ژئوماتیکفتوگرامتری

سیستم های لیدار: کمپانی Optech Incorporated یکی از سازندگان مطرح لیزر اسکنر ها در جهان

لیدار , سیستم هوابرد , Optech Incorporated
آموزش نقشه برداری آپسیس

سیستم های لیدار: کمپانی Optech Incorporated یکی از سازندگان مطرح لیزر اسکنر ها در جهان

کمپانی Optech Incorporated یکی از سازندگان مطرح لیزر اسکنر ها در جهان است که دستگاه های هوابرد خود را در چهار نسخه اصلی Optech Orion، Optech Galaxy، Optech Pegasus و Optech Titan ارائه می دهد. از لیزر اسکنر های هوابرد این کمپانی در کاربرد های مختلفی همچون نقشه برداری توپوگرافی، مدیریت منابع طبیعی، طبقه بندی پوشش های زمینی و… استفاده می شود.

logo_optech

کمپانی کانادایی Optech Incorporated یکی از تولید‌ کنندگان مطرح سیستم­ های نقشه ­برداری لیزری در جهان است که از سال ۱۹۷۴ در زمینه تولید و ارتقاء سیستم­ های لیزر اسکنر فعالیت دارد. سیستم­ های لیدار کمپانی Optech Incorporated که نخستین بار تحت عنوان ALTM معرفی شدند، در چهار نسخه Optech Oroin، Optech Galaxy، Optech Pegasus و Optech Titan در بازار موجود هستند. از سیستم­ های لیدار کمپانی Optech Incorporated در زمینه های مختلفی نظیر نقشه برداری توپوگرافی، مدیریت منابع طبیعی، مدیریت دارایی، طبقه بندی پوشش های زمینی و گیاهی، مدیریت جنگل ها، مدلسازی های شهری و زیر ساخت ها، نقشه برداری خطوط انرژی و حمل نقل استفاده می شود.

Fig 1new

شکل ۱: کاربرد سیستم لیدار در مدیریت منابع طبیعی

Fig 2new

شکل ۲: کاربرد سیستم لیدار در مدیریت دارایی

Fig 3new

شکل ۳: کاربرد سیستم لیدار در طبقه بندی پوشش های گیاهی

Fig 4new

شکل ۴: کاربرد سیستم لیدار در مدلسازی شهری

Fig 5دثص

شکل ۵: کاربرد سیستم لیدار در مدلسازی زیر ساخت ها

سیستم­ های لیدار کمپانی Optech Incorporated که نخستین بار تحت عنوان ALTM معرفی شدند، در چهار نسخه Optech Oroin، Optech Galaxy، Optech Pegasus و Optech Titan در بازار موجود هستند.

  • سیستم­ های لیدار Optech Orion:

    لیدار های Optech Orion برای کاربرد هایی که به دقت و صحت بالایی نیاز دارند، مناسب هستند. ابعاد کوچک لیدار های Optech Orion موجب افزایش انعطاف­ پذیری در نصب سنجنده بر روی سکو می گردد. لیدار های Optech Orion در سه سری H، M و C ارئه شده ­اند. لیدار سری Orion-H برای کاربرد های نقشه برداری یخچال ها، مناطق کوهستانی، دشت های سیلابی، مدیریت جنگل ها و دارایی ها مناسب است. لیدار های سری Orion-M برای کاربرد های مدلسازی های شهری و زیر ساخت ها، مدیریت دارایی ها و نقشه برداری سطوح مهندسی طراحی شده است. لیدار سری Orion-C برای جمع ­آوری داده ­ها در ارتفاعات پائین و برداشت ­های نواری مناسب است که داده ­هایی با تراکم بسیار بالا را جمع ­آوری می­ کند. از سیستم لیدار سری Orion-C می توان در زمینه های مدیریت دارایی، نقشه برداری خطوط انرژی و خطوط حمل و نقل استفاده کرد.

Fig 6 (1)

شکل ۶: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Orion-H

Fig 7 (1)

شکل ۷: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Orion-M

fig8

شکل ۸: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Orion-C

لیدار های Optech Orion برای کاربرد هایی که به دقت و صحت بالایی نیاز دارند، مناسب هستند. ابعاد کوچک لیدار های Optech Orion موجب افزایش انعطاف­ پذیری در نصب سنجنده بر روی سکو می گردد. لیدار های Optech Orion در سه سری H، M و C ارئه شده ­اند.

  • سیستم لیدار Optech Galaxy:

    سیستم Optech Galaxy برای کاربرد های مختلفی همچون نقشه برداری مناطق وسیع، مدلسازی شهری، مدیریت منابع طبیعی، مدلسازی زیر ساخت ها، نقشه ­برداری خطوط انرژی و خطوط حمل و نقل عرضه شده است. این سیستم قادر به جمع ­آوری داده­ هایی دقیق، صحیح و فرا-چگال است.

Fig 9

شکل ۹: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Galaxy

سیستم Optech Galaxy برای کاربرد های مختلفی همچون نقشه برداری مناطق وسیع، مدلسازی شهری، مدیریت منابع طبیعی، مدلسازی زیر ساخت ها، نقشه ­برداری خطوط انرژی و خطوط حمل و نقل عرضه شده است. این سیستم قادر به جمع ­آوری داده­ هایی دقیق، صحیح و فرا-چگال است.

  • سیستم لیدار Optech Pegasus:

    سیستم های Optech Pegasus برای کاربرد هایی که به میدان دید وسیعی نیاز دارند، مناسب هستند؛ در این حالت، داده ­هایی متراکم با دقت و صحت بالا و با حفظ جزئیات تارگت جمع ­آوری می ­شود. لیدار های Optech Pegasus در دو سری HA500 و HD500 ارئه شده ­اند. لیدار سری HA500 اولین سیستم لیدار دو لیزره در جهان است که در کنار آن یک دوربین با فرمت متوسط برای جمع آوری داده هایی با کیفیت و کمیت بالا در ارتفاعات پرواز بالا طراحی شده است. این سیستم برای کاربرد های نقشه برداری مناطق وسیع، مدلسازی شهری، مدیریت منابع طبیعی و مدیریت بحران مناسب است. لیدار سری HD500 برای کاربرد های نقشه برداری توپوگرافی، مدیریت دارایی و مدلسازی شهری مناسب است.

Fig 10

شکل ۱۰: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Pegasus سری HA500

Fig 11

شکل ۱۱: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Pegasus سری HD500

سیستم های Optech Pegasus برای کاربرد هایی که به میدان دید وسیعی نیاز دارند، مناسب هستند؛ در این حالت، داده ­هایی متراکم با دقت و صحت بالا و با حفظ جزئیات تارگت جمع ­آوری می ­شود. لیدار های Optech Pegasus در دو سری HA500 و HD500 ارئه شده ­اند.

  • سیستم لیدار Optech Titan:

    سیستم لیدار Optech Titan اولین سیستم لیدار هوابرد چند طیفی است که امکان اندازه­ گیری شبانه روزی اطلاعات مربوط به پاسخ های طیفی سطوح سه بعدی را فراهم می ­آورد. از این سیستم برای تهیه نقشه ­های توپوگرافی، طبقه ­بندی پوشش­ های زمینی، عمق­ سنجی آب­ های کم عمق، مدلسازی­ های زیست محیطی، طبقه بندی پوشش­ های گیاهی، مدیریت منابع طبیعی و مدیریت بحران استفاده می ­شود.

Fig 11

شکل ۱۲: مشخصات فنی سیستم لیدار Optech Titan

سیستم لیدار Optech Titan اولین سیستم لیدار هوابرد چند طیفی است که امکان اندازه­ گیری شبانه روزی اطلاعات مربوط به پاسخ های طیفی سطوح سه بعدی را فراهم می ­آورد.

به همراه تمام سیستم­ های لیدار ALTM مجموعه­ ای از نرم­ افزار ها ارائه می ­شود که این نرم­ افزار ها عبارتند از:

  • نرم ­افزار ZinView: این نرم افزار جدید ترین نرم­ افزار توسعه داده شده توسط شرکت Optech است که امکان مشاهده آنی داده ­های جمع ­آوری شده را بدون نیاز به انجام پردازش ­های کامل فراهم می ­آورد.
  • نرم­ افزار ALTM-NAV: این نرم­ افزار برای ایجاد هماهنگی بین GPS/IMU، لیدار و مدیریت پرواز طراحی شده است.
  • نرم­ افزار DASHMap Survey Suite: از این نرم ­افزار برای پردازش سریع کل مأموریت لیزر اسکنر ALTM با گرافیک ساده استفاده می ­شود.
  • نرم­ افزار REALM Survey Suite: این نرم ­افزار جهت پردازش مجموعه داده ­های بسیار متراکم طراحی شده است.
منبعوب سایت رسمی شرکت Teledyne Optech

 


 

لیزر اسکنر­های LiteMapper

نحوه­ برداشت لیزر اسکنرهای LiteMapper بدین صورت است که نمونه برداری را روی خطوطی موازی با فواصل نقطه ای یکسان از یکدیگر – چه در جهت پرواز و چه در جهت عمود بر جهت پرواز – انجام می دهند. سرعت اسکن این سیستم ها نیز می تواند در یک بازه مشخص تغییر کند و بدین طریق موجب افزایش تراکم فواصل نقطه ای گردد. برای خواندن مقاله لیزر اسکنر­های LiteMapper اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید