اخبار ژئوماتیک

منابع مرجانی خلیج فارس نقشه‌برداری شد.

منابع مرجانی خلیج فارس نقشه‌برداری شد.TUBBATAHA / AUGUST 1, 2014. WWF and its allies have been working to protect the Tubbataha Reefs since 1996. While a typical square kilometer of healthy coral reef annually generates 65 metric tons of fish biomass, Tubbataha generates over 200 and constantly seeds the Sulu Sea with fish and invertevrate spawn. Photo by Gregg Yan
آموزش نقشه برداری آپسیس

محققان کشور موفق به نقشه‌برداری مرجان‌های سخت جزایر کیش، هندورابی، فارور و بنی فارور در خلیج فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای شدند.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «نقشه‌برداری مرجان‌های سخت جزایر کیش، هندورابی، فارور و بنی فارور در خلیج فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا» عنوان طرح تحقیقاتی است که محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند.

از آنجایی که مرجان‌های دریایی سرفصل زنجیره مهمی از دیگر آبزیان دریایی هستند نابودی آنها باعث انقراض گونه‌های زیستی متعدد دریایی می‌شود. از این رو حفظ و مراقبت از سلامتی مرجان‌ها بسیار ضروری است. مدیریت حفظ منابع مرجانی با تهیه نقشه از آنها در کنار پایش مستمر محقق می‌شود.

بر این اساس ایجاد ابزاری برای تهیه نقشه مرجان‌ها با صرف کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان، لازم و ضروری است. استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا می‌تواند گزینه مناسبی در این راستا باشد. زیرا در مقایسه با روش‌های میدانی هزینه به مراتب کمتری دارد و علاوه بر این می‌تواند در مناطق دوردست و غیر قابل دسترسی مستقیم نیز به کار گرفته شود.

در نقشه‌برداری مداوم آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس ابتدا لازم است نقشه‌ای پایه و یکپارچه از پراکندگی و وضعیت سلامت مرجان‌های این منطقه تولید شود که بتوان در آینده با در نظر گرفتن آن، تغییرات ایجاد شده را پایش کرد. در این طرح نیز گزینه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی تحقق این هدف استفاده شد.

تهیه نقشه‌های توپولوژیک پایه در قالب سامانه GIS از مرجان‌های اطراف جزایر کیش، هندورابی، فارور و بنی فارور در خلیج فارس، بهینه‌سازی الگوریتم‌های استخراج اطلاعات مرجان‌ها از روی تصاویر ماهواره‌ای برای خلیج فارس و توسعه الگوریتمی برای اندازه گیری ضریب میرایی نور در باندهای مختلف تصویربرداری ماهواره‌های مورد استفاده در مناطق مورد مطالعه از اهداف این طرح تحقیقاتی است.

همچنین توسعه الگوریتمی برای اندازه گیری عمق آب از روی تصاویر چندباندی ماهواره‌ای در سواحل کم عمق مرجانی در خلیج فارس و انتخاب روشی بهینه برای کلاسه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای به منظور تولید نقشه زیست‌بوم‌های بسترزی و به ویژه مرجان‌ها نیز در آن مد نظر قرار گرفت.

کاربرد نتایج این طرح نیز متنوع است و می‌توان به ایجاد و توسعه الگوریتم‌های ویژه و بومی‌سازی شده برای نقشه‌برداری مرجان‌های خلیج فارس و ایجاد بستری برای پایش تغییرات احتمالی در آینده در گستره و سلامت مرجان‌ها اشاره کرد. البته ایجاد بستری مناسب برای مطالعات آتی در زمینه‌های مرتبط با مرجان‌ها مانند جذب گردشگر را نیز می‌توان در زمینه‌های استفاده از نتایج آن برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس

uav

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید