اخبار ژئوماتیکژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مسابقه ژئولیگ دقیقاً چیست؟

مسابقه ژئولیگ
آموزش نقشه برداری آپسیس

پنجمین دوره از مسابقات ملّی ژئولیگ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار خواهد شد. آپسیس رسانه تخصصی نقشه برداری حامی رسانه ای این رویداد است. از این رو مصاحبه ای را با جناب آقای سید احمد علیزاده سرپرست اجرایی پنجمین دوره مسابقات ملی ژئولیگ انجام داده ایم که در ادامه خواهیم خواند.

مسابقه ژئولیگ

آپسیس: مسابقات ژئولیگ دقیقاً چیست و اولین دوره آن از چه زمانی شروع شد؟

سید احمد علیزاده: این مسابقه تنها مسابقه رسمی دانشجویی نقشه برداری در سطح کشور است و این دوره پنجمین دوره آن است. اولین دوره آن به همت انجمن علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در بهار سال ۱۳۹۱ برگزار گردید.

آپسیس: ژئولیگ حاصل تلاش چه تیم‌هایی است؟

سید احمد علیزاده: در برگزاری این مسابقه افراد زیادی نقش دارند. تیمی بالغ بر ۴۰ نفر شامل انجمن علمی، کادر اجرایی، افراد راهنما، داوران و سرپرستان و هیئت رئیسه دانشکده مهندسی نقشه برداری، در برگزاری این مسابقه همکاری می کنند.

آپسیس: چه افرادی می توانند در ژئولیگ شرکت کنند؟

سید احمد علیزاده: تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مهندسی نقشه برداری در سراسر کشور می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

آپسیس: مسابقات ژئولیگ از چند بخش تشکیل شده است؟

سید احمد علیزاده: این دوره از مسابقات در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار می شود. در دور مقدماتی گروه ها به ۴ دسته تقسیم شده و در ۴ قسمت ژئودزی، فتوگرامتری، سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی (که متشکل از سوالات تئوری و عملی است) به رقابت میپردازند.سپس گروه برتر هر دسته مشخص می گردد و این گروه ها در دور نهایی در قالب یک پروژه به رقابت خواهند پرداخت. گروه هایی که از صعود به مرحله ی نهایی باز مانده اند نیز در بخش خلاقیت به رقابت می پردازند و تیم خلاق را مشخص می سازند.

آپسیس: چه قوانین و مقرراتی بر ژئولیگ حاکم است؟

سید احمد علیزاده: قوانین این مسابقه در آیین نامه به طور کامل آمده است. از جمله ی این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشجویان باید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل باشند.
  • استفاده از تلفن همراه در طول مسابقه ممنوع است.
  • مدت زمان پاسخ گویی به هر سؤال محدود و مشخص است.
  • گروه ها حق برقراری ارتباط و صحبت در رابطه با سؤالات را در طول مسابقه نخواهند داشت.
  • و …

آپسیس: داوران ژئولیگ چه کسانی هستند؟

سید احمد علیزاده: تیم داوران متشکل از ۸ نفر بوده (دونفر در هر گرایش) و این افراد دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هستند.

آپسیس: آیا حضور تماشگر در مسابقات ژئولیگ آزاد است؟

سید احمد علیزاده: بله. حضور تماشاگران در بخش نهایی مسابقه آزاد است.

آپسیس: مهم‌ترین دستآورد یا به طور کلی هدف از برگزاری ژئولیگ چیست؟

سید احمد علیزاده: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان رشته مهندسی نقشه برداری در سطح کشور نسبت به سایر رشته های مهندسی کمتر است، ضرورت وجود مسابقات تخصصی این رشته در سطح کشور برای برقراری ارتباط هر چه بیشتر دانشجویان این رشته قابل انکار نیست. انجمن علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان قدیمی ترین و اولین دانشکده مهندسی نقشه برداری در سطح کشور با درک این ضرورت، در سال ۱۳۹۱ این مسابقه را پایه گذاری نمود.

از مهم ترین اهداف این مسابقه، افزایش شور و نشاط دانشجویان این رشته در سطح کشور، آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با مباحث کاربردی این رشته، برقراری ارتباط نزدیک میان دانشجویان و انجمن های علمی مهندسی نقشه برداری و سنجش توانایی تئوری و عملی دانشجویان است.

آپسیس: در این دوره چند تیم درخواست شرکت در ژئولیگ را داده‌اند؟

سید احمد علیزاده: در این دوره ۱۵ تیم از دانشگاه های صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی اراک، آموزشکده فنی سازمان نقشه برداری، آموزشکده فنی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و آموزشکده فنی آفاق ارومیه در مسابقه حاضر خواهند بود.

آپسیس: چه جوایزی در انتظار برندگان ژئولیگ است؟

سید احمد علیزاده: اسپانسر جوایز این دوره از مسابقات شرکت بازرگانی امیر است. جوایز این دوره به شرح زیر است:

مقام اول: مبلغ ۱۲ میلیون ریال

مقام دوم: مبلغ ۹ میلیون ریال

مقام سوم: مبلغ ۶ میلیون ریال

تیم خلاق:  مبلغ ۳ میلیون ریال

ضمناً سایر تیم ها نیز جوایزی به عنوان یادبود از طرف رسانه آپسیس و انجمن علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری دریافت خواهند نمود.

آپسیس: گویا انجمن علمی دانشگاه تهران نیز در تدارک مسابقاتی به همین سبک و شکل هست. تفاوت یا ضرورتی در این بین می بینید؟

سید احمد علیزاده: ظاهراً این انجمن امسال برای اولین بار مسابقاتی را به صورت داخلی در دانشگاه تهران برگزار می­ نماید که به صورت انجام یک پروژه و دفاع از آن است. چیزی که مسلم است سایر انجمن های علمی نقشه برداری نیز در سال های آینده به دنبال برگزاری چنین مسابقاتی خواهند بود و این نکته بسیار مثبتی برای دانشجویان نقشه برداری خواهد بود. البته باید این مسابقات در یک رقابت سالم با یکدیگر قرار گرفته و برگزار کنندگان دائماً به فکر بالا بردن سطح مسابقه باشند. همکاری هر چه بیشتر انجمن های علمی برای اطلاع رسانی این مسابقات امری ضروری است. مسلماً تمامی این مسابقات به نفع جامعه نقشه برداری خواهد بود و باعث ارتقای سطح دانشجوبان خواهد شد. ما نیز مفتخریم که به عنوان اولین انجمن علمی در این امر پیشتاز بوده و قدیمی ترین و بزرگ ترین مسابقه ی نقشه برداری را برگزار می کنیم.

آپسیس: چه راه‌های برای اطلاع از آخرین اخبار ژئولیگ وجود دارد؟

سید احمد علیزاده: برای اطلاع از آخرین اخبار این مسابقه، کانال تلگرام ژئولیگ درست شده است. تمامی اخبار و آیین نامه ی این مسابقه در این کانال تلگرامی موجود است. ضمناً افراد می توانند از طریق کانال تلگرامی انجمن علمی مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به آدرس کانال تلگرام انجمن علمی نقشه برداری دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر نیز از اخبار این مسابقه مطلع گردند و با ارتباط با هر یک از ادمین های این کانال اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند. علاوه بر این رسانه تخصصی آپسیس، حامی رسانه ای مسابقات ژئولیگ است. که از طریق کانال تلگرام و وب سایت آپسیس می توانند آخرین اخبار و اطلاعات مسابقات ژئولیگ را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید