ژئودزیژئوماتیک

از GMT چه می دانید؟

نرم ­­افزار GMT
آموزش نقشه برداری آپسیس

در این مقاله به معرفی نرم ­­افزار GMT خواهیم پرداخت و با قابلیت ­های آن در پردازش داده‌ها و ترسیم اشکال و نمودارهای باکیفیت آشنا خواهیم شد.

logo-gmt5

Generic Mapping Tools مجموعه‌ای متن‌باز از حدود ۸۰ ابزار و فرمان برای پردازش داده­ های مکانی و کارتزین است. فیلتر کردن، برازش تابع، ایجاد داده ­های شبکه­ ای یا grid، تولید نمایش گرافیکی از داده ­های دوبعدی (x,y) و یا سه‌بعدی (x,y,z) بخش عمده ­­ای از ابزارهای این مجموعه را تشکیل می­ دهند. از GMT برای تولید شکل­ها و نمایش ­های گرافیکی در قالب PostScript استفاده می ­شود، از نمودارهای ساده دوبعدی به‌صورت نقشه­ های منحنی میزان گرفته تا سطوح سایه و روشن و دیدهای سه­ بعدی سیاه‌وسفید و یا تمام‌رنگی. GMT از بیش از ۳۰ نوع سیستم تصویر و تبدیل و مقیاس­ دهی خطی، لگاریتمی و توانی به داده­ ها پشتیبانی می­کند و برای ترسیم جزییات نقشه ­ها از داده ­های کمکی نظیر خطوط ساحلی GSHHG، رودها، مرزهای سیاسی و پلیگون­ کشورها بهره می­گیرد.

نرم ­­افزار GMT با تلاش ­های , Remko Scharroo, Walter H. F. Smith, Paul Wessel Florian Wobbe و Joaquim Luis ایجاد شد و هم‌اکنون توسط این گروه توسعه‌دهنده و داوطلبان بسیاری از سراسر دنیا پشتیبانی می ­شود. به خاطر قابلیت ­های بالا و رایگان بودن این بستۀ نرم‌افزاری افراد بسیاری در کارهایشان از آن استفاده می­ کنند. اغلب کاربران GMT دانشمندان علوم زمین و اقیانوس هستند اما ظاهراً محدودیتی در قشر کاربران آن وجود ندارد و در تحقیقات پزشکی، مهندسی، فیزیک، ریاضیات، علوم زیستی و اجتماعی، و همچنین توسط جغرافیدانان، شرکت ­های نفتی، طیف وسیعی از شرکت­ های دولتی، و علاقه ­مندان بی‌شمار دیگر مورداستفاده قرار می ­گیرد.

نقشه­ ها و نمودارهای رسم شده با نرم ­­افزار GMT به فرمت‌های ps یا eps ذخیره می­شوند. فرمت­ هایی که قابل تفسیر و تبدیل به فرمت­ های گرافیکی با اندازه دلخواه و بدون افت کیفیت هستند. در GMT دستورات کاملی برای تبدیل خروجی­ ها به فرمت­ های رایج نظیر JPG, PNG, TIFF  و PDF وجود دارد. GMT بر روی سیستم‌عامل‌های Mac OS, Windows و Unix قابل نصب و اجرا است و کاربران می­توانند از طریق اجرای دستورات در خط فرمان محیط cmd یا terminal و یا نوشتن script از ابزارهای قدرتمند این نرم‌افزار در پردازش و نمایش داده ­ها بهره ببرند. در تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه­ ها و نمودارهای تولیدشده با GMT را مشاهده می­کنید.

نرم¬افزار، Generic Mapping Tools،GMT، ترسیم نقشه، نمایش گرافیکی

نقشه ­ها و نمودارهای رسم شده با GMT به فرمت‌های ps یا eps ذخیره می­شوند. فرمت­هایی که قابل تفسیر و تبدیل به فرمت ­های گرافیکی با اندازه دلخواه و بدون افت کیفیت هستند.

برخی از قابلیت­های GMT

  • رسم نقشه­ های کانتوری و رنگی از داده­ های شبکه­ ای
  • مقطع زدن از داده­ های کانتوری
  • تبدیل داده‌های (x,y,z) به داده‌های شبکه­ ای (.grd) و انجام عملیات ریاضی بر روی داده­ های شبکه­ ای
  • رسم داده­ های نقطه­ ای، برداری و focal mechanism بر روی نقشه
  • برازش مدل های چند جمله ای و فوریه به داده ها، اجرای مثلث‌بندی دلونی، درون‌یابی

برای دریافت فایل نصب نرم­ افزار، سورس کدها، توضیح کامل ابزارها و دستورات اجرایی و مشاهده مثال­ های بیشتر به پایگاه اصلی جی ام تی مراجعه کنید.

منابع:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید