ژئوماتیکسیستم اطلاعات مکانی

هر سلول یک داده رستری تنها یک مقدار را ذخیره می­کند

داده های رستری,پايگاه داده,BLOB,RGB, TIF,JPEG,RDBMS,سیستم اطلاعات مکانی,سیستم اطلاعات جغرافیایی,GIS
آموزش نقشه برداری آپسیس

داده­ های رستری از سطرها و ستون­ هایی از سلول­ ها تشکیل شده است که در هر سلول تنها یک مقدار ویژه ذخیره می­ شود. داده­ های رستری می­تواند تصاویر رستری باشد که هر پیکسل یا سلول شامل یک مقدار رنگی است.

PicsArt_10-04-04.09.54

هر سلول یک داده رستری تنها یک مقدار را ذخیره می­کند.

مقادیر اضافی ذخیره‌شده برای هر سلول ممکن است یک مقدار گسسته باشد، مثل کاربری زمین، یک مقدار پیوسته باشد، مثل دما، یا یک مقدار تهی باشد اگر هیچ داده ­ای در دسترس نباشد. درحالی‌که یک سلول رستر تنها یک مقدار را ذخیره می­کند، می­تواند با استفاده از باندهای رستری تعمیم داده شود تا رنگ‌های RGB (قرمز، سبز، آبی)، نقشه­های رنگی (یک نگاشت بین کد موضوعی و مقدار RGB)، یا یک جدول توصیفی تعمیم داده‌شده با یک سطر برای هر مقدار منحصربه‌فرد سلول، را نمایش دهند.

یک انباره­ی پایگاه داده فهرست بندی شده برای داده­ی رستری می­تواند مشکلاتی در زمینه ملزومات ذخیره­ سازی داشته باشد.

smoke_art_rgb_by_shatinn-d2y419v

 قدرت تفکیک مجموعه داده رستری عرض سلول در واحد­های زمینی است. داده رستری به فرمت­های گوناگون ذخیره می‌شود، از یک ساختار TIF استاندارد مبتنی بر فایل، JPEG، و غیره گرفته تا فرمت مقادیر بزرگ دودویی (BLOB)، که داده در یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه­ ای (RDBMS) شبیه سایر کلاس­ های عوارض برداری مستقیماً ذخیره می­ شود. انباره پایگاه داده (آنچه در پایگاه داده ذخیره شده است) وقتی به طور مناسب فهرست بندی شده باشد، عموماً اجازه بازیابی سریع­تر داده­ی رستری را می­دهد، اما می­ تواند نیازمند ذخیره‌ی میلیون­ها رکورد با ابعادی قابل توجه باشد.

BLOB1

BLOB یک نوع فرمت ذخیره‌سازی است.

منبع: برگرفته از کتاب مرجع کامل کنکور زبان تخصصی نقشه برداری، حمید غیور، محمد میرزاعلی، انتشارات نوآور، (۱۳۹۲).

برای تهیه کتاب مرجع کامل کنکور زبان تخصصی نقشه برداری، حمید غیور، محمد میرزاعلی، انتشارات نوآور، با تخفیف ویژه و ارسال به سراسر کشور با پست اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید