ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با مهندس میثم رفیعی/ مدرس فتوگرامتری برد کوتاه

فتوگرامتری برد کوتاه,مهندس میثم رفیعی
آموزش نقشه برداری آپسیس
  • خودتان را معرفی می فرمایید؟

به نام خدا. من میثم رفیعی هستم. کارشناسی ارشد مهندسی نقشه برداری گرایش فتوگرامتری.

  • سال ورودی کارشناسی و کارشناسی ارشد، معدل و رتبه کنکور کارشناسی ارشدتان را بفرمایید.

من در سال ۱۳۸۵ در آموزشکده سازمان نقشه برداری کشور در رشته کاردانی نقشه برداری قبول شدم و از آنجا با معدل ۲۵/۱۸ فارغ التحصیل شدم. پس از آن در سال ۱۳۸۷ جهت تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه تبریز قبول و با معدل ۱۷ از آنجا فارغ التحجصیل شدم. از آنجایی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در رشته فتوگرامتری را داشتم در سال ۱۳۹۰ با رتبه ۵۵ به دانشگاه تهران ورود پیدا کردم و این دوره را نیز با معدل ۱۷ پشت سر گذاشتم.

  • چرا رشته مهندسی نقشه برداری را برای تحصیل انتخاب کردید؟ آیا با شناخت قبلی بوده و یا بر اساس رتبه این رشته را انتخاب کردید؟ فکر می کردید که رشته نقشه برداری با رشته عمران متفاوت باشد  یا خیر؟

حقیقتاً اولش دید درستی از این رشته نداشتم. اما با راهنمایی یکی از دوستان که در زمینه مرمت آثار تاریخی کار می کرد با این رشته بیشتر آشنا شدم و به این رشته ترغیب شدم. از اونجایی که ایشان دانشجوی تهران بودند بنده رو به انتخاب گزینه کاردانی نقشه برداری در سازمان نقشه برداری کشور ترغیب کردند و من هم با توجه به رتبه ای که آورده بودم دیدم بهترین گزینه هست و در این رشته قبول و مشغول به تحصیل شدم.

در مورد سؤال دومتان باید بگم که من هم در ابتدا این رشته رو با رشته نقشه کشی اشتباه گرفته بودم اما وقتی دوستم بیشتر توضیح داد متوجه تفاوت این رشته ها شدم.

  • دانشگاه تهران و دوران تحصیل خود در آن را چگونه دیدید؟ قصد ادامه تحصیل برای دکتری را دارید؟

خب به نظر من تحصیل در دانشگاه تهران یکی از آرزوهایی است که هر دانش آموزی می تواند داشته باشد. بنده هم از این قضیه مستثنی نبودم. بعد از اینکه در آموزشکده سازمان نقشه برداری قبول شدم همیشه به همین هدفم فکر می کردم. چون می دانستم توانایی تحصیل در چنین دانشگاهی رو دارم و خوشبختانه تا به خودم اومدم دیدم که در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدم.

در دانشگاه تهران اساتید برجسته ای حضور دارند و در این چند وقتی که بنده در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودم از تجربیات این اساتید بسیار بهره بردم. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که هیچ وقت نباید گول ظاهر و اسامی را خورد. دانشگاه تهران هم جدا از اساتید و برخی امکانات جزئی، همانند سایر دانشگاه هاست. اما آنچه که تفاوت ایجاد می کند توانایی خود فرد در رشد و تعالی است. شاید محیط کمک شایانی بکند اما پشتکار و تلاش انسان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و نباید آن را نادیده گرفت.

فعلاً قصد ادامه تحصیل را ندارم. حقیقتاً من بیشتر از آنچه که در فکر تئوری باشم به فکر عمل کردن هستم. دوست دارم از توانایی های خودم استفاده کنم و اونها رو بروز بدم. پس از دوران کارشناسی ارشد تصمیم گرفتم چند وقتی را به دور از دانشگاه باشم (البته به طور رسمی) تا به پیاده سازی آنچه که در ذهنم می گذرد بپردازم. فکر می کنم با تجربه بیشتری به سراغ دکتری بروم خیلی بهتر است (البته اگر دوباره فرصتی پیش آید).

  • موضوع تز شما در مقطع کارشناسی ارشد چه بود؟  در دانشگاه تهران تا چه حد موضوعات کاربردی و عملی تعریف می شوند؟ و تا چه حد موضوع تز  و شغلتان  به هم نزدیک است؟

موضوع تز من “جابجایی سنجی اتوماتیک با استفاده از فتوگرامتری برد کوتاه” بود.

تا آنجایی که من اطلاع دارم در این دانشگاه تزهای متنوعی تعریف می شود. اما می توانم بگویم که اکثر موضوعات کاربردی هستند. موضوعاتی که ارائه می شود در زمره به روزترین موضوعاتی هستند که در دنیا در حال بررسی و تحقیق هستند. البته درست است که در برخی موارد به دلیل محدودیت در دسترسی به داده ها و یا دستگاه های آزمایشگاهی مشکلاتی برای تعریف تز وجود دارد اما با توجه به امکانات موجود موضوعات خوبی ارائه می شوند.

در رابطه با سؤال سوم باید خدمتتان عرض کنم که از آنجایی که بنده از شاگردان جناب آقای دکتر سعادت سرشت بودم و ایشان همیشه به دنبال تعریف تزهای کاملاً کاربردی هستند, تز من هم از این قضیه مستثنی نبود و می توان گفت که تا استفاده از این موضوع در عمل فاصله ای وجود ندارد.

اکنون هم بنده به انجام پروژه های مختلف در زمینه فتوگرامتری برد کوتاه مشغول هستم. اینطور بگویم که در هنگام انتخاب تز با آقای دکتر سعادت سرشت خیلی بحث کردیم. من همیشه دوست دارم هنگامی که زمان و وقتی را بر روی موضوعی می گذارم از آن قضیه به هدفی برسم و پاسخ آن را در عمل ببینم. تز بنده هم از این قضیه مستثنی نبود و با تحقیق بر روی این تز به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کردم که الان هم پروژه های خودم رو با استفاده از همان فن هایی که در زمان تحقیقم به آن ها رسیده بودم انجام می دهم.

  • در مورد فعالیت های که در زمینه فتوگرامتری برد کوتاه انجام می دهید توضیح دهید. چه تفاوتی بین فتوگرامتری برد کوتاه و فتوگرامتری هوایی هست؟

همان طور که اطلاع دارید علم فتوگرامتری به سه بخش کلی فتوگرامتری فضایی، هوایی و زمینی (برد کوتاه ) تقسیم می شود.

در فتوگرامتری فضایی بر روی تصاویر ماهواره ای کار می شود و از این تصاویر نقشه های گوناگونی تهیه می شود.

اما آنچه که شاید برای دوستان نقشه بردار کمی جالب باشد تفاوت های بین فتوگرامتری هوایی و برد کوتاه است. توجه کنید که عمده تفاوت بین این دو فن در رابطه با نحوه اخذ تصاویر است. در فتوگرامتری هوایی با استفاده از دوربین های متریک و لارج فرمت تصاویری با کمترین تیلت از سطح زمین اخذ می شود که این تصاویر ویژگی های خاصی را دارند. برای مثال فاصله بین مراکز تصاویر و همچنین پوشش های طولی و عرضی تقریباً ثابت است و از قبل محاسبه و تعریف شده اند. هواپیما با سرعت تقریباً ثابتی حرکت می کند و تصاویری که اخذ می کند کمترین تیلت ممکن را دارند. اما در تصویربرداری برد کوتاه ماجرای تصویربرداری کاملاً متفاوت می شود.

دوربین می تواند متریک و یا غیرمتریک باشد، ابعاد سنسور دوربین نسبت به دوربین های هوایی بسیار کوچکتر است. و مهم تر از همه نحوه تصویربرداری است که در برد کوتاه فاصله بین مراکز تصاویر ثابت نیست، تصاویر نسبت به یکدیگر و نسبت به جسم زاویه های زیادی دارند و فاصله تا جسم می تواند رعایت نشود.

همین چند تفاوت مختصر مشکلاتی را از نظر محاسباتی ایجاد می کنند که دیگر نمی توان از فرمول ها و تئوری های موجود در زمینه فتوگرامتری هوایی در فتوگرامتری برد کوتاه استفاده نمود. به همین دلیل نرم افزارهای مختلفی در زمینه تبدیل عکس به نقشه تهیه شده اند که هر کدام بطور خاص بر روی تصاویر هوایی و یا تصاویر برد کوتاه کار می کنند. البته نرم افزارهایی هم وجود دارند که پردازش را با هر دو نوع تصویر انجام دهند که خب می توان گفت این کار حرفه ای نیست.

بنده از فتوگرامتری برد کوتاه در کاربردهای مختلفی استفاده می کنم. بعبارت دیگر کاربردهای فتوگرامتری برد کوتاه بسیار وسیع است. از این تکنیک می توان در مهندسی معکوس، در صنایع مختلف جهت اندازه گیری های دقیق، در جابجایی سنجی ها و پایش تغییر شکل، در مستند نگاری میراث تاریخی، در کاربردهای پزشکی و ورزشی، مجسمه سازی و … استفاده نمود.

بنده هم با توجه به پروژه هایی که تا به حال پیشنهاد شده است از این تکنیک در جابجایی سنجی سازه های مترو، در مستندنگاری آثار تاریخی، در مدلسازی صورت انسان جهت تهیه مجسمه، در تهیه نقشه با استفاده از پهپاد فتوگرامتری، در تعیین احجام خاکی ، در مهندسی معکوس و دیگر موارد استفاده کرده ام.

فتوگرامتری برد کوتاه,مهندس میثم رفیعی

  • ابزار و لوازم مورد نیاز چه سخت افزار و چه نرم افزار برای فتوگرامتری برد کوتاه چیست؟ با چه مقدار هزینه می توان فتوگرامتری برد کوتاه انجام داد؟

در زمینه ابزار و لوازم مورد نیاز می توان گفت همه چیز به پروژه مورد نظر و دقت مورد نیاز برمی گردد. اما می توان بیان کرد که فتوگرامتری برد کوتاه در اکثر موارد جزء کم هزینه ترین روش ها نسبت به دیگر روش های برداشت و اندازه گیری است. در یک مثال ساده می توان گفت که سخت افزارهای مورد نیاز جهت انجام یک پروژه به روش فتوگرامتری برد کوتاه یک دوربین تصویربرداری دیجیتال (متریک یا غیرمتریک) و تعدادی تارگت یا Scale bar است که بسته به نوع پروژه می تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر شما قصد بررسی تغییرشکل یک قطعه صنعتی با دقت بسیار بالا را داشته باشید باید از دوربین های فول فریم و لنزهای مرغوب استفاده کنید که به شما میزان تغییرشکل در حد و اندازه های صدم و یا هزارم میلیمتر را هم بدهد. اما اگر قصدتان انجام یک پروژه مستندنگاری برای کتیبه ای تاریخی باشد به چنین دقت هایی احتیاج ندارید. به همین دلیل می توانید از دوربین های دیجیتال نیمه حرفه ای و یا هاف فریم هم استفاده کنید. بطور کلی می توان گفت که شما در اکثر موارد می توانید از دوربین های نیمه حرفه ای برای کاربردهای خود استفاده کنید. که این امر باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد.

نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنم این است که امروزه با روی کارآمدن نرم افزارها و روش های قوی در زمینه فتوگرامتری برد کوتاه، این امر امکان پذیر شده است که شما با استفاده از دوربین های غیرمتریک (دوربین های دیجیتال حرفه ای یا نیمه حرفه ای) به انجام پروژه در زمینه برد کوتاه بپردازید و محصولات متنوعی تولید کنید.

در رابطه با بحث نرم افزار بهتر است در ابتدا به این نکته اشاره کنم که از آنجایی که در ایران قوانین کپی رایت رعایت نمی شود شما با کمترین هزینه و یا در برخی موارد بدون هیچ هزینه ای می توانید نرم افزارهای قوی فتوگرامتری را تهیه و از آن ها استفاده نمایید که این امر باعث کاهش هزینه های شما می گردد.  اما خب اگر هدف شما تهیه خروجی ها و یا محصولات بسیار با کیفیت باشد (مخصوصاً در زمینه ترسیم سه بعدی) دیگر نمی توانید از نرم افزارهای قفل شکسته موجود استفاده کنید و می بایست نرم افزارهای اورجینال را خریداری کرده که این امر باعث بالارفتن کیفیت و علاوه  بر آن بالا رفتن هزینه های شما خواهد شد.

اما در یک جمع بندی می توان گفت که با توجه به نیازهایی که امروزه در زمینه مدلسازی سه بعدی و اندازه گیری های دقیق وجود دارد، می توان از فتوگرامتری برد کوتاه به عنوان روشی مناسب، با کیفیت و کم هزینه استفاده نمود.

closerange_rafei2

  • فتوگرامتری برد کوتاه در ایران چه وضعیتی دارد؟ آیا فقط محدود به دانشگاه است؟ یا بطور کاربردی انجام می شود؟ برد کوتاه در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

به نظر من فتوگرامتری برد کوتاه نسبت به دیگر روش های مدلسازی و تهیه نقشه مظلوم واقع شده است. بیشترین کاربرد این علم و تکنیک در دانشگاه ها و آزمایشگاه هاست. در صورتی که می توان از این روش در عمل و پروژه های واقعی نیز به خوبی استفاده کرد. البته از آنجایی که تمرکز زیادی در دانشگاه ها بر روی این علم نشده است، فتوگرامتری برد کوتاه فقط در دانشگاه مانده و بطور کاربردی به بیرون راه نیافته است. حتی ما یک کتاب به فارسی در این رابطه نداریم و هر آنچه که فعلا موجود است جزوات مختصری است که در دانشگاه طی چند واحد تدریس می شود.

وضعیت فتوگرامتری برد کوتاه در خارج از کشور با ایران کاملا متفاوت است. امروزه مباحث تخصصی پردازش تصویر و ماشین بینایی در اکثر پروژه های صنعتی، خودروسازی، ورزشی، فیلم سازی، بازی سازی، انیمیشن، پزشکی، تاریخی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در ایران به ندرت می توان پروژه ای را دید که از تکنیک برد کوتاه در آن استفاده شده باشد.

  • چه نرم افزارهایی برای برد کوتاه وجود دارد؟ بهترین نرم افزار مورد استفاده در فتوگرامتری برد کوتاه چیست؟ سیستم مورد نیاز چه کانفیگی باید داشته باشد؟

خب پاسخ به این سؤال کمی سخت است اما بنده در محصول آموزشی “فتوگرامتری برد کوتاه، از علم تا عمل”، قسمتی را به معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در فتوگرامتری برد کوتاه اختصاص داده ام که مختصری از آن ویدئو را خدمت شما عرض می کنم.

بنده نرم افزارهایی که در زمینه تصویربرداری برد کوتاه استفاده می شوند را بطور کلی به دو دسته نرم افزارهای تارگت مبنا و نرم افزارهای بدون تارگت تقسیم کرده ام.

نرم افزارهای تارگت مبنا آنهایی هستند که پارامترهای توجیه نسبی تصاویر را با استفاده از تناظریابی تارگت های نصب شده بر روی جسم در تصاویر مختلف بدست می آورند و در انتها نیز تنها مختصات همان تارگت ها که نقاط نمونه ای از جسم هستند را بدست می آورند. از این روش و از این دسته نرم افزارها بیشتر در موارد صنعتی استفاده می شود. از مهمترین این نرم افزارها می توان به  Australis، iWitness و یا Photomodeler اشاره کرد.

اما دسته دوم نرم افزارهایی هستند که مدل سازی را به صورت ابرنقاط انجام می دهند. در این نرم افزارها مراحل تناظریابی تصویری بصورت اتوماتیک انجام می شود و پارامترهای توجیه نسبی را با استفاده از تعداد بسیار زیادی از نقاط گرهی محاسبه می کنند. علاوه بر اینکه دقت تعیین پارامترهای توجیه نسبی بالا می رود، مدلسازی بصورت اتوماتیک و به صورت ابرنقطه انجام می شود. برای این مورد نیز می توان به نرم افزارهایی نظیر PhotoScan ،Pix4D و Aspect اشاره نمود.

به نظر بنده روی کار آمدن نرم افزارهای بدون تارگت که مدلسازی را بصورت ابرنقاط انجام می دهند انقلابی بود که در زمینه فتوگرامتری برد کوتاه رخ داد.

ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است که نرم افزارهایی که در این قسمت به آنها اشاره شد مواردی هستند که بیشتر در زمینه مدلسازی سه بعدی جهت تهیه نقشه و یا پایش تغییرشکل استفاده می شوند. برای کاربردهایی نظیر انیمیشن و یا فیلمسازی احتیاج به توسعه الگوریتم ها و برنامه نویسی توسط همان تیم کاری است.

  • در مورد محصول فتوگرامتری برد کوتاه از علم تا عمل توضیح دهید.

بله. در رابطه با مجموعه آموزشی فتوگرامتری برد کوتاه، از علم تا عمل، خدمتتان عرض کنم که همیشه این دغدغه برای من وجود داشت که چرا برد کوتاه اینقدر محجور مانده و وارد عمل نمی شود. چرا با این همه قابلیتی که برد کوتاه دارد اما کمتر کسی است که حتی اسم آن را شنیده باشد چه برسد که بخواهد از این تکنیک استفاده کند.

من در اواخر دوره کارشناسی با برد کوتاه آشنا شدم و از همان موقع تصمیم گرفتم که این علم را در دوره کارشناسی ارشد ادامه دهم. بخت با بنده یار بود و همین اتفاق افتاد. من در رشته فتوگرامتری قبول شدم و تزم را در راستای برد کوتاه انتخاب کردم. در دوران تحصیل به دنبال منابع زیادی بودم که بتوانم کارهایم را با آنها انجام دهم، اما متأسفانه جز منابعی اندک، چیز زیادی دستگشرم نشد که همان موارد اندک هم به زبان انگلیسی بودند. از همان موقع این امر در سرم بود که به هر طریقی که شده بتوانم این تکنیک را به نقشه برداران و دیگر علاقمندان بیشتر بشناسانم تا این علم کاربردی تر شده و از این طریق بتوانم منابع مناسبی را به مرور زمان تهیه و تدوین کنم.

همانطور که خدمتتان عرض کردم اطلاعات زیادی در زمینه برد کوتاه در دسترس نیست و اگر هم باشد نکات مختصری است که به صورت تخصصی در دانشگاه های خاص نظیر تهران و خواجه نصیرالدین طوسی تدریس می شوند. هدف اصلی من از ارائه این مجموعه این بود که در مرحله اول فتوگرامتری برد کوتاه را دوباره معرفی و آن را زنده کنم و در مرحله دوم آن را در دسترس قرار دهم.

منظورم از در دسترس قرار دادن این است که حتی علاقه مندانی که با علم نقشه برداری و مباحث تئوریک فتوگرامتری آشنا نیستند هم بتوانند از این تکنیک تا حدی استفاده کنند و قسمتی از پروژه های خود را با این روش انجام دهند. البته ذکر این نکته ضروری است که اجرای صحیح و دقیق پروژه های برد کوتاه تنها توسط نقشه برداران و بطور خاص فتوگرامتریست ها انجام خواهد شد اما مواردی هم هستند که نیاز به تخصص بالایی ندارند و با آموزشی ساده می توان از پس آن پروژه ها برآمد.

از طرفی دوستان زیادی از اقصی نقاط کشور با بنده تماس می گرفتند و درخواست برگزاری دوره های آموزشی برد کوتاه را داشتند. اما از آنجایی که امکان حضور بنده در تمامی این مناطق نبود، بنده تصمیم گرفتم که مجموعه ای را بصورت فیلم های کاملا عملی تهیه کنم و آن را با هزینه ای اندک در اختیار علاقه مندان قرار دهم.

در رابطه با محتویات مجموعه هم خدمتتان عرض کنم که در این مجموعه بعد از معرفی فتوگرامتری برد کوتاه و بیان جایگاه آن، به مباحثی در رابطه با نرم افزارها و دوربین های قابل استفاده در زمینه فتوگرامتری برد کوتاه پرداخته ام. بعد از اشاره به خطاها، نحوه تصحیح و کاهش آن‌ها را عرض کرده‌ام. پس‌ازاینکه کاربر با این موارد آشنا شد، پروژه‌های مختلف عملی را تهیه‌کرده‌ام که همه آن‌ها در شرایط کاملاً واقعی و در مناطق تاریخی ضبط شده اند. پس از آموزش نحوه تصویربرداری، به آموزش نرم افزارها و کار بر روی محصولات تولید شده تا مرحله تهیه نقشه پرداخته ام.

نکته ای که در انتهای این سؤال لازم میدانم خدمتتان عرض کنم این است که در این مجموعه سعی بر آن شده است که تمامی آموزش ها به صورت فیلم هایی کاملاً عملی و ناب تهیه شوند که بیننده پس از مشاهده آن ها بتواند از عهده اکثر پروژه های برد کوتاه برآید.

  • چه اسباب و لوازمی نیاز است تا فتوگرامتری برد کوتاه توسعه و رشد پیدا کند؟

به نظر من اولین گام شناساندن و ترویج این علم و تکنیک است. اگر برد کوتاه به درستی به مهندسین شناسانده شود و آنها با کاربردهای این علم آشنا شوند کمک بسیار بزرگی در زمینه رشد و توسعه آن شده است.

از طرفی دیگر اساتید دانشگاهی نیز باید مباحث مربوط به برد کوتاه را در دانشگاه ها مطرح کنند و دانشجویان که از بهترین مبلغان هستند را با این علم و کاربردهای آشنا کنند تا خود زمینه ای برای رشد برد کوتاه شود. اگر در دانشگاه ها بر روی این تکنیک تمرکز بیشتری شود مطمئناً باعث تولید علم شده و این امر منجر به توسعه فتوگرامتری برد کوتاه می شود.

ضعف بسیار شدیدی که در بردکوتاه مشاهده می شود نبود دستورالعمل یکسان و همچنین عدم وجود فهرست بهایی واحد برای پروژه های برد کوتاه است که این همت مسئولین و متولیان این امر را می طلبد که در این زمینه به اتفاق نظری برسند و دستورالعمل هایی را تدوین و تبیین کنند.

  • برای علاقه مندان به یادگیری فتوگرامتری برد کوتاه چه توصیه ای دارید و از کجا باید شروع کنند؟

بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم توصیه ای داشته باشم اما دوست دارم آن چیزی را که در این چند سال تجربه کردم در اختیار خوانندگان قرار دهم.

به نظر من دوستانی که به مباحث برد کوتاه علاقه مند هستند در ابتدا باید مبانی و تئوری های موجود در فتوگرامتری کلاسیک را به خوبی درک کرده باشند. علاوه بر این کسانی که قصد دارند بصورت حرفه ای کار کنند می بایست به مباحث ماشین بینایی و پردازش تصاویر اشراف کلی داشته باشند. البته درست است که با وجود نرم افزارهای اتوماتیک انجام پروژه ها کمی آسان شده است، اما دوستانی که می خواهند از این تکنیک در کارهای دقیق و حرفه ای استفاده کنند می بایست مبانی کار که همان الگوریتم های ماشین بینایی هستند را به خوبی درک کرده باشند.

اما در کنار همه این مطالب بهتر است علاقه مندان به این تکنیک دست به کار شوند و پروژه های مختلفی را به صورت آزمایشگاهی برای خود انجام دهند. از آموزش هایی که بنده تهیه کرده و خواهم کرد و همچنین جستجو در اینترنت استفاده کنند تا تجربیات زیادی کسب کنند. این تجربیات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به کمک یکدیگر بتوانیم باعث فراگیر شدن این علم و هنر شویم.

  • آیا برای وارد شدن به فتوگرامتری برد کوتاه نیاز به مدرک ارشد است یا از کارشناسی نیز می توان وارد شد؟

توجه کنید، فتوگرامتری برد کوتاه یک علم و هنر است، هر چقدر علم شما بیشتر باشد می توانید کارهای متنوع تری را با دقت بالا بوسیله این تکنیک انجام دهید. در مراحل اولیه و جهت انجام پروژه های ساده نیازی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر نیست. علاقه مند که باشی می توانی با دانستن مفاهیم پایه نقشه برداری و فتوگرامتری از پس پروژه هایی نظیر مستندنگاری، تعیین احجام خاکی و امثالهم با روش برد کوتاه برآیید. اما برای کارهای دقیق تر و مواردی که به علم بیشتری نیاز است می بایست دوره های کارشناسی ارشد و بالاتر در زمینه فتوگرامتری گذرانده شود تا با آموختن مطالب تئوری دید بهتری نسبت به پروژه های حساس تر پیدا کرده و با درک بیشتری تکنیک برد کوتاه را پیاده سازی نمایند.

  • برای ما نقشه برداران همه چیز در کنار دقتش هویت پیدا میکند! دقت فتوگرامتری برد کوتاه در چه حد است؟

بگذارید من در پاسخ به این سؤال یک جمله را خدمتتان عرض کنم. مطمئن باشید اگر دقت قابل قبولی در این تکنیک وجود نداشت به هیچ عنوان بحث فتوگرامتری وارد مباحث نقشه برداری نمی شد.

اما طبق تجربه هایی که بنده در اجرای پروژه های مختلف داشتم و طی مقالاتی که در این زمینه مطالعه کرده ام به راحتی می توان به دقت هایی در حدود ۱:۱۰۰۰ تا ۱:۱۰۰۰۰ ابعاد جسم و در کارهای حساس تر با تکیه بر ابزارآلات دقیق تر می توان به دقت هایی در حدود ۱:۱۰۰۰۰۰ ابعاد جسم نیز دست یافت.

  • فرمودید که فتوگرامتری برد کوتاه در صنعت بسیار پرکاربرد است. فن آموزان پس از یادگیری برد کوتاه، می توانند به کدامیک از مراکز یا سازمان ها مراجعه کنند؟

توجه کنید فتوگرامتری برد کوتاه هنوز آن قدر شناخته شده نیست که ردیف شغلی برای آن نظیر دیگر رشته های مهندسی وجود داشته باشد. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که دانستن تکنیک فتوگرامتری برد کوتاه یک برگ برنده است. در تمامی صنایعی که به اندازه گیری های دقیق احتیاج است نظیر کارخانه های تولید قطعات صنعتی، تولید فلزات و ابزارآلات دقیق یکی از دغدغه های همیشگی آن ها بحث اندازه گیری است. تاکنون این اندازه گیری ها و یا بررسی تغییر شکل ها در این صنایع با روش های سنتی نقشه برداری انجام می شده است، اما امروزه با روی کارآمدن الگوریتم های دقیق فتوگرامتری برد کوتاه می توان از این تکنیک برای حل مشکلات اندازه گیری در این صنایع به خوبی بهره جست. البته ذکر این نکته الزامی است که فتوگرامتری در کنار دیگر روش های نقشه برداری است که می تواند مثبت ظاهر شود. پس یک نقشه بردار با دانستن علم فتوگرامتری برد کوتاه می تواند از پس اکثر مشکلات صنایع در بحث اندازه گیری به خوبی برآید.

  • سایتی تحت عنوان وب سایت مهندس رفیعی با دامین www.closerange.ir را راه اندازی کردید. هدف از ایجاد چنین سایتی چیست؟

این سایت تابلوی اعلانات بنده است. هدف اصلی از راه اندازی این سایت دسترسی تحت وب علاقه مندان به نمونه های موردی پروژه های انجام شده توسط اینجانب است که با مشاهده این موارد با فتوگرامتری برد کوتاه و کاربردهای آن آشنا شده و همچنین با خواندن مقالات آموزشی که به مرور بر روی سایت قرار خواهم داد دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. همه عزیزان را به مشاهده این سایت و اعلام نظرات و پیشنهاد‌ها سازنده خود دعوت می کنم.

  • برای علاقه مندانی که مطالب و ویدیوهای فتوگرامتری برد کوتاه شما را دنبال می کنند، و علاقه مند هستند که به کلاس بیایند، به کدام آموزشگاه مراجعه کنند؟

بله، لازم می دانم عرض کنم که کلاس های آموزشی فتوگرامتری برد کوتاه بنده فعلاً در تهران و در موسسه آپسیس برگزار می شود. علاقه مندان می توانند ضمن تماس با این موسسه از جزئیات کلاس ها اطلاع یابند.

علاوه بر این بنده با همکاری موسسه آپسیس توانایی برگزاری کلاس های آموزشی برای سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی را در محلی که خودشان اعلام می کنند را داریم. در این حالت دوره آموزشی طی سه الی چهار روز متوالی و به صورت کاملاً کاربردی در محل سازمان درخواست کننده برگزار می گردد.

  • آپسیس را در یک خط توصیف کنید.

به نظر من آپسیس یعنی “علم و عمل”…

در آپسیس که همه اعضا از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ایران هستند همگی دور هم جمع شدیم تا دانش خود را به عمل تبدیل کنیم. در آپسیس بیشتر از آنچه حرف زده شود، عمل انجام می شود.

مطالب مرتبط:

۱. فتوگرامتری برد کوتاه در صنعت
۲. مبانی فتوگرامتری در جابجایی سنجی
۳. فتوگرامتری برد کوتاه، روشی مناسب برای تعیین جابجایی


آموزش پهپاد فتوگرامتری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید