ژئوماتیکسنجش از دورفتوگرامتری

۹ پروژه انقلابی نقشه برداری با لیدار

9 پروژه انقلابی نقشه برداری با لیدار

۹ پروژه انقلابی نقشه برداری با لیدار

تاریخچه لیدار به اوایل دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. در ۱۹۶۹ یک فاصله یاب لیزری و یک تارگت روی فضاپیمای آپولو ۱۱ سوار شد تا فاصله میان زمین و ماه را اندازه گیری کند. حال، بیش از چهار دهه بعد، لیدار یکی از فناوری های بنیادی در حوزه مکان است. GIM International فهرستی از ۹ پروژه لیداری الهام بخش و خارق العاده ای را که نشان دهنده امکانات تقریباً نامحدود ارائه شده توسط لیدار به دنیای ژئوماتیک هستند، مدون نموده است.

لیدار هوایی در جنگل های بارانی

در سایت تحقیقات جنگلی Paracou در گینه فرانسوی، دامنه ای از داده ها برای امکان پذیر ساختن فهم بهتر و کمی سازی پویایی شناسی کوتاه مدت چتر درختان جنگل های بارانی گرمسیری، جمع آوری شدند. اسکن لیزری هوایی (ALS) برای به دست آوردن داده های با قدرت تفکیک بالای مکانی از ساختار چتر سه بعدی، مورد استفاده قرار گرفت. این داده ها برای ساخت یک مدل ارتفاعی از چتر مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعات ارزشمندی را در ارتباط با تراکم شاخ و برگ درختان فراهم نمود. سیستم سنجنده می تواند روی یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) نیز سوار شود. پروژه گینه فرانسوی یک مدل اثبات عملکرد طراحی شده برای کاربردهای بیشتر این روش را نشان می دهد.

مسیریابی از طریق فضای خالی شناسایی شده در ابر نقاط

ابر نقاط داخلی در بسیاری از کاربردها نظیر مسیریابی از طریق فضای خالی عاری از برخورد، مفید هستند. برای شناسایی این فضاهای خالی به  روش های اجرایی سریع نیاز داریم، چرا که محیط داخلی پی در پی تغییر کرده و از طرح معماری پیروی نمی کند. به عنوان بخشی از پروژه تلفیقی ۲۰۱۵، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ژئوماتیک دانشگاه صنعتی دلفت، یک روش برای شناسایی بهینه و مرتبط با ساختار فضای خالی در ابر نقاط را توسعه دادند.

عملیات IceBridge

IceBridge ششمین سفر میدانی متوالی خود به قطب جنوب در سال ۲۰۱۴ را در اواخر نوامبر به پایان رساند. این سفر با هدف اخذ مجدد داده های بخشی از ورقه های یخ جنوبگان که به نظر می رسید شیب بازگشت ناپذیری پیدا کرده اند،  انجام شد. به مدت ۶ هفته از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴، آزمایشگاه هوایی DC-8 NASA حجم عظیمی از داده ها را به منظور کسب بینشی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی، جمع آوری نمود. نخستین پروازهای IceBridge در بهار ۲۰۰۹ بر فراز گرینلند و در پاییز ۲۰۰۹ بر فراز قطب جنوب انجام گرفت. عملیات IceBridge چه بود؟ چه سنجنده هایی مورد استفاده قرار گرفتند؟ داده ها برای چه اهدافی می توانند بکار گرفته شوند و چه کسی ممکن است از این داده ها استفاده کند؟ نویسندگان خلاصه ای از این موارد را فراهم آورده اند.

ساخت یک نقشه مسیریابی ۳ بعدی جهانی

شرکت نقشه سازی HERE که تحت مالکیت مشترک شرکت های خودروسازی آلمانی آئودی، BMW و Daimler است، یک ناوگان متشکل از بیش از ۲۰۰ ماشین را برای جمع آوری ابر نقاط متراکم از جاده های سرتاسر جهان، بکار گرفته است. داده های این وسایل نقلیه نقشه بردار سیار بطور ایمن پردازش شده و نقشه های مسیریابی دقیق تهیه شده است. این داده ها به عنوان ورودی در کاربردهای مختلفی از سیستم ناوبری معمولی ماشین تا تحلیل های شیب سطوح مایل مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه، جالب توجه ترین کاربرد این داده ها، ایجاد قابلیت رانندگی خودکار در ماشین هاست.

درون یابی ابر نقاط لیدار

INSPIRE ، با هدف ایجاد یک زیرساخت از داده های مکانی اروپایی به منظور نمایش ارتفاعات زمینی، مشخصاتی را برای مدل های رقومی زمین (DTMها) ارائه داده است. DTMها به عنوان منبع اصلی برای محاسبه خطر بروز سیلاب و سایر امور تحلیلی ترجیح داده می شوند و کیفیت آنها باید در حوزه های دقت و قدرت تفکیک (اندازه شبکه) مشخص باشد. اینجا، نویسنده ۵ روش درون یابی را برای دو مجموعه داده های لیدار هوایی که هر دو در شمال غرب ایتالیا واقع شده، و یکی از آنها داده های مناطق کوهستانی و دیگری نواحی مسطح شهری را اخذ می کنند، بکار گرفته و دقت نتایج را برای اندازه های متفاوت شبکه ای مورد بررسی قرار می دهد.

نقشه برداری در دره معابد

اسکن لیزری زمینی موج کامل، یک مدل سازی توپوگرافی سه بعدی با دقت بالا از دره های سنگی ناپایداری که برای مطالعات ژئومورفولوژیکی بسیار ارزشمندند را ممکن می سازد. منطقه زیرین سایت باستان شناسی معابد Juno در Agrigento در سیسیل از طریق وجود قطعات عظیم سنگی که از سلسله جبال بالایی پایین افتاده اند، مشخص شده است. در این زمینه، فناوری اسکن لیزری موج کامل برای ایجاد یک مدل توپوگرافی بسیار دقیق سه بعدی در دو قدرت تفکیک (۲ و ۲۰ سانتیمتری)، به منظور شبیه سازی مسیرهای بالقوه سقوط سنگ ها در سایت، مورد آزمایش قرار گرفت.

بازسازی یک کلیسا بصورت سه بعدی

کار بازسازی و نگهداری در بناهای تاریخی نظیر کلیساها نیازمند اطلاعات دقیق و جزئی در ارتباط با آنهاست، اما بدست آوردن چنین داده هایی بصورت بهینه و کارا، می تواند مشکل و پرهزینه باشد. ترکیبی از لیدار زمینی و فتوگرامتری پهپادی می تواند روش مناسبی را برای تهیه یک مدل کلی از بیرون یک کلیسا فراهم آورد. به علاوه، این روش امکان ارزیابی دقت از طریق مقایسه نواحی دارای همپوشانی میان لیدار زمینی و ابر نقاط استخراج شده از تصاویر پهپادی را به وجود می آورد.

تعمیر و نگهداری جاده ها با یک MMS

یک سامانه نقشه برداری سیار (MMS) اجازه جمع آوری داده های لیزری و تصاویر از یک جاده و حواشی آن را از یک ون و یا هر سکوی در حال حرکت دیگر می دهد. اینجا، نویسنده جمع آوری داده و ارزیابی دقت یک پروژه آزمایشی انجام شده در فنلاند را شرح می دهد. این نشان داده شده است که از آنجایی که پارامترهای بسیاری از یک مدل سه بعدی بصورت دقیق قابل محاسبه هستند، داده های MMS پردازش شده با یک نرم افزار سطح بالا برای امور مرتبط با تعمیرات و نگهداری جاده ها بسیار مناسب است.

لیدار سیار برای تهیه نمای خیابان های شهری

شرکت نقشه برداری و نقشه سازی (SAM) یک نقشه برداری از طریق لیدار سیار را در منطقه تاریخی خیابان ششم در آستین تگزاس در آمریکا، برای یک پروژه برنامه ریزی شهری در حال انجام توسط شهرداری، به انجام رساند. خیابان ششم یک منطقه تفریحی و موسیقیایی تحسین شده در قلب شهر آستین است و برنامه ریزان شهری قصد دارند تا آن را گسترش داده، نمای خیابانی پیاده روها را عریض تر کرده و هر دو حوزه ترافیک ماشینی و پیاده را تحت کنترل بگیرند. استفاده از فناوری لیدار سیار برای نقشه برداری از این خیابان شلوغ زمان تهیه داده را بطور چشم گیری کاهش داده و خروجی هایی در رده نقشه برداری از این شهر فراهم آورد. مجموعه داده های ابر نقاط دارای جزئیات، امکان تجسم و برنامه ریزی سه بعدی را نیز برای برنامه ریزان شهری ایجاد نمود.

منبع: gim-international.com

پاسخ دهید