اخبار ژئوماتیکژئوماتیک

نشست تخصصی با موضوع بررسی زمین لرزه‌های اخیر در کشور

نشست تخصصی با موضوع بررسی زمین لرزه‌های اخیر در کشور
آموزش نقشه برداری آپسیس

برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی زمین لرزه‌های اخیر در کشور در سازمان نقشه برداری

به نقل از سایت سازمان نقشه برداری کشور، دوشنبه دوم بهمن ماه سال ۱۳۹۶، نشست تخصصی با موضوع “بررسی زمین لرزه‌های اخیر در کشور” با حضور جمعی از مسئولان، صاحب‌نظران، متخصصان، کارشناسان و علاقمندان مباحث مربوط به زلزله در سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

در این نشست مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، دکتر محمدکاظم جعفری رئیس پژوهشگاه بین ­المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، دکتر طالبیان رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر تاتار معاون پژوهشی پژوهشگاه بین ­المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، دکتر مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر حمید نظری معاون پژوهشی و دانشیار پژوهشکده علوم زمین، مهندس فرزانگان مدیر شبکه شتاب نگاری مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، دکتر نانکلی دبیر علمی این نشست، دکتر صدیقی دبیر کمیتۀ مدیریت بحران سازمان نقشه برداری، معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان نقشه برداری کشور حضور داشتند و در بخش ­های مختلف آن به بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره زلزله ­های اخیر کشور پرداختند.

در ابتدا دکتر حمیدرضا نانکلی دبیر علمی این نشست هدف از برگزاری آن را بررسی علمی زمین لرزه‌هایی که اخیراً در کشور رخ داده است عنوان کرد و اظهار داشت: «پدیده زمین لرزه یکی از مخاطرات طبیعی است که در اثر تنش انباشته شده بر روی گسل‌ها در مدت زمان طولانی و آزاد شدن این تنش در چندین ثانیه روی می‌دهد. تغییر شکل‌های پوسته زمین در ایران دارای دو وجه است که قسمت پیوسته آن توسط یک ریولوژی خزشی وابسته به دما صورت می‌گیرد و تغییر شکل ناپیوسته آن نیز توسط گسل‌ها انجام می‌شود.

دبیر علمی این نشست گفت: «تنش برشی، افت تنش و نرخ لغزش از پارامترهای مهم در تحلیل خطرپذیری گسل‌ها و مدل‌سازی چرخه زلزله بر روی آنها است. همچنین تنش القا شده ناشی از زلزله بر روی گسل‌های دیگر با توجه به فیزیک زلزله و مکانیک گسل‌ها و بر اساس تنش coloumb صورت می‌گیرد».

در ادامه این نشست سخنرانی‌‌های متعددی در ابعاد مختلف پدیده زلزله، از سوی مسئولان و کارشناسان حاضر در جلسه ارائه شد که از آن جمله می‌توان به موضوعاتی چون پیش نشانگرها و ساز و کار گسل‌ها و جنبه‌های زلزله‌شناسی، توالی پس لرزه‌ها، شتاب نگاشت‌ها، لرزه نگارها و اطلاعات مربوط به شبکه دائمی GNSS و نحوه مدل‌سازی گسل‌ها با تکنیک InSar اشاره کرد.

منبع: سایت سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید