اخبار ژئوماتیک

با اقدامات نقشه برداری کشورهای عضو اکو آشنا شوید

آموزش نقشه برداری آپسیس

در نخستین نشست تخصصی دومین اجلاس کمیته ژئوماتیک اکو، اعضای شرکت کننده درباره ساختار سازمان نقشه برداری کشورهایشان گزارشاتی را ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، دومین اجلاس اعضای “کمیته ژئوماتیک” سازمان همکاری اقتصادی  (ECO)امروز و فردا ۵ و ۶ شهریورماه، در سالن خلیج فارس سازمان نقشه برداری کشور در حال برگزاری است. نمایندگانی از کشورهای ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران با هدف پیگیری مصوبات نشست روسای سازمان نقشه برداری کشورهای عضو و مباحث حوزه ژئوماتیک در این نشست حضور دارند.

«غلامرضا صمیم» رئیس فتوگرامتری اداره اراضی افغانستان که به نمایندگی از کشورش در این نشست حضور داشت، از همکاری‎های مشترک کشورهای عضو اکو در قالب کمیته ژئوماتیک برای جلوگیری از اتلاف انرژی سخن گفت و افزود: این همکاری‎ها منجر به ارتقای سطح اقتصاد منطقه و یکسان سازی استانداردهای نقشه برداری شده است.

وی با تشریح چارت اداره اراضی افغانستان که ارگان هم تراز با سازمان نقشه برداری ایران است، پتانسیل‌های موجود در این اداره را تبیین کرد. در سخنان وی به جزئیات اقلیمی کشور افغانستان از جمله وضعیت کوهستانی این کشور، رودخانه‏‎ها و مرزهای آن با دیگر کشورهای همسایه که ابعاد نقشه برداری داشت، اشاره شد.

«علی میریف» رئیس بخش GIS و دپارتمان فناوری اطلاعات آژانس ژئودزی و کارتوگرافی وزارت بوم شناسی و منابع طبیعی آذربایجان نیز به نمایندگی از کشورش درباره نحوه نقشه برداری در این کشور، گزارشی ارائه کرد. در این گزارش به نحوه تولید نقشه‌‎های دولتی در آذربایجان، استانداردسازی نقشه‎ها و استفاده از ورژن‎های ARCMAP، ایجاد DEM و نقشه‌های ORTHOPHOTO و تولید نقشه‌های CORS اشاراتی شده بود.

«فرهاد کیانی‎فر» مدیر برنامه‎ریزی و بودجه، پژوهش و استانداردهای سازمان نقشه برداری ایران نیز به نمایندگی از کشورمان گزارشی در این نشست ارائه کرد. وی در ابتدا به اهمیت ایجاد، نگهداری و توسعه شبکه‎های مبنایی کشور شامل شبکه‎های ترازیابی دقیق، ثقل‌سنجی و ایستگاه‌های دائمی GNSS و ژئودینامیک ایران (IPGN) اشاره نمود و در ادامه به موضوع استفاده از تکنیک InSAR در زمینه شناسایی مناطق فرونشست و مدیریت بلایا ( بحران) در کشور پرداخت.

مدیر برنامه‎ریزی و بودجه، پژوهش و استانداردهای سازمان نقشه برداری ایران، همچنین درخصوص اهمیت شبکه ایستگاه‎های دائمی GNSS و ژئودینامیک ایران (IPGN ) در پایش جابجایی های تکتونیکی و برآورد ریسک خط پذیری مناطق، نکاتی را متذکر و از آنها به عنوان اهم اقدامات سازمان نقشه برداری کشور طی سال های گذشته یاد نمود.

«محمد عتیق» یکی از مدیران داخلی سازمان نقشه بردای پاکستان نیز از دیگر مهمانان دومین کمیته ژئوماتیک اکو بود. وی از اهداف تاسیس تشکیل این کمیته سخن گفت و به مواردی همچون یکسان سازی مبنای ارتفاعی در سطح منطقه که کمک بسیار زیادی به ایجاد خطوط لوله سوخت رسانی، مدیریت بلایای طبیعی و … کرده است، اشاره کرد.

«توافق صورت گرفته در دوره آموزشی پیشین کمیته ژئوماتیک اکو» مبنی بر تعیین مبنای ارتفاعی در منطقه با روش ثقلی، از مواردی بود که «عتیق» به آن اشاره و آمادگی پاکستان برای همکاری با دیگر کشورهای منطقه در این زمینه را اعلام کرد.

«علی احسان کورت» از فرماندهان وزارت دفاع ملی ترکیه که وظیفه نقشه برداری در این کشور را بر عهده دارد، نیز مهمان این نشست بود. وی چارت تشکیلاتی و نحوه نقشه برداری در ترکیه را تشریح کرد و گفت که آنان با استفاده از سیستم BMS با دیگر ارگان‎ها و سازمان‎های نقشه برداری منطقه همکاری دارند.

همچنین «ناتالیا برووفسکایا» رئیس بخش محاسبات، خدمات دولتی، کارتوگرافی و ژئودزی جمهوری قرقیزستان نیز با ارائه گزارشی به تشریح فعالیت‎های نقشه برداری در کشورش پرداخت.

او از شبکه‌های GPS درجه صفر و یک با مختصات قابل اطمینان در قرقیزستان خبر داد که کل جغرافیای این کشور را در بر می‎گیرد و گفت: با افزایش و متراکم کردن تعداد شبکه‎های صفر و یک، در پی آن هستیم که شبکه GPS درجه ۲ را نیز ایجاد کنیم. همچنین اقداماتی در زمینه ایجاد نقشه‎های ORTHOPHOTO، نقشه‌های TOPOGRAPHY بزرگ مقیاس، با استفاده از فناوری‎های ماهواره‎ای در حال انجام است.

«برووفسکایا» به همکاری گسترده قرقیزستان با دیگر کشورها در زمینه ژئوماتیک نیز اشاره کرد و از پروژه مشترک این کشور با کشور کره در زمینه ایجاد سیستم اطلاعات یکپارچه خبر داد که شامل ایجاد پورتال معرفی سرویس‎های ملی ثبت مالکیت اراضی، سیستم پشتیبانی فرآیندهای تجاری و ویرایش پایگاه‎های داده‎های تهیه نقشه و … می شود.

پروژه مشترک قرقیزستان و نروژ از دیگر موضوعاتی بود که وی بدان پرداخت که هدف از آن فعالیت در زمینه تصویربرداری فضایی، ایجاد مدل ثابت موقعیت مکانی و تهیه تصاویر ORTHOPHOTO برای جداسازی نواحی مختلف قرقیزستان است.

رئیس بخش محاسبات، خدمات دولتی، کارتوگرافی و ژئودزی جمهوری قرقیزستان در ادامه از پروژه «زیرساخت ملی داده‎های مکانی NSDI» و «ژئوپورتال مدیریت الکترونیک» هم سخن گفت که هدف از آن توسعه زیرساخت‎ ملی داده‎های مکانی قرقیزستان برای دستیابی به دولت الکترونیک و ایجاد شرایط دسترسی آسان به داده‏‎های مکانی و کاربردهای موثر آن است.

«برووفسکایا» در پایان گفت که قرقیزستان برای گسترش فعالیت‎های مشترک در زمینه ژئوماتیک آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو اکو است.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید