مصاحبه آپسیس

مصاحبه با مهندس میرقاسم‌پور – برگرفته از مجله نجما

مصاحبه میراحمد میرقاسم پور
آموزش نقشه برداری آپسیس

به عنوان سوال اول یک بیوگرافی از خودتان و سوابق تحصیلى، از ابتداى فعالیتتان تا امروز بفرمایید.

میر احمد میر قاسم پور متولد ١٣٣٨ هستم. بعد از اخذ دیپلم ریاضی و فیزیک در سال ۵۷ ابتدا در رشته آمار و سپس بدلیل انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها کاردانی ریاضی را در تربیت معلم خواندم و سپس با باز شدن دانشگاهها در رشته نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر تهران قبول و در سال ۶٨ فارغ التحصیل شدم. سپس در اولین کنکور کارشناسی ارشد ژئودزى شرکت و پس از قبولی در سال ۷۵ فوق لیسانس ژئودزی را از دانشگاه خواجه نصیر اخذ نمودم . در سال ۹۲ در کنکور دکترا شرکت و بدون استفاده از هیچ سهمیه ای به عنوان نفر اول قبول و در رشته ژئودزی دانشگاه تهران شروع به تحصیل نمودم.

چرا این رشته را برای تحصیل انتخاب کردید؟

من در ابتدا ، شناختی از این رشته نداشتم ولی به خاطر ریاضی وار بودن و کاربرد زیاد ریاضی در این رشته مهندسی و به خاطر علاقه ی زیادی که من به ریاضیات و فیزیک داشتم این رشته را انتخاب کردم.

در دوران تحصیل، چه اساتیدی بیشترین تاثیر را در شما داشتند؟

در دوران دانشگاه یکی از اساتید ژئودزى، بنام جناب آقای دکتر محمد کریم بودند که از یک کلاس دو ساعته شاید بیست دقیقه بیشتر تدریس نمى کردند ولی مفاهیمی را ذکر می کردند که خیلی برای من و دیگر دانشجویان مفید بود. من با ایشان الان هم ارتباط دارم و هر چند وقت یکبار با ایشان تماس مى گیرم و همچنان دوستشان دارم و مى توان بگویم بهترین استاد من در دوران لیسانس، ایشان بودند. مى توانم بگویم به خاطر تاثیر ایشان در من، همواره او را در ذهن خودم، به یاد دارم و دلیل فراموشى برخى اساتید دیگر، عدم تاثیر انها در یادگیرى من بوده اند. از شما هم مى خواهم قدر همچین اساتیدى را بدانید. ولی متاسفانه همان بلایی که به سر ما در دانشگاه شهید رجایی (بازنشستگی) آوردند مشابه آن را نیز سر آن استاد ارزشمند آوردند.

از سوابق مسئولیتى خودتان در دانشگاه چند مورد را بفرمایید.

من از سال ٨۴ و بعد از اینکه جناب آقای مهندس عزیزى مسئولیت گروه را به بنده  واگذار کردند، به مدت شش سال ، مدیریت گروه رشته نقشه برداری دانشگاه شهید رجایی را بر عهده داشتم و به خیال خودم، خدمات زیادى را براى رشته نقشه بردارى کشیدم ولی قدر آنها را ندانستند. بعد از آن براى ریاست دانشکده اقدام کردم ولى به خاطر نداشتن دکترا، نام بنده را از لیست کاندیدا حذف کردند. بعد از آن به سِمت معاونت فنی و دانشجویی دانشکده عمران منصوب شدم و در سال ۹۲ به خاطر تحصیل از آن سمت استعفا دادم. از سال ۶٠، شروع به تدریس در مقاطع مختلف و حتى ابتدایی کردم و تا الان که با عنوان هیئت علمی در دانشگاه های کشور دروس نقشه برداری زیرزمینی و نجوم و GPS و ژئودزی را تدریس مى کنم.

از کارهاى اجرایی، در زمینه نقشه بردارى، در خارج دانشگاه برایمان بگویید.

من از سال ۶٧ و بعد از اینکه تحصیلاتم در دوره کارشناسی نقشه برداری را به اتمام رساندم، کار اجرایی را شروع کردم. بیشترین کارهایی که کردم در زمینه ى نقشه بردارى زیرزمینى بود. از سال ٧١ در زمینه هدایت حفاری تونل ها مشغول فعاّلیت شدم و تا به امروز در پروژه های زیرزمینی زیادی (تونل نیایش، تونل های مترو تهران و قم، تونل های انتقال آب و راه) فعالیت داشته و دارم و در این راستا کتابی را هم به نام نقشه برداری زیرزمینی تالیف نموده ام که به چاپ دوم هم رسیده است.

در سال ۸۴ با همکاری عده ای از اساتید دانشگاه تهران، کارهای اجرایی زیادی در رابطه با استفاده از GPS را شروع کردیم. که یک نوع کار علمى و اجرایی بود و تقریبا می توان گفت آن موقع ۹۰ درصد کارهای GPS شرکت های غیر دولتی در کشور توسط مجموعه ما انجام می گرفت. که بعد از ۳-۴ سال شرکت های دیگر نیز وارد این حیطه کاری شدند.

 عوامل موفقییت شما، عمدتاً چیست؟

آدمی به امید زنده است؛ اگر چه من به خاطر موضوع تحصیل در دوره دکتری از لحاظ مالى بسیار ضرر کردم ولی بحث مالى براى من اولویت اصلى نیست و اعتقاد دارم کارى را که شروع کرده ایم باید به نحو احسن به اتمام رسانیم. مى توانم بگویم رمز موفقیت من، امید و پشتکار و درست انجام دادن کارهایی که بر عهده بنده گذاشته می شود، می باشد.

برخی افراد فقط جنبه مالی قضیه را نگاه میکنند و سمتی را میگیرند تا به منافع مالی خود برسند نه اینکه خدمتی به هم نوع و جامعه تحت مدیریتشان داشته باشند مثلاً کسى که سِمت ریاست یا معاونت دانشکده یا مدیریت گروه را برعهده دارد، باید مسئولیت خود را به نحو احسنت، انجام دهد و در مقابل مسائل اتفاق افتاده در دانشکده باید جوابگو باشد.

من از شما که در آینده مى خواهید مسئولیت هایى را بر عهده بگیرید، انتظار دارم که کارها را به درستى انجام دهید و بیشتر به نفع کسانى کار کنید که مورد ظلم واقع شده اند؛ زیرا کسانى که در قدرت هستند، خودشان حق خودشان را، بیش از آنچه حقشان است، مى گیرند.

نظرتون درباره نسل جدیدى که وارد نقشه بردارى مى شوند چیست؟ آیا کیفیت کار نسل جدید،همان کیفیت قبل را مى تواند داشته باشد؟

نقشه بردارى، رشته اى است که مطابق با علم روز است. ما که از سال ۶٧ کار اجرایى را شروع کردیم، اگر در محیط هاى علمى نبودیم؛ مسلماً بایگانى مى شدیم، چون نقشه بردارى رشته ای است که هر روز متدهای جدید و تجهیزات جدید ترى به آن اضافه مى شود؛ لذا از دانشجویانى که با تازگى فارغ التحصیل مى شوند، انتظار مى رود که با علوم جدید مربوط به این رشته، آشنا شوند و در جامعه نسبت به افراد قدیمى تر، اثر گذارى بیشترى داشته باشند که این خود نیاز به همت و دفاع از حق و حقوق خود دارد؛ و با رنج و مشقت کارهاى اجرایى را به دوش بکشند و آن را به درستى انجام دهیم تا بتوانیم از افراد قدیمى در این رشته پیشى بگیریم.

نظر شما درباره وضعیت نقشه بردارى ایران، در مقایسه با سایر کشورها چیست؟

من در فضای مجازى مطلبى دیدم که گویا ۴٠٪ ‏افراد ناسا، ایرانى هستند که این خود نشان از برترى مهندسان ایرانى در زمینه هایی مثل نجوم، ژئودزى و فیزیک و … است. در واقع این افراد وقتى در این سازمان ها توانستند جذب شوند نشان از توان بالای ایرانی ها و سیستم درست آن کشورها می تواند باشد ولی در ایران متاسفانه، اهمیت کم تری به آنها داده می شود.

در حال حاضر افراد مستعدی از هم دوره ای های ما (در دوره کارشناسی ارشد) هستند که در کشورهایى مانند آلمان و آمریکا و … در زمینه ژئودزی تدریس مى کنند. آنها مى توانستند در کشور خودشان خدمت کنند ولى چون در ایران، به آنها بها داده نشد، ازکار کردن در ایران سر باز زده اند. در واقع کشور ما، از لحاظ علم نقشه بردارى، حرفى براى گفتن دارد ولى از لحاظ عملى، خیر.

با توجه به سابقه زیاد و درخشان شما در نقشه بردارى، ضعف نقشه بردارى در ایران چیست؟

ضعف کشور در زمینه نقشه برداری وابسته به خیلی از مسائل مثل عملکرد سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیایی و دیگر وزارتخانه های مرتبط با نقشه برداری می باشد. ضعف اصلی کشور ما در یک کلمه خودخواهی است. ما و ادارات کشور ما بلد نیستیم کار گروهی و جمعی را انجام دهیم. ما همه چیز را برای خود می خواهیم. در نقشه برداری هم مشابه خیلی از کارها، کار گروهی است و باید به صورت گروهی انجام گیرد.

در دانشگاهها هم علاوه بر آن موضوع خود خواهی از نظر من، دانشجویان ما در بخش اجرایى ضعف داریم؛ مثلاً دانشجویى که  امروز از این دانشگاه فارغ التحصیل مى شود، به راحتى نمى تواند وارد بازار کار شود زیرا در خیلی از دانشگاهها توجه به تئوری موضوع دارند نه عملی آن. بهتر است در تدریس از اساتیدی که هم در زمینه علمی و هم عملی فعالیت دارند استفاده شود. نه عالم تنها و نه عامل تنها برای تدریس مناسب نیست.

اگر شما مى خواهید از نظر اجرایی موفق باشید، باید بازدیدها و اردوهاى کارورزیتان را در حین تحصیل بیشتر کنید تا ترس شما از انجام کارهاى اجرایى کمتر شود و این وظیفه شماست که پیگیر باشید نه مسئولین.

تاثیر فضاى مجازى (مجلات و نشریه ها و سایت هاى مربوطه) در کار نقشه بردارى چیست؟

فضای مجازی نعمت بزرگی است، که به نظر من در زمینه فضاى مجازى براى این رشته، کار خاصى انجام نشده و هنوز خیلى ضعف داریم. مثلاً در فضاى مجازى، مطالبى درباره نظام مهندسى، توانایى نقشه بردارى نقشه برداران و… وجود دارد ولى کافى نیست.

در پایان؛ اگر صحبتى با دانشجویان این رشته و درباره این دانشگاه دارید، برایمان بیان کنید.

علیرغم دلخوری شدیدم از مسئولین این دانشگاه که نزدیک ۳۰ سال در آن با جان و دل زحمت کشیدم، انتظار دارم دانشجویان این دانشگاه همانند دانشجویان سال هاى قبل و دانشجویان دیگر دانشگاهها، هم در زمینه علم و هم در زمینه عمل موفق باشند و امیدوارم آنها را در پُست هاى اجرایى مهم و مقاطع تحصیلی بالاتر ببینیم.

رزومه مهندس میرقاسم‌پور

تحصیلات 

  • اخذ دیپلم ریاضی فیزیک در سال ۱۳۵۷ از دبیرستان امام خمینی مراغه
  • اخذ مدرک فوق دیپلم ریاضی از تربیت معلم شهید رجایی تبریز در سال ۱۳۶۲
  • اخذ مدرک لیسانس نقشه برداری از دانشگاه شهید رجایی تهران سال ۱۳۶۲
  • اخذ مدرک فوق لیسانس ژئودزی از دانشگاه شهید رجایی تهران سال ۱۳۷۵
  • نفر اول کنکور دکتری ژئودزی در سال ۱۳۹۲ و اشتغال به تحصیل در دکتری ژئودزی دانشگاه تهران

سوابق خدمات آموزشی 

  • عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران از سال ۱۳۷۷ تا حال
  • مدیر گروه نقشه برداری در دانشگاه شهید رجایی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰
  • معاون فنی و دانشجویی دانشکده عمران ار سال ۹۰ تا حال۱۳۹۲
  • استاد حق التدریس دانشکده فنی و مهندسی تهران از سال ۱۳۷۳ حداقل حدود ۴۰ نیمسال تحصیلی
  • استاد حق التدریس دانشکده ه نقشه برداری خواجه نصیر تهران از سال ۱۳۷۴ حداقل حدود ۲۰ نیمسال تحصیلی
  • استاد حق التدریس دانشکده عمران دانشگاه امام حسین(ع) از سال ۱۳۶۹ حداقل حدود ۱۸ نیمسال تحصیلی
  • استاد حق التدریس دانشکده عمران دانشگاه تفرش ۱۳۸۰ حداقل حدود ۱۲ نیمسال تحصیلی
  • استاد حق التدریس دانشکده نقشه برداری سازمان جغرفیایی کشور از سال ۱۳۸۴ حداقل حدود ۸ نیمسال تحصیلی
  • استاد حق التدریس دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران و دانشگاه آزاد رودهن و دانشگاه آزاد واحد شهر ری
  • تدریس دوره های بازآموزی مهندسان کشور برای سازمان نظام مهندسی و سازمان صنایع معادن
  • مسئولیت دوره کارورزی دانشجویان نقشه برداری در شهرستان مراغه در سال ۱۳۷۴ طی ابلاغ ۶/۸۷۴۷ مورخ ۱۹/۰۴/۷۴
  • مسئولیت دوره کارورزی دانشجویان نقشه برداری در شهرستان شاهرود در سال ۱۳۷۳ طی ابلاغ ۶/۷۵۰۴ مورخ ۱۹/۰۴/۷۳
  • مسئولیت دوره کارورزی دانشجویان نقشه برداری در شهرستان تفرش در سال ۱۳۸۴
  • مسئولیت دوره کارورزی دانشجویان نقشه برداری در شهرستان شاهرود در سال ۱۳۸۶
  • تدریس دروس مختلف نقشه برداری در اردو های کارورزی دانشگاه تهران ، خواجه نصیر ، امیر کبیر واحد تفرش و دانشگاه امام حسین و … از سال ۱۳۷۰ تا حال
  • عضویت در گروه آموزشی نقشه برداری وزارت آموزش و پرورش طی ابلاغ به شماره ۵۲/۷۹۵/۴۱۰ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۷۸
  • عضو کمسیون تخصصی نقشه برداری وزارت آموزش و پرورش در سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱

دروس تدریس شده

  • نجوم ژئودزی در دانشگاه های شهید رجایی، تهران، خواجه نصیر، امیر کبیر واحد تفرش، امام حسین و آزاد واحد جنوب تهران
  • نقشه برداری زیر زمینی در دانشگاههای شهید رجایی ، تهران ، خواجه نصیر ، امیر کبیر واحد تفرش ، امام حسین و آزاد واحد جنوب تهران
  • نقشه برداری معدنی (برای رشته معدن) در دانشگاه تهران
  • ژئودزی ماهواره ای در دانشگاه های شهید رجایی و دانشکده نقشه برداری سازمان جغرافیایی
  • نقشه برداری مسیر در دانشگاه های تهران ، خواجه نصیر ، امیر کبیر واحد تفرش ، امام حسین
  • نقشه برداری ۱ در دانشگاه های امام حسین و آزاد واحد جنوب تهران
  • نقشه برداری ۲ در دانشگاه های تهران ، امیر کبیر واحد تفرش ، امام حسین
  • تئوری خطا ها در دانشگاه های شهید رجایی و امام حسین
  • نقشه برداری عمومی رشته های دیگر در دانشگاه شهید رجایی تهران ، دانشگاه آزاد واحد رودهن و شهرری

سوابق فعالیت های پژوهشی

  • تست پروفیل ژئوئید در یک منطقه با استفاده از روش هلمرت
  • طرح پژوهشی تعیین آزیموت نجومی جهت کالیبراسیون ژیروسکوبها قرارداد ۷/۱۵۶۷۱ مورخ ۲۴/۰۷/۸۴
  • طرح پژوهشی پیش بینی دقیق خسوف و کسوف
  • طرح پژوهشی در مورد تعیین زمان ماه نو و ماه کامل در یک محل
  • طرح پژوهشی در مورد آزیموت قبله در هر مکان و اعمال تصحیحات مربوطه

مقالات چاپ شده در کنفرانس های داخلی و خارجی

  • A modern Astro-geodetic approach to determination Geoid – کشور اتریش European Geosciences Union
  • proposal to determination of Geoid’s potential (W0) and its time variation using International GPS Service (IGS) stations – MapAsia – کشور مالزی
  • Analyzing Gyroscope Observations and Underground Control Networks – MapAsia – کشور مالزی
  • Improving Classification Accuracy via Contextual Feature Ranking in high Spatial Resolution Satellite Imagery – ISPRS 2008 BEIJING – کشور چین
  • مقایسه معیارهای بهترین شبکه ژئودتیکی میکروژئودزی سدها – دهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، تبریز ۱۵تا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • کاربرد روش پردازش تصاویر تعیین زمان تناوب سازه ها چاپ در نشریه علمی-پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری دوره چهارم شماره ۴

سمینارها و سخنرانی های علمی

  • سمینار درخصوص Kalman Filtering در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه خواجه نصیر تهران
  • سمینار درخصوص روش Vening Meinesz در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه خواجه نصیر تهران
  • سخنرانی در مورد روشهای تعیین موقعیت در دانشگاه شهید رجایی در سال ۱۳۸۴
  • سخنرانی در مورد روشهای تعیین موقعیت با اجرام سماوی در سال ۱۳۸۵

کتاب ها

  • کتاب روشهای تعیین موقعیت برای فنی و حرفه ای (رشته نقشه برداری ) کد ۴/۴۹۶ در سال ۱۳۸۰
  • کتاب نقشه برداری زیرزمینی در سال ۱۳۹۰ انتشارات دانشگاه شهید رجایی و چاپ دوم در سال ۱۳۹۴
  • بازبینی کتاب نقشه برداری معماری
  • کتاب مشاهده و پردازش اطلاعات GPS انتشارات نوآور
  • کتاب تئوری خطاها در حال تألیف

سوابق اجرایی

  • همکاری با شرکت آهاب در زهکشی و کانال کشی میاندواب و انتقال آب از میاندواب به تبریز سال ۱۳۶۸
  • تهیه نقشه های پلان توپوگرافی در مقیاس های مختلف در منطقه تهران ، دزفول رودهن ، دماوند و یزد و . . . از سال ۱۳۷۰ تا حال
  • تهیه نقشه و طراحی و تفکیک در شهرک اساتید دانشگاه آزاد در رودهن و در دماوند و ساوه و . . . از سال ۱۳۷۱
  • ایجاد شبکه نقاط مبنایی برای پروژه های تونل دشت عباس ‚ تونل امامزاده هاشم ‚ تونل تالون و تونل آبرسانی سد لار به تهران و سدگدار و ….. بروش تعیین موقعیت ماهواره أی (GPS) در سال های بین ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰
  • همکاری با شرکت آکسا پیمانکار برزیلی شهرداری تهران جهت کنترل هدایت تونل فاضلاب تهران با ژیروسکوب در سال ۱۳۸۰
  • تعیین موقعیت چاههای پیزومتری کل استان یزد برای آب منطقه أی یزد در سال های حدود ۱۳۸۰
  • انجام مشاهدات و محاسبات میکرو ژئودزی سد های قشلاق ‚گلپایگان ‚ گرگان ‚ درودزن و … در سال های حدود ۱۳۸۰
  • هدایت تونل آبرسانی سد لار به تهران از سال ۱۳۷۱ که بخشی از آن طولانی ترین تونل بدون دسترسی به بیرون بوده است
  • ایجاد شبکه نقاط مبنایی راه آهن میانه تبریز در ساهای بین ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰
  • ایجاد شبکه نقاط و کنترل کارهای نقشه برداری تونل کندوان ۱۳۸۲-۱۳۸۵
  • مسئول فنی پروژه نقشه برداری دشت آزادگان بصورت همکاری بصورت پیمانکار با شرکت INPEX
  • مسئول کنترل امور نقشه برداری تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب سد امیرکبیر به تهران در زمینه هدایت حفاری از سال ۱۳۸۴ تا حال
  • کنترل تونل شبلی تبریز بصورت ماهیانه در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶
  • مسئول کنترل هدایت تونل متروی قم و متروی تهران خط هفت در از سال ۱۳۹۲ تا سال جاری
  • کنترل و هدایت تونل البرز برای شرکت جنرال مکانیک ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳
  • مدیریت نقشه برداری تونل صدر – نیایش بخش شرقی سال ۱۳۹۱
  • کنترل تونل گلاب ۲ برای قرب قائم موسسه فاطر در سال ۹۳ و ۹۴
  • کنترل مضاعف تونل قمرود برای شرکت سابیر در سال ۱۳۹۰
  • کنترل و ایجاد شبکه نقاط سطح الارضی تونل آبرسانی کرمان برای موسسه حرا در سال ۱۳۹۴
  • ایجاد و مشاهدات نقاط مبنایی خط شش متروی تهران بطول در سال ۱۳۹۳ برای شرکت هراز راه
  • ایجاد شبکه سطح الارض پروژه تونل آزادراه اراک خرم آباد در سال ۱۳۹۴
  • کارشناس ارشد و سوپر وایزر نقشه برداری کلیه پروژه های تونلی موسسه حرا از سال ۱۳۷۱ تا حال
  • بازرس شرکت تعاونی مسکن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۳۹۰
  • عضو اصلی هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۳۹۴
نویسندهمدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید