ژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مهدی برومند، مدیر شرکت نما پرداز رایانه

آموزش نقشه برداری آپسیس
  • خودتان و شرکتتان را معرفی کنید؟

بنده مهدی برومند هستم، مدیر شرکت نما پرداز رایانه یا به اختصار NPR

  • از چه سالی فعالیت خود را آغاز کردید؟

فعالیت من از سال ۱۳۶۹ شروع شد زمانیکه سال آخر دانشجویی ام بود ولی در غالب شرکت نما پرداز رایانه، شرکت را سال ۱۳۷۶ تاسیس کردیم.

  • هدف شما از شرکت در نمایشگاه و همایش ژئوماتیک ۹۵ چه بوده است؟

این نمایشگاه شاید حدود ۲۰ امین نمایشگاهی باشد که ما در آن حضور داشتیم. بنابراین هدفمان مانند همیشه ارائه آخرین راه حل هایی بوده که ما همیشه به عنوان “ارائه کننده راه حل” خودمان را می شناختیم. به عبارت دیگر در واقع مأموریت ما در ژئوماتیک ارائه کننده راه حل بوده است. هر ساله تلاش کردیم که یک حرف جدید یا یک پیغام جدید یا راه حل جدید ارائه کنیم. امسال هم بعد از تحریم توانستیم این فرصت را بیشتر پیدا کنیم که موضوعاتی را که در حد ظرفیتمان بوده معرفی می کنیم.

  • نمایشگاه و همایش ژئوماتیک امسال را در چطور ارزیابی می کنید؟

در نمایشگاه امسال بسیار مشغول خود شدیم. کمپانی های جدیدی بودند که از خودشان خواستیم که در این همایش شرکت کنند. ۷ کمپانی جدید که ما ظرفیت داشتیم تا از آن ها دعوت کنیم تا در نمایشگاه حضور پیدا کنند. شخصا فرصت کمی داشتم تا در همایش دوری بزنم ولی متوجه شدم که از لحاظ اقتصادی هنوز نیاز داره که کشور یک مقدار به جلو برود. به نظر من گردش مالی آن به قدر کافی نیست که توانایی شرکت ها را به حد مطلوب برساند تا بتوانند بیشتر فعالیت کنند.

  • چه محصولات جدیدی را ارائه کردید؟

محصولاتی که ما جدید معرفی کردیم، به ترتیب داغ ترین، پهپادهای نقشه برداری یا UAV بوده که از شرکت sensefly سوئیس معرفی کردیم. امسال آمادگی خود را اعلام کردیم که خدمات این بخش را شروع کنیم. پس از آن موضوع خیلی جدیدی که خود من کمتر شنیده ام که در ایران کار شود، سنجنده های فراطیفی یا hyperspectral که ITRES ایده آن این است که در عکسبرداری در حین پرواز در دوربینی که ما قبلاً به سازمان داده بودیم در ۵ طیف برداشت می کرد بتوان سنسوری هم در کنار آن قرار داد که ۱۵۰ تا ۲۰۰ طیف دیگر هم برداشت کند تا کاربردهای وسیع تری پیدا کند که من وارد جزئیات آن نمی شوم. کمپانی  های دیگری که قبلاً نمایندگی آن را داشتیم و در دوره تحریم تعلیق بود کمپانی vexcel بود که سازنده دوربین های UltraCAM هست. کمپانی somag آلمان که Gyro Stabilized Mount یا قاب های معلق دوربین ها را می ساخت. کمپانی ITRES کانادا که پس از تحریم راجع به سنجنده های hyperspectral فرصت همکاری شد. شرکت terrasolid فنلاند که پردازش داده های لایدار و عکس ها را انجام می داد و نرم افزار فتوگرامتری PHOTOMOD که از ۱۷-۱۸ سال گذشته از کمپانی racrus روسیه نمایندگی اش را داشتیم. کمپانی RIEGL اتریش که انواع لایدارها یا لیزرهای نقشه برداری زمینی و هوایی و پهپاد دریایی و mobile mapping، کمپانی GNSS تولید کننده روور های نقشه برداری و ایستگاه های زمینی است. کمپانی کام نو – COMNAV – چین هم که ویژگی های خودش را دارد و در این مجال نمی گنجد.

  • چشم اندازی که بعد از تحریم ها برای شرکتتان میبینید را توصیف کنید.

چشم انداز و مأموریت و افق شرکت ما این است که در زمینه هایی ورود پیدا کنیم که هنوز کار نشده در گذشته این گونه بوده ایم، که در دوره تحریم کمتر این فرصت را داشته ایم که بنابر این بیشتر به بخش ژئودزی و جی پی اس پرداختیم ولی حال پس از تحریم این امکان را داریم که به همان ایده های گذشته باز گردیم تا در زمینه هایی که قبلاً کسی کار نکرده ورود پیدا کرده و ارائه کننده راه حل های جدید برای حل مشکلات نقشه برداری باشیم.

  • یک خط هم درباره آپسیس بگویید.

چون گفتید یک خط کوتاه بگویم، آپسیس مجموعه ای نوآور و جدید به دست نسل جدید و با استعداد و بسیار متفکر با دید نو که ما نسل قدیمی تر ها مقداری زمان لازم داریم تا بتوانیم آن را کامل درک کنیم، ولی من مطمئن هستم که این رویکرد آینده است و خیلی موفق خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید