اخبار ژئوماتیکژئودزیژئوماتیکمصاحبه آپسیس

مصاحبه آپسیس با اسماعیل فروغی/از دانشگاه تهران تا دانشگاه نیوبرانزویک کانادا و شاگردی پرفسور ونیچک

اسماعیل فروغی,پروفسور ونیچک,مصاحبه آپسیس
آموزش نقشه برداری آپسیس

اسماعیل فروغی دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه  نیوبرانزویک کانادا در رشته ژئودزی و شاگرد استاد نام آشنا، پرفسور ونیچک است. وی فارغ ااتحصیل دانشگاه تهران به سال ۸۹ در رشته نقشه‌ برداری مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل دانشگاه تهران به سال ۹۲ در رشته نقشه برداری گرایش ژئودزی مقطع کارشناسی ارشد است. مصاحبه آپسیس با ایشان را در ادامه می خوانیم.

photo_2015-10-05_22-17-47

 

  •  سلام. خودتون رو برای ما معرفی میفرمایید؟

با سلام. اسماعیل فروغی هستم. فارغ التحصیل سال ۸۹ مهندسی نقشه برداری و ۹۲ کارشناسی ارشد ژئودزی از دانشگاه تهران. موضوع پایان نامه من میدان جاذبه زمین بود که با راهنمایی های اساتید دکتر شریفی و صفری اون رو به پایان رسوندم و باعث افتخار من بود که در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه نیوبرانزویک در کانادا (University of New Brunswick) پذیرش گرفتم و دوره دکتری رو تحت راهنمایی دکتر ونیچک شروع کردم.

  •  در دانشگاه تهران مهارت و توانایی خاصی رو بدست آوردید که الان در مقطع دکتری به شما کمک کنه؟

به طور کلی، دانشجویان دانشگاه تهران طرز بهتر تحقیق کردن و کار گروهی برای یک فعالیت علمی، مهارت های برنامه نویسی و نحوه به کار بردن روابط تئوری در پروژه ها رو به خوبی یاد می گیرند، که این میتونه در دوره های بعدی خیلی کمکشون کنه.

اسماعیل فروغی: داشتن اساتید برجسته و شناخته شده در زمینه ژئودزی در دانشگاه تهران، به دانشجویان در دریافت مفاهیم کمک میکنه و ذهنشون رو نسبت به موقعیت های آینده این رشته بازتر میکنه.

  •  نوع برخورد دانشجوها با ملیت‌های مختلف و همچنین شهروندان اونجا با شما چطور بوده؟

کانادا به عنوان پایتخت ملیت های مختلف محسوب میشه و ارتباط بین مردم بسیار دوستانه و محترمانه هست. من به طور شخصی معتقدم تا زمانی که احترام متقابل بین افراد باشه، بدون توجه به ملیتشون اونها میتونن به راحتی در کنار هم زندگی کنند. مثلا من با چند کانادایی زندگی میکنم و دوستان خیلی خوبی برای هم هستیم و از بودن در کنار هم لذت می بریم.

photo_2015-10-16_23-30-45

  •  درمورد مبلغی که برای تحصیل دریافت می کنید و تناسب اون با هزینه‌های زندگی در اونجا صحبت می‌کنید؟

مبلغ بورسیه ایی که دانشجوها دریافت می کنند با توجه به شهر، دانشگاه، استاد و پروژه ای که روی اون کار می کنند متفاوت هست، اما به طور کلی این مبلغ برای یک زندگی دانشجویی مناسبه و اگر شما بتونید کار اضافه ای هم در کنار تحصیل انجام بدید، مانند TA و یا کارهای پاره وقت داخل و یا خارج دانشگاه، خب مبلغ بیشتری دریافت می کنید که میتونه بهتون کمک کنه بهتر زندگی کنید.

  •  هزینه های حمل و نقل در شهر شما چگونه است؟

دانشگاه نیوبرانزویک با شهرداری شهر فردریکتون، قراردادی داره که طبق اون هزینه های حمل و نقل داخل شهر برای دانشجو های ارشد و دکترا از شهریه شون کم میشه، و بنابراین این هزینه ها برای اونها رایگان هست.

  •  سطح فعالیت‌های دانشجویان چگونه هست؟

برای مقطع کارشناسی من فکر میکنم در دانشگاه تهران بیشتر در زمینه مفاهیم و مسائل تئوری نقشه برداری با دانشجوها کار میشه. در حالی که دانشجویان در دانشگاه نیوبرانزویک وقت بیشتری رو برای کارهای عملی صرف می کنند. در واقع فکر می کنم فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه نیوبرانزویک آمادگی بیشتری رو برای ورود به بازار کار دارند.

اسماعیل فروغی: در مورد دانشجویان ارشد و دکتری، من فکر میکنم در دانشگاه نیوبرانزویک ارتباط بین استاد و دانشجو بیشتر هست. در واقع استاد به طور نزدیک تر کار های دانشجو رو دنبال میکنه، تبادل نظرات در جلسات هفتگی بین استاد و دانشجویان گروهش، باعث میشه دانشجو ها کارهاشون سریع تر پیش بره، و بیشتر به هم کمک کنند.

photo_2015-10-16_23-30-58

  •  از نظر سطح معلومات اساتید آیا تفاوتی بین اساتید دانشگاه های خارج از کشور با اساتید داخل کشور وجود داره؟

این موضوع مورد به مورد متفاوت هست. من فکر میکنم ما نمیتونم اساتید رو از این نظر طبقه بندی کنیم.

  • امکان اشتغال در رشته نقشه برداری حین تحصیل در اونجا وجود داره؟

در مورد کار در حین تحصیل، بله مواردی هست که دانشجو ها به صورت پاره وقت کار های مرتبط با رشته هم می کنند، که در دریافت مفاهیم کمکشون میکنه، اما اکثرا چون بیشتر وقت مشغول درس خوندن هستند، کمتر فرصت کار رو دارند، اما معمولا دانشجویان کارشناسی نقشه برداری بعد از فارغ التحصیلی موقعیت های شغلی خوبی پیدا می کنند.

  •  آیا جایگاه ایران در حوزه ژئوماتیک در کانادا شناخته شده است؟

بله ایران جایگاه شناخته شده ای در حوزه ژئوماتیک داره، مثلا در زمینه ژئودزی، اساتید مطرحی از ایران در دانشگاه های خوب دنیا مشغول تحقیق و تدریس هستند و همین باعث پیشرفت جایگاه ایران شده.

اسماعیل فروغی,پروفسور ونیچک,مصاحبه آپسیس

  •  آیا اساتید شما از ملیت های مختلف هستن؟

بله مجموعه اساتید از کشور ها و ملیت های مختلف هستند. همونطور که قبلا گفتم کانادا یک کشور چند ملیتی هستش و افرادی که مشغول کار هستند و یا موقعیتی دارند، بدون توجه به ملیتشون انتخاب شدند.

  •  فعالیت های نقشه برداری زمینی در کانادا به چه شکلی هست؟

به طور کلی تفاوت چندانی با فعالیت های نقشه برداری که در ایران انجام میشه نداره، اما با توجه به اینکه سطح زمین در اکثر قسمت های کانادا بیشتر زمان سال پوشیده از برف هستش، امکان کار زمینی در تمام سال وجود نداره و در واقع این فعالیت ها خیلی وابسته به موقعیت آب و هوایی هست. هرچند که به طور کلی فعالیت های نقشه برداری زمینی، درآمد خوبی رو برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم میکنه.

photo_2015-10-16_23-31-18

 

  •  آیا محدودیت هایی که از نظر محیط کار زمینی و جو کارگاهی برای خانم ها در ایران وجود داره اونجا هم وجود داره؟

خیر! اینجا شرایط کاری کاملا یکسان هست و هیچ تفاوتی وجود نداره و خانم ها کاملا فعال هستن.

  •  تفاوت شیوه آموزش در خارج کشور با ایران در چه چیزی هست؟

یکی از تفاوت های سیستم دانشگاهی دانشگاه نیوبرانزویک با دانشگاه تهران این هستش که، کلاس ها عموما به صورت ۵۰ دقیقه ای و سه جلسه در هفته هست، من فکر می کنم این تعداد بیشتر کلاس ها اما با زمان کوتاه تر بازده رو بیشتر می کنه.

  • برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور رو دارن چه توصیه ای دارید؟

توصیه ای که میتونم به طور کلی داشته باشم این هستش که در مورد مکانی که قصد دارند اپلای کنند و همچنین شرایط بورسیه ای که بهشون تعلق میگیره حتما تحقیق کنند و در واقع آگاهانه تر، برای ادامه تحصیلشون تصمیم بگیرند.

photo_2015-10-16_23-31-25

 

اسماعیل فروغی: یکی از تفاوت های سیستم دانشگاهی دانشگاه نیوبرانزویک با دانشگاه تهران این هستش که، کلاس ها عموما به صورت ۵۰ دقیقه ای و سه جلسه در هفته هست، من فکر می کنم این تعداد بیشتر کلاس ها اما با زمان کوتاه تر بازده رو بیشتر می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید