اخبار ژئوماتیک

نشست علمی «بررسی و تحلیل اطلاعات مکانی سامانه‎های نوین نقشه‎برداری روز دنیا» در سازمان نقشه‎برداری

آموزش نقشه برداری آپسیس

نشست علمی “بررسی و تحلیل اطلاعات مکانی بدست آمده از سامانه‎های نوین نقشه‌برداری روز دنیا در پروژه‌های مختلف نقشه برداری” صبح امروز با سخنرانی مهندس جمشید طالبی، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور پویا نقش امید در سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‎برداری کشور، طالبی در ابتدا به معرفی سامانه‎های Laser Mobile Mapping  پرداخت و درباره کاربردهای این سامانه‎ها در نقشه برداری توضیح داد.

مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور پویا نقش امید در ادامه با معرفی سامانه لیزر اسکن هوایی میانبرد و دوربین هوایی رقومی، کاربرد این سامانه و توانایی آن در حل مشکلات مرزی و جمع آوری نقاط کنترل را تشریح کرد.

وی همچنین کاربرد نقشه‎های تولید شده بوسیله سامانه لیزر اسکن هوایی را در بخش معماری، شهرسازی و کنترل ترافیک شهری مطرح کرد و از همکاری‎های مشترک «شرکت مشاور پویا نقش امید» با شهرداری‎ها خبر داد و خاطرنشان کرد: نقشه‎های دقیق با نمایش اطلاعات کافی، منجر به هموار نمودن مسیر بسیاری از برنامه ریزی‎های شهری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور پویا نقش امید شرح کاملی از سامانه منحصر به فرد لیزر اسکن هوایی بلند برد توپوگرافی و هیدروگرافی هوایی نیز ارائه کرد.

طالبی در خصوص اهمیت تکنولوژی‎های به روز نقشه برداری گفت: با توجه به کاربرد غیرقابل رقابت سامانه‎های نوین نقشه برداری روز دنیا در برداشت سریع و دقیق و جامع اطلاعات مکانی، شاهد کاهش چشمگیر زمان اجرای پروژه‎ها و همچنین پاسخگویی مناسب به نیازهای جدید کارفرمایان هستیم. بدون استفاده از سامانه‎های نوین نقشه برداری، بسیاری از پروژه های اجرایی به خاطر محدودیت‎های زمانی، فاقد دقت لازم  بوده و عملا قابلیت انجام ندارند.

این دانش آموخته نقشه برداری افزود: استفاده از سیستم لیزر اسکنر زمینی برای تهیه نقشه های سه بعدی واقعی شهری، مبلمان شهری، تهیه نقشه تونل، خطوط ریلی و… یکی از مسائل روز در کشورهای پیشرفته است. تهیه نقشه در  مناطق مرزی و کریدورهای هوایی یکی دیگر از مشکلات عمده کشورهای مختلف است که امروزه با سامانه‎های لیزر اسکن هوایی میانبرد انجام می‎شوند. همچنین برای تهیه نقشه‎های هیدروگرافی در سواحل کم عمق روش‎های سنتی همانند استفاده از اکوساندر، یا عملیاتی نیست و یا باعث تحمیل هزینه‎های سنگینی می‎شود.

طالبی درخاتمه سخنرانی خود درباره اهمیت و جایگاه سازمان نقشه برداری کشور میان جامعه نقشه برداران گفت: این سازمان به عنوان تنها متولی دولتی تولید نقشه و اطلاعات مکانی و به عنوان یک قانون‎گذار در این حوزه، باید تمام نقشه‎های تولید شده از سوی سایر بخش‎های خصوصی و غیرخصوصی را پس از مطابقت با استانداردها و قوانین فنی، تأیید کند. این یکی از مهمترین وظایف سازمان نقشه برداری کشور است؛ چرا که در غیر این صورت این نقشه‎ها از هیج استاندارد و ماهیت فنی برخوردار نخواهند بود.

گفتنی است جمشید طالبی دانش آموخته مهندسی عمران- نقشه برداری از دانشگاه خواجه نصیر طوسی بوده و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پویا نقش امید، از فعالان صنف نقشه برداری است.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری

دیدگاهتان را بنویسید