اخبار ژئوماتیک

سازمان نقشه برداری کشور: خوزستان و اصفهان مرز مشترکی با هم ندارند/ تغییری در جغرافیای استان لرستان ایجاد نشده است.

آموزش نقشه برداری آپسیس

اطلاعیه سازمان نقشه برداری کشور در خصوص ابهاماتی که در نقشه تقسیمات سیاسی کشوری وجود دارد.
سازمان نقشه برداری کشور: خوزستان و اصفهان مرز مشترکی با هم ندارند/ تغییری در جغرافیای استان لرستان ایجاد نشده است.

سازمان نقشه‏ برداری کشور به عنوان متولی امر تهیه نقشه در ایران اعلام می‎کند که دو استان خوزستان و اصفهان هیچ مرز مشترکی ندارند و بر اساس تقسیمات کشوری اعلام شده از سوی وزارت کشور، هیچ تغییری در جغرافیای استان لرستان ایجاد نشده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور از سال‌های قبل تا این لحظه، در تمام پایگاه‌ها و نقشه‌های رسمی منتشر شده از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور (که با درج نشان این سازمان و مشخصات نقشه تولیدی بوده‌)، به وضوح مشخص است که در تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران، مرز مشترکی بین استان‌های اصفهان و خوزستان وجود ندارد و هیچ‌یک از نقشه‌های این سازمان نیز بیانگر واگذاری بخشی از استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان نمی‌باشد.

لازم به ذکر است در تمامی نقشه‌های استانها، شهرستانها، بخش‌ها و دهستان‌ها، نمایش حدود بر اساس تصمیمات ابلاغی مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران و دیگر مراجع ذی‌ربط بر اساس قانون تقسیمات کشوری انجام می‌شود و لذا در این چارچوب ارتباطات مستمر و نزدیکی بین این سازمان و معاونت سیاسی وزارت کشور وجود دارد.

مشاهده نمونه‌‌ای از نقشه تقسیمات کشوری تولید شده توسط این سازمان (اینجا را کلیک کنید) و نمونه‌ای از اطلاعات پایگاه‌های معتبر سازمان نقشه‌برداری کشور (اینجا را کلیک کنید) در خصوص مناطق جنوب‌غرب کشور، به‌خوبی نشانگر رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط اعلامی در خصوص تقسیمات کشوری بوده و از جمله در آنها اتصالی بین استان‌های اصفهان و خوزستان دیده نمی‌شود.

همچنین به این وسیله به اطلاع عموم مردم شریف ایران می‌رساند، تصویری که از مدت‌ها قبل به‌صورت نمادین به‌عنوان نقشه ایران، در صفحه اول سایت این سازمان برای هدایت مراجعه‌کنندگان به اطلاعات مکانی استانها، قابل مشاهده بود، نقشه رسمی کشور نبوده بلکه صرفا طرح‌واره‌ای با کیفیت پایین از نقشه ایران بوده‌است. این طرح واره توسط تولید کننده و طراح سایت سازمان نقشه برداری کشور مورد استفاده قرار گرفته بود و دلیل مغایرت این تصویر با نقشه رسمی کشور در خصوص حدود استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری، غفلت تولیدکننده نرم‌افزار سایت سازمان و طراحی آن با استفاده از منبعی بوده که هنوز برای سازمان نامشخص ‌است، اگرچه این تصویر صرفاً برای برقراری لینک با ادارات کل نقشه‌برداری منطقه‌ای مورد استفاده قرار گرفته، اما پیگیری برای آگاهی از مرجع مورد استفاده طراح در انتخاب تصویر نمای کلی استانهای کشور، با جدیت در حال انجام است.

در پایان چنانچه کم‌توجهی طراح نرم افزار پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نقشه‌برداری کشور به نقشه‌های رسمی در خصوص استان‌های غربی باعث ابهامات یا بروز نگرانی‌هایی در بین برخی از هم‌وطنان گرانقدرمان شده است، از بابت این اشتباه از آنان عذرخواهی می‌کنیم.

منبع: سایت سازمان نقشه برذاری کشور

دیدگاهتان را بنویسید