ژئوماتیکفتوگرامتری

چگونه از یک پهپاد برای ساخت یک مدل سه بعدی چاپ شده استفاده کنیم

آموزش نقشه برداری آپسیس

چگونه از یک پهپاد برای ساخت یک مدل سه بعدی چاپ شده استفاده کنیم

نوشته شده توسط Ian Smith

ما هزاران مدل سه بعدی را در DroneDeploy می بینیم، که خیلی باحال است. مردم در سراسر دنیا از نرم افزار ما برای پردازش تصاویرشان استفاده می کنند.

اما بسیاری از این مدل های سه بعدی بهتر خواهند شد اگر به جای اینکه تنها قابل بکارگیری در یک صفحه لمسی باشند، به طور فیزیکی نیز قابل دستیابی باشند. بنابراین، آیا جالب نخواهد بود که یک مدل سه بعدی چاپ شده داشته باشیم؟ خب بله! حتماً اینطور خواهد بود.

بیایید انجامش دهیم.

 چیزی در مورد خانه کودکی هایمان وجود دارد که همواره با ما باقی می ماند. همه آن اشک ها و لبخندها، احساس داشتن تمام خانواده (تمام دنیا) در کنار خود، همگی بطور همزمان.

برای بسیاری از ما آن خاطرات مانند بنیان آن خانه در حال محو شدن از ناخودآگاه ماست. اما زمانی پس از یک دوری طولانی باز می گردیم، هنگامیکه کیفمان را روی زمین می گذاریم، از طرف یک دوست قدیمی که ما را طوری می شناسد که هیچ کس دیگری قادر نیست، به ما خوش آمد گفته می شود.

من بسیار خوش شانس هستم که پدر من هنوز در خانه ای زندگی می کند که من در آن بزرگ شدم. بازگشت به آنجا و ملاقات با خانواده همیشه یک حس آرامش را به همراه دارد.

بنابراین، مانند بسیاری از دفعات قبل، در عید شکرگذاری گذشته یک سفر زیارتی “بازگشت به خانه” به هیوستون داشتم. اگرچه، این بار اندکی تفاوت داشت و من پهپادم را نیز به همراه بردم.

مدل سه بعدی رقومی خانه، ساخته شده با ۱۴۶ عکس در DroneDeploy

مرحله اول

ایجاد یک مدل سه بعدی رقومی از خانه با استفاده از یک پهپاد، راه اندازی شده به کمک نرم افزار DroneDeploy

بسیار آسان! پهپاد را در یک مسیر دایره ای در اطراف خانه به پرواز در آورید و هر چند ثانیه یکبار، همانطور که کامل دور خانه می چرخید، تصاویر فوری مایل (با زاویه ۴۵ درجه نسبت به زمین) تهیه کنید.

برای کسب بهترین نتایج، سعی کنید که مقدار زیادی از افق یا آسمان در تصاویر شما پیدا نبوده و زاویه دوربین شما بیشتر رو به زمین باشد.

تصویر مایل نمونه از خانه، تهیه شده با DJI Inspire 1

تصویر مایل نمونه از خانه، تهیه شده با DJI Inspire 1

من از یک DJI Inspire 1 (که برای این کار کمی زیادی است) برای این پروژه استفاده کردم. نتایج مشابهی را می توان با استفاده از پهپادهایی که حدود ۱۰۰۰ دلار و حتی کمتر قیمت دارند نیز انجام داد. تنها لازم است  از اینکه تصاویر دارای برچسب زمینی را برای پردازش در DroneDeploy تهیه می کنید، مطمئن شوید. همچنین، سعی کنید از بکارگیری هر نوع دوربین با لنز چشم ماهی (مانند GoPro) خودداری کنید، چرا که اعوجاجات این نوع لنزها ایده آل نیستند.

پهپاد DJI Inspire 1پهپاد DJI Inspire 1

به محض اینکه تصاویرتان را تهیه کردید (تصاویر مربوط به خانه پدر من ۱۴۶ عدد شدند)، آنها را برای پردازش خودکار در DroneDeploy بارگذاری نمایید.

سپس برای خود قهوه بریزید، به مادرتان زنگ بزنید، به او بگویید که دلتنگش هستید و اندکی بعد یک ایمیل تایید حاوی لینک مدل سه بعدی رقومی کاملاً پردازش شده را از DroneDeploy دریافت خواهید نمود.

برای این پروژه، DroneDeploy پردازش تصاویر در قالب یک مدل سه بعدی نهایی، ارتوموزائیک و مدل رقومی سطح را تنها در ۱۷۶ دقیقه انجام داد.

نگاهی به مدل سه بعدی DroneDeploy در زیر بیندازید:

خطوط منحنی میزان خانه، تهیه شده با DroneDeploy

خطوط منحنی میزان خانه، تهیه شده با DroneDeploy

مدل رقومی سطح نشان دهنده ارتفاع نسبی سطح، تهیه شده با DroneDeploy

مدل رقومی سطح نشان دهنده ارتفاع نسبی سطح، تهیه شده با DroneDeploy

مرحله ۲

مدل سه بعدی رقومی را برای چاپ سه بعدی به ۳D Hubs ارسال کنید

3D Hubs

به محض دریافت مدل سه بعدی رقومی کاملاً پردازش شده خود، می توانید در حساب کاربری DroneDeploy تان از آن در قالب یک فایل فشرده با فرمت .OBJ خروجی بگیرید.

پوشه فشرده کامل را برای رفقا در ۳D Hubs، جایی که شما را یک چاپگر حرفه ای سه بعدی متصل می سازد، ارسال کنید. آنها یک شبکه عظیم از چاپگرها در سرتاسر جهان دارند، بنابراین می توانید مطمئن باشید که یک چاپگر در نزدیکی تان خواهید یافت.

در این مرحله شما می توانید مشخص کنید که چه نوع ماده خام چاپی ای را ترجیح می دهید، اگر از آنها می خواهید که روتوش انجام داده و یا مدل سه بعدی شما را بصورت رنگی چاپ کنند، می توانید به آنها بگویید.

گاهی اوقات و بر اساس کیفیت نهایی مدل سه بعدی رقومی شما، ممکن است چاپگر سه بعدی منتخب شما نیاز به انجام اندکی روتوش روی فایل ارسالی داشته باشد. این فایل به اندکی روتوش نیاز داشت.

مدل ماسه سنگی سه بعدی

مدل ماسه سنگی سه بعدی چاپ شده از خانه، تهیه شده با کمک DroneDeploy و ۳D Hubs

زمانی که از فایل .OBJ خود در DroneDeploy خروجی تهیه می کنید، لایه تصویری مورد نیاز برای چاپ رنگی بطور خودکار در فایل فشرده گنجانده می شود.

برای چاپ سه بعدی خانه پدری، انتخاب من منتهی به گزینه های زیر شد:

  • چاپ: تماماً رنگی
  • محیط چاپ: ماسه سنگ
  • ابعاد: ۲٫۴*۲٫۵٫۱٫۹ سانتیمتر
  • هزینه روتوش: ۲۹٫۴۶ دلار
  • هزینه چاپ: ۸۸٫۳۶ دلار
  • هزینه کلی (بدون محاسبه هزینه ارسال): ۱۱۸٫۰۹ دلار

من ماسه سنگ را انتخاب کردم، چرا که با وجود قیمت بالاتر آن نسبت به سایر موارد خام مورد استفاده در چاپگرها، رنگ و جزئیات ریز بهتر نمایش داده می شوند.

پس از آن، مدل سه بعدی تولید شده توسط چاپگر انتخابی من در ۳D Hubs محکم بسته بندی شده و من چند روز بعد آن را در منزلم دریافت کردم.

مرحله ۳

اگر چیزی را دوست دارید، آن را هدیه بدهید

به نشانه قدردانی، تصمیم گرفتم که مدل سه بعدی چاپ شده را به عنوان هدیه کریسمس به پدرم بدهم.

مدل سه بعدی کوچک، یک پروژه باحال، یک کار هیجان انگیز و یک هدیه فوق العاده از آب در آمد.

مدل سه بعدی

پدر من مدل سه بعدی چاپ شده از خانه اش را در مقابل خانه اش در دست گرفته است.
منبع: blog.dronedeploy.com

دوره آموزشی پهپاد فتوگرامتری

دیدگاهتان را بنویسید