اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

نقشه سه بعدی بافت تاریخی شیراز تهیه می شود

نقشه سه بعدی بافت تاریخی شیراز تهیه می شود
آموزش نقشه برداری آپسیس

نقشه سه بعدی بافت تاریخی شیراز تهیه می شود

شیراز – مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز از تهیه نقشه سه بعدی برای این بافت خبر داد.

حسین عباسی مهر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: به زودی محدوده ۳۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز اسکن سه بعدی می شود تا در نهایت به یک نقشه جامع و کامل از تمامی جزئیات این بافت ارزشمند به دست آید.

وی با بیان اینکه نقشه برداری از کل بافت تاریخی شیراز با پهپاد به زودی انجام می شود، افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و بنا به نیاز مجموعه به زودی قرارداد با مشاور درخصوص اجرای اسکن سه بعدی منعقد خواهد شد.

عباسی با اشاره به اینکه این اقدام برای نخستین بار در بافت تاریخی یزد و برای تکمیل پروژه ثبت جهانی این شهر انجام شد، افزود: با برنامه ریزی ها اسکن سه بعدی و تصاویر هوایی بافت تاریخی شیراز نیز به زودی به مرحله اجرا درمی آید.

وی ادامه داد: عکس های هوایی متعددی از بافت تاریخی شیراز وجود دارد، اما اسکن سه بعدی جزئیات بناها، گذرها، ارتفاعات و تمامی المان های موجود در بافت تاریخی را به صورت تفکیک شده در اختیار کارشناسان قرار می دهد.

مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز به تهیه طرح پایلوت مرمت ۲۷ خانه تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: تهیه این طرح به یک سری مقدمات نیاز دارد که می توان به تکمیل اطلاعات در مقیاس بسیار کوچک و حتی تزئینات این بنا اشاره کرد.

وی با بیان اینکه طرح پایلوت (مرمت ۲۷ خانه تاریخی در شیراز) در حال تکمیل است، بیان کرد: نقشه برداری و کسب جزئی ترین اطلاعات این بناها در دستور کار است و تا یکی دو ماه دیگر طرح آماده اجرا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر</a>

دیدگاهتان را بنویسید