فتوگرامتری

نقدی بر استفاده از پهپادهای نقشه برداری ساخت ایران

پهپادهای نقشه برداری ساخت ایران
آموزش نقشه برداری آپسیس

با سلام

همانطور که میدانید پهپادها به عنوان یکی از ابزارهای مفید در زمینه نقشه برداری در سالیان اخیر مطرح شده است و ما نیز تصمیم گرفتیم از پهپادهای بهتر و قویتری برای نقشه برداری استفاده کنیم و این اول شروع مشکلات بود !
متاسفانه شرکتهایی که خود را به عنوان سازنده پهپادهای نقشه برداری معرفی میکنند توانایی لازم را ندارند .
اولا که هیچ کدام حتی یک پهپاد آماده نداشتند که به ما نشان بدهند ! همه میگفتند شما سفارش بدهید تا برای شما بسازیم ! این چه شرکتی هست که حتی یک نمونه از محصول خود را در اختیار ندارد .
حرف و حدیث های بسیاری هم پشت هر پهپادی هست . نه تنها نمونه پهپاد موجود نیست بلکه هیچ قطعه و لوازمی هم موجود نیست !
مورد مهم تری که وجود دارد بحث زمان است .
شرکتهای تولید کننده این پهپادها گویا اصلا برای وقت شما هیچ ارزشی قائل نیستند . به راحتی برای کوچکترین مشکلی باید کار را تعطیل کنید و پرنده را به کارگاه ببرید تا شاید بعد از ۲۰ روز یک نگاهی به آن بیاندازند و بگویند فلان قطعه را میخواهد فعلا هم نداریم !
بعد از بررسی فراوان به نتیجه رسیدیم که باید فلان پرنده را بخریم بعد از مراجعه با یک سری کاتالوگ مواجه شدیم . نه امکان تست داریم و نه امکان دیدن محصول . هرکسی هم‌چیزی میگوید . یکی حداکثر ارتفاع را ۱ کیلومتر و دیگری ۲ کیلومتر ! در رابطه با دقت ppk هم هرکسی چیزی میگه . گفته شد که سرعت ذخیره gps باید ۲۰ هرتز باشد . دستگاه بیس ما ۱۰ هرتز بیشتر نمیشود ! از چه بیسی استفاده کنیم که به حداکثر دقت برسیم ؟ پاسخی ندارند چون اصلا دنبال پاسخ نیستند میخواهند فقط یک چیزی را بفروشند !
تولید کننده های این پهپادها عملا خودشان کار نقشه برداری انجام نمیدهند تا با مسائل و مشکلات در گیر بشوند .
در مورد دیگری به سراغ پرنده مولتی روتور دیگری مناسب نقشه برداری رفتیم . قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومن . خوب طبق معمول پرنده موجود نبود ولی از شانس ما یک نمونه قدیمی برای تست بود ! قرار شد فردا تست کنیم فردا گفتند شما با خودتون بیس نیاوردید گفتیم نه گفتند باید میاوردید تا ما ببینیم آیا با پرنده ما سازگار است یا نه ! عجب ! چرا زودتر نگفتید !
بالاخره بیس را آوردیم گفتند حتما باید ipad داشته باشید ! اون هم نگفته بودند ! اون رو هم خریدیم رفتیم پرواز تست بعد از یک روز پرواز تونستیم ۱۰ دقیقه پرواز کنیم زمان پرواز افتضاح کم بود گفتیم این چرا اینقدر کمه گفتند همینه دیگه ! بعد از پرواز گفتند یادمون رفته بود کارت حافظه را خالی کنیم ! اینم از پرواز تست که هیچ نتیجه ای نگرفتیم !
قرار شد پرنده را ببریم خودمون تست کنیم و یک باطری اضافه هم بهمون بدن که بعد از ۲ هفته هنوز ندادن ! قسمت آموزشی هم زیر صفر هست نه مطلب آموزشی نه هیچی باید با التماس یه فایل بگیرید .
در مورد دیگری یکی از دوستان پرنده ای ایرانی تهیه کرده از نوع بال ثابت . مجبور شده خودش دست به کار بشه و تمام سیستم نرم افزاری و نرم افزار طراحی پرواز رو خودش تغییر بده . در نهایت هم مجبور شده gps را با یه مدل بهتر عوض کنه ! به اندازه نصف پرنده خرج کرده تا حالا .
صد رحمت به فانتوم ۴ پرو !
این وضعیت اصلا مناسب یک شرکت مشاور نقشه‌برداری نیست . ما احتیاج به ساپورت قوی داریم شاید وسط بیابون دچار مشکل شدیم باید هرچه سریعتر لوازم و قطعات به دست ما برسد و یا حتی در رابطه با مشکلات نرم افزاری شرکت باید از راه دور مشکلات را حل کند . پرنده که دوربین نیست به راحتی بشه فرستاد . و یکی دیگه جایگزین کرد.
ما به صورت شراکتی ۲ ماه پیش قرارداد یک پرنده ایرانی رو بستیم . قرار بوده ۶ هفته پیش تحویل بدن هنوز هیچ خبری نیست و فکر هم نمیکنم به این راحتی چیزی تحویل بگیریم . من که خودم رو کنار کشیدم
و قید پرنده بال ثابت ایرانی رو زدم ! با این وضعیت که من دیدم ارزش سرمایه گذاری ندارد . من نمیتونم یه پروژه چند صد میلیونی را با این پشتیبانی ضعیف انجام بدم حالا اومدیم و اپراتور اشتباه کرد پرنده سقوط کرد حتما انتظار دارند ما ۶ ماه پروژه را عقب بندازیم تا پرنده را مجددا تعمیر کنند !
به قلم‌ مهندس حسین زندی

مطالب مرتبط:

۱. فانتوم ۴ پرو در نگاه اول و نقد و بررسی
۲. اپلیکیشن اندرویدی Pix4Dcapture
۳. Topcon یکپارچه ­سازی پیشرفته Bentley را برای پردازش­های فتوگرامتری هوایی اعلام کرد


پرنده بدون سرنشین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید