اخبار ژئوماتیک

۱۹۰۰۰ کیلومتر هیدروگرافی از آب‌های خلیج فارس در سال ۱۳۹۷ توسط شناور ایران آبنگار

آموزش نقشه برداری آپسیس
از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۱۹۰۰۰ کیلومتر عملیات هیدروگرافی توسط شناور ایران آبنگار انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور با اعلام این خبر گفت: عملیات هیدروگرافی شناور ایران آبنگار به ترتیب در آبهای مجاور جزیره خارک، بوشهر، کنگان و پارس جنوبی انجام شده است.

وی اشاره به اهمیت هیدروگرافی و تهیه چارت‎های دریایی از آبهای پیرامونی کشور افزود: چارت‎های دریایی تهیه شده ضمن اعمال حاکمیت بر آبهای کشور و استفاده در پروژه های ساحلی و فراساحلی، ایمنی دریانوردی را به منظور تردد شناورها در منطقه خلیج فارس تامین می کند. با توجه به اهمیت خلیج فارس در زمینه حمل و نقل کالاهای تجاری و بویژه نفت و گاز، لازم است چارتهای دقیق ناوبری از آن تهیه شده و بطور مداوم بروزرسانی شوند.


سلطانپور با بیان اینکه تهیه و انتشار چارت‎های ناوبری دریایی که امروزه بصورت الکترونیکی (ENC) تهیه و منتشر می‎شوند از الزامات سازمان جهانی دریانوردی بوده و به منظور تامین ایمنی دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: به همین منظور چارت‎های تهیه شده باید استانداردهای بین المللی که توسط سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تهیه می‎شود را تامین نمایند.

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشوربا اشاره به رعایت آخرین استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) در انجام پروژه های آبنگاری، هدف اولیه از انجام عملیات فوق را تهیه چارت الکترونیک ناوبری در باندهای کاربری مختلف عنوان نمود که می‎تواند به منظور افزایش ایمنی دریانوردی در مناطق فوق الذکر مورد استفاده قرار گیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیش از انتشار چارت‎های سازمان نقشه برداری کشور، چارتهای انگلیس در منطقه خلیج فارس مورد استفاده بوده اند، تصریح کرد: با انتشار چارتهای ایران که به همت متخصصان هیدروگراف و کارتوگراف دریایی سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده اند به تدریج چارتهای ایران جایگزین چارتهای قدیمی انگلیسی می‎شوند؛ بطوریکه تاکنون ۴۱ چارت الکترونیک ناوبری از سواحل جنوب کشور منتشر شده و هم اینک مورد استفاده دریانوردان بین المللی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که شناور ایران آبنگار با طول ۳۴ متر جزو شناورهای ناوگان تحقیقات دریایی کشور است که پس از چندین سال وقفه در سال ۱۳۹۷ عملیات خود را از سر گرفته است. این شناور مجهز به دستگاه‎های دقیق تعیین موقعیت، اندازه گیری پارامترهای فیزیکی آب و عمق یابی (اکوساندر) است که عملیات عمق یابی را در مناطق دور از ساحل امکان پذیر می‎نماید.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید