ژئوماتیکفتوگرامتریهیدروگرافی

آیا پهپادها آینده­ نقشه ­برداری دریایی هستند؟

پهپاد نقشه برداری دریایی
آموزش نقشه برداری آپسیس

آیا پهپادها آینده­ نقشه ­برداری دریایی هستند؟ کاربردهای پهپاد در صنایع دریایی چیست؟

پهپادها به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از اجزای اساسی صنایع دریایی هستند. در ژانویه ۲۰۱۷، آژانس امنیت دریایی اروپا (EMSA) بزرگترین قرارداد دریایی غیرنظامی در ارتباط با پهپادها به ارزش ۶۷ میلیون یورو را منعقد کرد.

تحت این قرارداد، پهپادها برای کمک به کنترل مرزها، عملیات جستجو و امداد، پایش آلودگی، شناسایی صید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر و انسان، به کار گرفته خواهند شد.

بازرسی خارجی کشتی: بزرگان صاحب نام در صنایع دریایی همچون DNV-GL ،Lloyds Register و Maersk اهداف راهبردی را به منظور ایجاد تحول بنیادی در انجام عملیات­ ها با به خدمت گرفتن تکنولوژی پهپادها، ترسیم نموده ­اند، و بسیاری از کاربران صنایع دریایی نیز این موضوع را دنبال می ­کنند. همه مالکان کشتی می دانند که روش­های قدیمی بازرسی بیرونی کشتی می ­توانند بسیار پرهزینه باشند. حال که پهپادهای مجهز به دوربین با قدرت تفکیک بالا، بطور گسترده در دسترس بوده و مقرون به صرفه ­اند، بکارگیری آن­ها در بازرسی خارجی کشتی به منظور بررسی شرایط ساختاری، در حال تبدیل به کاری معمول است. با استفاده از پهپاد، شناسایی خوردگی اساسی، تغییرشکل (کژی) چشم­گیر، ترک­خوردگی، آسیب یا هرگونه زوال ساختاری، به سرعت، آسانی و با هزینه­­ کم قابل انجام است.

بازرسی مخزن: بطور سنتی، کارگران آویزان شده از طناب، بررسی چشمی مخازن بار کشتی را به منظور بازرسی ساختار محموله انجام می دادند. ارتفاع بلند کشتی­های مدرن، به این معناست که ناظران غالباً برای دست­یابی به مخازن از روش­ های دسترسی نظیر داربست بندی، قایقرانی و صعود استفاده می­ کنند.

در مقابل، نقشه ­برداری با پهپاد، به دسترسی انسانی به مخزن نیازی نداشته و از آنجایی که احتیاجی به تجهیزات دست­یابی­ نیست، هزینه های اولیه استقرار وجود ندارد و بازرسی­ ها در مدت زمان کمتری قابل انجام و تکمیل هستند.

پهپاد نقشه برداری دریایی

 پهپاد V-200 از Martek Marine

عمق­ سنجی: اطلاعات قابل اعتماد و دقیق در ارتباط با ویژگی­ های حوزه های آبی و تعیین مرز آن­ها در امنیت ناوبری، حیاتی است. عمق­ سنجی به جمع ­آوری اطلاعاتی می ­پردازد که بعداً برای بکارگیری در چارت­ های دریانوردی منتشر می­ شوند. به جای استفاده از هواپیمای بال ثابت و یا هلیکوپتر، سنجنده­ های عمق ­یابی توسعه ­یافته برای پهپادها، اجازه انجام این نوع نقشه­ برداری را با انعطاف بالا و با کسری از هزینه­ معمول می­ دهند.

در راستای عملکرد کارا در محیط ناملایم دریا، فناوری هایی برای استقامت در برابر فشار باد شدید و طوفانی و باران شدید، برف و پاشش نمک، توسعه یافته است.

هر چه فناوری پیشرفته تر می شود زمان پرواز در دسترس پهپاد افزایش می یابد و این معناست که مساحت بیشتری در زمان کوتاهتر قابل برداشت است.

بازرسی نوک مشعل شناور: عمدتاً فلسفه­ وجود نقشه ­برداری به وسیله ی پهپاد تأمین امکان بازرسی بصری و حرارتی نزدیک از سازه های دریایی غیر قابل دسترس و مرتفع است، و هیچ چیز چالش برانگیزتر از دسترسی به نوک مشعل، در فاصله­ ۷۰ متری از سطح دریا، بر فراز تأسیسات شناور نیست.

بازرسی نوک شعله از طریق نقشه ­برداری با پهپاد، نیاز به خاموش کردن برای بازرسی را برطرف کرده و هزینه­ کمتری نسبت به نقشه­ برداری هوایی با هلیکوپتر و هواپیما را تحمیل می­ کند.

انرژی باد دریایی: سهم انرژی باد به سرعت در حال رشد است. بادهای پرقدرت طوفانی، فرسایش، رعد و برق و حتی تجمع حشرات می ­توانند روی توربین­ ها تاثیرگذار باشند، و تیغه­ ها باید برای تخریب مورد بازرسی قرار گیرند. به طور سنتی، بازرسان مجبور بودند با کمک طناب و کابل توربین­ ها را ارزیابی کنند.

شرکت نقشه ­برداری دریایی Martek Marine از یک ناوگان پهپاد طراحی شده برای بازرسی تیغه ­های توربین در ساحل و روی دریا استفاده می­ کند. خلبان­ های آموزش دیده و شایسته با دقت و سرعت خطاها را شناسایی و بررسی می ­کنند.

ارزیابی سنتی نیازمند این است که توربین بین ۲ ساعت تا یک روز از مدار خارج شود، در حالی­که پروسه­ بازرسی Martek این زمان را به ۴۵ دقیقه کاهش داده است.

در طول بازرسی، مشتری می ­تواند از طریق درگاه امن مبتنی بر ابر مدیریت دارایی Martek، به داده­ ها دسترسی داشته باشد، جایی که امکان دانلود گزارش با جزئیات در قالب PDF و دست­یابی به داده ­های خام نقشه ­برداری فراهم است.

پهپادهای تمام خودکار؟ پهپادهای تمام خودکار می­ توانند اتفاق بزرگ بعدی در نقشه­ برداری دریایی باشند. پهپادها می ­توانند با یک مدل سه بعدی از کشتی، از پیش بارگذاری شوند. این به پهپاد اجازه می ­دهد تا بطور کاملاً خودکار در اطراف کشتی پرواز کرده و در نقاط موردنظر برای به دست آوردن داده ­های تصویری و یا ویدئوهای جزئی ­تر توقف نماید.

با پیشرفت­ های بیشتر، می­ توان پهپادی طراحی نمود که پیش از آن­که نقشه برداری به طور مستقل انجام شود، نقشه­ ۳ بعدی خودش را از کشتی بسازد.

 منبع: gpsworld


مطالب مرتبط:

۱. ۴ مرحله برای ساختن یک مدل سه بعدی عالی با یک پهپاد
۲. فناوری کم‌نظیر پهپاد زمینه ساز ۱۰ هزار فرصت شغلی در ایران
۳. پر کردن فضاهای خالی بین تصاویر هوایی و داده های زمینی اخذ شده


پهپاد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید