ژئوماتیکنقشه برداری

تی بی ام/حفاری پیوسته با حداکثر سرعت

آموزش نقشه برداری آپسیس

تی بی ام/حفاری پیوسته با حداکثر سرعت

تی بی ام های دو سپره از نظر فنی پیچیده ترین ماشین های حفاری نسبت به سایر ماشین ها هستند. آن ها ترکیبی از ماشین گریپر و و تی بی ام تک سپره در یک ماشین هستند. در شرایط پایدار زمین، ترکیب روش های گوناگون، امکان نصب سگمنت های بتنی را حین حفاری فراهم می کند. که این باعث عملکرد بالای حفاری می شود. بنالراین این تکنولوژی قدرتمند برای حفر تونل های طویل در سنگ ها و صخره های سخت بسیار مناسب است.

پیشرفت قدرتمند

به هنگام حفاری با تی بی ام دو سپره، یک سر برش مجهز به دیسک های برش قرار دارد که به سطح تونل فشار وارد می کند. این فشار برابر با حداکثر ۳۲ تن در هر دیسک می باشد. به دلیل حرکت چرخشی دیسک ها، قطعات سنگ که به آن ها تراشه هم می گویند از سنگ ها جدا می شوند. واترجت ها یا همان سیستم آبیاری می توانند در سرد کردن ابزارهای برش و کاهش گرد و غبار ناشی از برش سنگ ها بسیار موثر باشند. سطل هایی بر روی سر های برش نصب شده اند که جهت جمع آوری مواد حفاری شده از آن ها استفاده می شود. به دلیل جاذبه ی زمین، این مواد زاِئد به صورت تلنبار شده مرکز ماشین هدایت می شوند. سپس سر برش می چرخد و این مواد از رینگ قیفی شکل روی تسمه ی ماشین منتقل می شود. در انتهای تسمه، تراشه های سنگ بر روی نوار نقاله یا وسائل حمل و نقل منتقل شده و در نهایت از تونل خارج می شود.

سرعت بالای انجام کار  در وضعیت حفاری پیوسته

تی بی ام های دو سپره از دو جزء تشکیل می شوند: سپر جلویی یا فرانت شیلد به همراه سر برش، بلبرینگ اصلی و محرک، سپر عقبی یا گریپر شیلد به همراه چنگک، سیلندر های پیشران کمکی و Tailskin. سیلندر های پیشران اصلی دو قسمت سپر را به هم متصل می کند. زمانی که سپر محافظ سپر های جلویی و عقبی با یکدیگر برخورد می کنند، آن ها توسط یک سپر تلسکوپی محافظت می شوند.

تی بی ام های دو سپره، “سپر تلسکوپی” هم نامیده می شوند. در سنگ های ثابت، ماشین به کمک کفشک های گریپر (چنگک ها) مهاربند شعاعی ایجاد می کند. این بدان معناست که سپر جلویی مستقل از سپر عقبی که از سیلندر های پیشران اصلی استفاده می کنند، می توانند پیشروی کنند.

نیروی انعکاسی در حین عملیات حفاری توسط کفشک های گریپر به سنگ منتقل می شوند. همزمان با حفاری، سگمنت ها در قسمت tailskin نصب می شوند. سیلندر های پیشران کمکی وظیفه دارند تا از محلی که سگمنت های بتنی جای گرفته اند محافظت کنند. زمانی که کار به اتمام رسید، کفشک های گریپر شل می شوند و سپر گریپر به پشت سپر جلویی که از سیلندر های پیشران کمکی استفاده می کنند، هول داده می شوند. اتصال مجدد چنگک ها فقط چند دقیقه طول می کشد و این بدان معناست که عملیات حفاری تقریبا مداوم است. در حالت ایده آل تغییر شکل دادن به سنگ ها، تی بی ام های دو سپره می توانند بدون پوشش سگمنتی به انجام عملیات بپردازند.

  • زمین شناسی و ضخامت ها
  • قابلیت ها
  • مزایا

در مناطق دارای گسل و یا مناطقی که توان سنگ ا در آنجا پایین است، ایجاد مهار بند شعاعی توسط کفشک های گریپر غیر ممکن می باشد. در این نواحی، سپر تلسکوپی ماشین کاملا میتواند به داخل سنگ  ها فرو رود. بنابراین، سپر های گریپر و سپر های جلویی با هم واحدی مستحم تشکیل می دهند. نیروی رانشی توسط سیلندر های پیشران کمکی اعمال می شوند. همانند تی بی ام تک سپره، آخرین رینگ سگمنت نصب شده  باعث به پیش راندن ماشین می شود. در این زمان، دیگر نیروی پیشران (تراست)و ساخت رینگ بطور همزمان انجام نمی شود. در عوض، این حالت نا پیوسته، باعث ایجاد ایمنی بالاتر در حفاری هایی با نقشه های تاسیساتی پیچیده و دشوار می شود.

راه کارهای ویژه ی بکارگیری ماشین در شرایط دشوار

تی بی ام های دو سپره دارای پوسته ی محافط نسبتا طویلی هستند .در موارد همگرایی زمین، خطر گیر کردن ماشین افزایش می یابد. مهندس های Herrenknecht راه کارهایی را برای رویارویی با این مشکل طرح کرده اند. برای مثال، این راهکارها شامل سپر هایی با ضخامت مندرج و تغییر حالت عمودی محور های طولی سرهای برش و همچنین تغییر در سپر های جلویی و عقبی می باشد. خرده سنگ ها و مواد حفاری شده می توانند باعث مسدود شدن مفصل تلسکوپی ماشین و سوراخ های گرد شوند. این پدیده باعث می شودتا پیشروی سپر گریپر دشوارتر شود. برای حل این مشکل، تی بی ام های دو سپره ی Herrenknecht معمولا دارای سپر تلسکوپی هستندکه می توانندبصورت مستقل جلبجا شوند. با استفاده از سیلندر های اضافه ی قابل جابجایی و جایگزینی، در صورت لزوم، دسترسی به دیوار های تونل به جهت تمیز کردن و  بی مخاطره کردن کار ممکن خواهد بود. دستگاه های مازاد برای حفاری و پورت های حفاری در قسمت سپر ماشین، وظیفه دارند  تا از قسمت تلسکوپی بی محافظ که بالای تی بی ام مجهز به تاق لوله ای قرار دارد، محافظت کند.

تونل زنی پیوسته با نهایت سرعت

در ضخامت های به اندازه ی ۶-۸/۲ متر ، تی بی ام های دو سپره یه محرک های دلءمی از پیش نصب شده با سیلندر های پیشران اصلی که به حالت ایستاده قرار دارند و سیلندر های شبکه ای V  شکل مجهز هستند. حفر تونل مستقیما توسط سیلندر ها کنترل و انجام می شود. برای سیلندر هایی با اندازه ی بیش از ۶ متر از محرک های متحرک با سیلندر های اضافی که از لحاظ طولی قابل تغییر هستند، استفاده می شود. فشار محرک مستقیما توسط سیلندر ها اندازه گیری می شود، همچنین شرایطی برای استفاده از نهایت توتن محرک ها فراهم شده است. بلبرینگ های مفصلی و یا سیلندر های گشتاوربه کنترل ماشین تی بی ام کمک میکند. این بلبرینگ های مفصلی یا سیلندر های گشتاوربرای جابجایی پیوسته ی محرک از حالت انقی به عمودی و بالعکس تعبیه شده اند. در این  حالت، سرهای برش می توانند به دقت در جهات مختلف هدایت شوند و حتی ممکن است باعث ایجاد برش بیش از حد یا همان overcut شوند. سر های برش می توانند توسط انواع مختلف محرک ها به عقب کشیده شوند که این بستگی به جهت قرارگیری سر های برش در تونل دارد.

میزان تونل زنی در حفاری های پیوسته

تی بی ام های دو سپره عموما در حفاری تونل ها و برای ایجاد تغییر در ساختار سنگ ها استفاده می شوند. این ماشین ها در صورتی که به حالت حفاری پیوسته بکار گرفته شوند می توانند عملکرد بسیار بالایی در حفاری داشته باشند. بنابراین روش ترکیبی استفاده از گریپر و تی بی ام تک سپره اغلب سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل برای پیشروی در سنگ های سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید