز ۹۵


مطالب مرتبط:

۱. کاریکاتور های نقشه برداری
۲. سفری در تاریخ، نقشه برداران جهان ما
۳. Topcon یکپارچه ­سازی پیشرفته Bentley را برای پردازش­های فتوگرامتری هوایی اعلام کرد.


نقشه برداری اجرایی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی نقشه برداری اجرایی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید