ژئودزیژئوماتیک

فرمت های تصحیحات RTK

RTK, GPS, GNSS, RTCM تصحیحات تعیین موقعیت آنی
آموزش نقشه برداری آپسیس

در دنیای RTK چندین نوع فرمت داده برای تصحیحات وجود دارد. اغلب گیرنده ها یک یا چند نوع از این فرمت ها را دریافت می کنند. اگر به اواسط دهه ۱۹۹۰ برگردیم، میدانیم که RTK روش تفاضلی تعیین موقعیت ماهواره ای است. که موقعیت یابی با دقت بالا را در مجاورت ایستگاه بیس فراهم می کند. این روش بر پایه به کارگیری مشاهدات فاز و ارسال تصحیحات از ایستگاه بیس با موقعیت کاملاً معلوم به رووِر است، به طوری که خطاهایی که در تعیین موقعیت مطلق وجود دارد در این روش از بین می رود. ایستگاه بیس سامانه های RTK محدوده ای در حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر را پوشش می دهند. و برای اتصال بیس و رووِر یک کانال ارتباطی آنی نیاز است. RTK دقت هایی در حد سانتی متر به ما می دهد و روشی است که امروزه در کاربردهای نقشه برداری به وفور از آن استفاده می شود. استانداردهای در نظر گرفته شده برای سامانه های RTK مانند سامانه های کلاسیک تعیین موقعیت تفاضلی است. به عبارت دیگر استانداردهای ارسال، توسط کمیته تخصصی ۱۰۴ با موضوع سامانه های ماهواره ای ناوبری جهانی تفاضلی DGNSS تحت عنوان RTCM تعریف می شود. علاوه بر RTCM استانداردهای DGPS/RTK  اختصاصی دیگری وجود دارد. مثل CMR تریمبل.

فرمت های تصحیحات RTK

CMR: فرمت اورجینال تریمبل؛ در ابتدا این یک فرمت اختصاصی بود، اما سایر تولیدکنندگان گیرنده چگونگی تحلیل این فرمت را متوجه شدند و تریمبل رفته رفته مشخصات آن را منتشر کرد تا همه از آن استفاده کنند. امروزه به ندرت از این فرمت استفاده می شود مگر اینکه شما گیرنده ای داشته باشید که فرمت های جدید تر را پشتیبانی نکند.

+CMR: نسل دوم فرمت اختصاصی تریمبل با ساختاری فشرده تر از CMR. بخش GPS این پروتکل از ابتدا به طور خاص برای تریمبل بود، اما بعدها منتشر و به استانداردی رایج تبدیل شد. هیچ مشخصه ای برای گلوناس توسط تریمبل عرضه نشده بود اما سایر تولیدکننده ها این فرمت را به گونه ای توسعه دادند که شامل اطلاعات گلوناس نیز می شد.

CMRX: این آخرین ورژن فرمت تصحیحات تریمبل است. که از نسخه +CMR فشرده تر بوده و تا به امروز به عنوان فرمت اختصاصی گیرنده های تریمبل باقی مانده است.

RTCM: استانداردهای بین المللی ارسال اطلاعات برای DGNSS، توسط سازمان RTCM تعریف شده است. RTCM؛ نهادی است بین المللی، غیرانتفاعی و مستقل که استاندارهایی را برای ارتباط های رادیویی تعریف میکند. ورژن ۱ مشکلاتی داشت که با نسخه ۲ جایگزین شد. به نسخه ۲٫۱، RTK اضافه شد. گلوناس به نسخه ۲٫۲ اضافه شد. در نسخه ۲٫۳ پیغام هایی برای بهبود دقت RTK اضافه شد. این استانداردی باز است که توسط تولید کنندگانی بسیاری استفاده می شود. اما قدیمی است. و فقط تجهیزاتی از آن بهره می گیرند که قادر به استفاده از نسخه ۳ آن نیستند.

RTCM v3: جدیدترین فرمت RTCM که نسبت به نسخه ۲ از یکپارچگی و فشرده سازی بهتری برخوردار است. ورژن ۳٫۱ Network RTK را پشتیبانی می کند. این فرمت همچنان توسط اکثر گیرنده های پیشرفته قابل دریافت است.


 برای آشنایی، آموزش و چگونگی برداشت با جی پی اس به ویژه برداشت Online RTK, RTK و تنظیمات GPRS برای RTK می توانید از دوره های کار با دستگاه جی پی اس مدرسه آپسیس بهره مند شوید.

???

? معرفی دوره تئوری و عملی کار با دستگاه GPS + دوره آموزشی نرم افزار LGO

کار با دستگاه GPS

دوره کار با دستگاه GPS به صورت تئوری و عملی یکی از دوره های آموزشی نرم افزارهای تخصصی و تجهیزات نقشه برداری مدرسه آپسیس است و شامل سرفصل های مروری بر انواع روش های موقعیت یابی، سیستم های مختصات و سامانه های مکان یابی، آشنایی با اصطلاحات فنی جی پی اس و گیرنده های GPS/GNSS، نحوۀ استقرار و اتصال دستگاه، تنظیمات نرم افزار و ایجاد ارتباط بین گیرنده ها، برداشت Online RTK, RTK, Static و آموزش نرم افزار پردازش داده ها است.

?  معرفی دوره آموزشی نرم افزار LGO

با توسعه و پیشرفت روزافزون سامانه های تعیین موقعیت ماهواره ای، نرم افزارهای پردازش و تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای نیز رشد و توسعه یافته اند. از جمله این نرم افزارها، می توان به Leica Geo Office که توسط شرکت لایکا روانه بازار شده است اشاره نمود. LGO یکی از قدرتمندترین و کاربر پسندترین نرم افزارها در زمینه نقشه برداری و ژئوماتیک است که از انواع اندازه گیری ها و داده های توتال استیشن، ترازیاب و گیرنده های GNSS پشتیبانی می کند. LGO ابزاری است ایده آل برای نمایش، پردازش، کنترل کیفیت و بایگانی کردن داده های نقشه برداری.

سرفصل های دوره آموزشی نرم افزار LGO

۱٫ معرفی سیستم GPS
۲٫ معرفی روش های مختلف مشاهداتی با GPS
۳٫ آشنایی مقدماتی با محیط نرم افزار Leica Geo Office
۴٫ برنامه ریزی برای انجام مشاهدات با استفاده از نرم افزار Geo Office
۵٫ ساخت پروژه و آماده نمودن اطلاعات برای پردازش
۶٫ پردازش اطلاعات
۷٫٫٫٫ انجام یک پروژه عملی

برای ثبت نام کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید