ژئوماتیکفتوگرامتری

فانتوم ۴ پرو در نگاه اول و نقد و بررسی

پهپاد
آموزش نقشه برداری آپسیس

مقدمه

سری فانتوم DJI به عنوان استاندارد برای پهپاد دوربین دار در سطح مصرف کننده، به خوبی شناخته شده است. ما در “Slugfest” اخیر مدل های محبوب ۲۰۱۶، بالاترین رتبه خودمان را به DJI دادیم- نظر مطرح شده اکثر متخصصان : پهپاد دوربین دار در سطح مصرف کننده (۴۰۰-۱۲۰۰ دلار) محدودیت هایی دارد، به ویژه زمانی که صحبت از کیفیت تصویر و ویدئو میباشد. پهپادهای در این سطح قیمت، به “کیفیت گوشی های هوشمند” نزدیکتر است؛ تا آنچه که عده ای، از دوربین های خیال انگیز بدون ایراد ” prosumer” انتظار دارند. به عنوان مثال دوربین سونی RX-100 من، تصاویر و ویدئو های بسیاری خوبی میگیرد که بسیاری از عکاسان هوایی تلاش کرده اند آنها را به پهپاد متصل کنند تا این تصاویر با کیفیت  را، از بالا بگیرند!

در واقع DJI در حال حاضر تصویربرداری در سطح سونی RX-100 را در مدل جدید فانتوم ۴ پرو (۱۴۹۹ دلار) قرار داده است، که سطح بی سابقه ای از تصویر برداری هوایی را با قیمت هایی بسیار کم و باور نکردنی، ارائه میکند.

تا امروز خلبانانی که به کیفیت بهتر از فانتوم ۴ نیاز داشتند، باید گام بالاتری از نظر قیمت و اندازه به سمت خط تولید اینسپایر DJI با دوربین X5 ( 3400 دلار به همراه باتری اضافی) برمیداشتند. با انتشار فانتوم ۴ پرو، قیمت برای یک محصول با تنظیمات مشابه، به نصف یا بیشتر کاهش یافته است – و همچنین کاهش در اندازه که اجازه حمل و نقل راحت تر را میدهد.

پهپاد
دوربین بزرگتر و سیستم اجتناب از موانع کناری، در شکل بالا نشان داده شده است 

سنجنده، سرعت ذره ای و کیفیت

در کنار، دوستان تازه کار عزیزم! شما اینجا هستید تا چیزهایی بیاموزید! به طور کلی، کیفیت ویدیو توسط این قابلیت (سرعت، بیت ریت) که سنجنده دوربین میتواند آن تصاویر را به حافظه (حافظه SD) منتقل کند، به اندازه و نوع سنجنده دوربین، لنز- AND- حتی بیشتر – بستگی دارد. گذشته از همه، ویدئو ۴k در ۳۰ فریم در ثانیه، داده  بسیار بزرگی (حافظه، بیت و بایت) است. همه ی موارد با هم متناسب اند، بزرگتر بودن سنسور و سریع تر بودن نرخ سرعت … بهتر بودن کیفیت بالقوه تصویر نهایی و / یا ویدئو. فناوری نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند – سنسورهای کوچکتر می توانند با استفاده از این شگفتی های جدید، توسط انواع مختلف تنظیم سخت افزار و نرم افزار، نتایج خوب و بهتری داشته باشند. نرخ سرعت ویدئو دوربین، سرعت ثبت کردن داده روی دستگاه ذخیره سازی است (معمولا SD کارت یا میکرو SD کارت). این، در مگابایت بر ثانیه یا مگابیت بر ثانیه که هر دو به معنی میلیون ها بیت بر ثانیه هستند (۰ یا ۱)، بیان میشود. راه دیگری که تصور میشود مشابه اتصال اینترنت شماست … اغلب “پهنای باند” نامیده می شود. این نشان می دهد که داده ها با چه سرعتی میتوانند از اینترنت به رایانه شما بارگیری و بارگذاری شوند.

اغلب دوربین های پهپاد های در سطح مصرف کننده، از نرخ سرعت ۵۰-۲۰ مگابیت بر ثانیه، که با فانتوم ۴ تا ۶۰ هم بالا میرود، استفاده میکنند. دوربین های ورزشی مانند “گو پرو هیرو” نیز در محدوده ۶۰-۴۵ مگابیت در ثانیه هستند. همه این دوربین ها همچنان با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی یا رزولوشن ۳۰۰۰*۴۰۰۰ تصویر برداری میکنند.

در مقابل، فانتوم پرو ۴ جدید دارای میزان نرخ سرعت ویدئو تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و رزولوشن عکس ۲۰ مگاپیکسل است. این از یک سنسور بزرگتر- شناخته شده- سونی Exmor یک اینچ، استفاده میکند. اندازه این سنسور ۴ برابر اندازه سنسور ۲٫۳- نیه هستند، /۱ بکارگرفته شده در اغلب پهپاد های مصرفی (مانند گوشی های هوشمند و دوربین های گوپرو) است، این موضوع به معنی تابیدن نور بیشتر به سنسور و در نتیجه کیفیت بهتر تصویر، میباشد. ترکیب یک سنسور بهتر و نرخ سرعت بالاتر، فانتوم پرو ۴ را به سطح دیگری می برد.

پهپاد
اختلاف اندازه (بدون مقیاس) سنسور جدید بزرگتر فانتوم پرو ۴ در مقایسه با فانتوم ۴ و بقیه

اولین دلیلی که فانتوم ۴ پرو برای بسیاری از عکاسان به یک هدف تبدیل شده است، بهبود در دوربین آن است. با این حال DJI چیزهای بسیار بیشتری به فانتوم ۴ پرو افزوده است که آن را  به پیشرفته ترین پهپاد ارائه شده تا کنون، در گروه خود، تبدیل میکند.

در اینجا برخی از بهبودهای فانتوم ۴ آورده شده است:

  • دامنه بلندتر – در حال حاضر تا ۷٫ ۷ مایل (۷ کیلومتر).
  • مدت زمان پرواز طولانی تر – تا ۳۰ دقیقه
  • بهبود سیستم ماشین بینایی عقب و جلو- سریعتر، دامنه بیشتر و …
  • سیستم حسگر TOF جدید- اجتناب از موانع مادون قرمز در چپ و راست فانتوم
  • بهبود حالت پرواز هوشمند و گزینه ها

نکته: اندازه و وزن فیزیکی کاملا مشابه فانتوم ۴ استاندارد است.

دوربین کمی بزرگتر است – اما تشخیص آن برای افراد معمولی اگر از قبل این موضوع را ندانند، سخت خواهد بود.

پهپاد
دوربین فانتوم ۴ پرو (پایین) در مقایسه با دوربین فانتوم ۴ (بالا)

اختلاف دیگر، انتخاب کنترلر از راه دور (کنترلر R / C) است. DJI یک بسته شامل دستگاه / صفحه نمایش داخلی (اندروید) برای کسانی که مایل به چنین تنظیماتی هستند، ارائه میدهد. این کنترل از راه دور همچنین دارای ویژگی خروجی HDMI استاندارد و همچنین قابلیت های GPS، میکروفون و بلندگو است. آنها همچنین یک کنترلر استاندارد تر R / C را ارائه می دهند که تلفن یا تبلت را به انتخاب شما، میپذیرد. گنجایش یک صفحه نمایش اولین مسئله برای یک محصول DJI است و به دلایل مختلف برای خریداران خاص بسیار مهم است.

فانتوم 4
کنترلر از راه دور فانتوم ۴ پرو شامل صفحه نمایش

 

در حالی که بهبود ها و گزینه ها چشمگیرند، بهبود اول فانتوم ۴ پرو، دوربین است- بنابراین بیایید به موضوع ویدئو و تصاویر… برگردیم.

سنسور مورد علاقه من – سونی ۱ اینچی

من از زمان خرید اولین دوربین کداک DC50 خود در سال ۱۹۹۸، چندین دوربین دیجیتال داشته ام. این دوربین ها شامل DSLR های بدون آینه (میکرو ۳/۴ ام) و دوربین های “point & shoots” میشوند. اولین دوربین دیجیتالی که واقعا من را تحت تاثیر قرار داد، دوربین سونی DSC-F707 (2002) من بود. تصاویر این دوربین ۵ مگاپیکسل هنوز هم تاثیر گذارند … حتی امروز! به سرعت به سال ۲۰۱۲ رسید و سونی یک دوربین جدید با سنسور یک اینچی را منتشر کرد (RX-100) که به سرعت به عنوان بهترین دوربین “point and shoot” در تمام دوران ها شناخته شد، و همچنان تا امروز باقی می ماند. من هنوز این دوربین سونی خود را دارم وهمواره تحت تاثیر کیفیت تصاویر آن قرار می گیرم. تصویری که من با آن در روز اولی که آن را خریدم، گرفتم، به عنوان مثال اینجا آورده شده است.- فقط آن را به صورت اتوماتیک تنظیم کرده و بیرون قدم بزنید و «snap»  (البته تصویر بریده میشود و تغییر سایز میابد).

فانتوم 4

همانطور که می بینید، سنسور قادر به گرفتن عکس های بسیار زیبا میباشد – وضوح بالاتر (۲۰ مگاپیکسل) آشکار است، به عکاس فضای تکان خوردن اضافی می دهد تا تصاویر را کراپ کند و همچنان تصویر خوب دریافت نماید.

قابلیت های دوربین فانتوم ۴ پرو

برای مختصر نمودن این بررسی – و به اشاره – اصول اولیه قابلیت های دوربین فانتوم ۴ پرو در اینجا آورده شده است.

فانتوم 4 پرو
مشخصات پایه تصویر فانتوم ۴ پرو

“نکات” اینها هستند – سنسور باید بزرگتر باشد و به جای ۱۲ مگاپیکسل  معمول  در سایر دستگاه های سطح مصرف کننده، ۲۰ مگاپیکسل وجود دارد. برخلاف “فکوس ثابت” در اکثر دستگاه های در سطح مصرف کننده، فکوس قابل تنظیم و خودکار است. فانتوم ۴ پرو کارها را حتی ساده تر میکند، قادر به گرفتن تصاویر هوایی، بهتر از هر دستگاه تا سقف ۴۰۰۰ دلار ماقبل آن، میباشد.

ویدئو پیشرفته فواید واقعی فانتوم ۴ پرو

فانتوم ۴ پرو دارای قابلیت های ویدئویی است که بسیار بالاتر از هر دستگاه در محدوده قیمت مصرف کننده است. تعدادی از دلایل وجود دارد – اما در روش معمول Droneflyers.com، ما سعی خواهیم کرد تکنیک ها را در فرمت آسان برای درک بهتر توضیح دهیم.

درابتدا ما در مورد سنسور بزرگتر و سرعت بیت های سریعتر بحث کرده ایم- اینها پایه ای است برای آنچه که بعدا می آید. سپس به استاندارد پیشرفته تری برای ویدئوها، با نام H 265 (بازدهی بالای کدگذاری ویدئو یا HEVC)، اشاره میشود. تا کنون، اکثر ویدیوهای مصرف کنندگان با استفاده از استاندارد H 264 پردازش شده و فشرده شده اند (در اندازه فایل کوچکتر شده). در حالی که استاندارد بالاتر (H265) سالها در دسترس بوده است، به دلیل حجم زیاد قدرت محاسباتی که برای پردازش آن نیاز است، به طور معمول در محصولات مشتریان استفاده نمیشود. DJI این قدرت مورد نیاز را در فانتوم ۴ پرو ایجاد کرده و آن را با قیمت های بی سابقه ای در دسترس قرار داده است.

بنابراین HVEC برای شما چه کاری می تواند انجام دهد؟ نظرات کارشناسان نشان می دهد که کیفیت ویدیو را (در همان میزان نرخ سرعت) تقریبا به دو برابر افزایش می دهد و یا به عبارت دیگر، یک فایل با نصف اندازه، همان کیفیت را به عنوان H 264 خواهد داشت. افزایش ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه نرخ سرعت و امکان مشاهده ویدئو های خیلی بهتر – نه فقط به یک تنظیم کوچک، بلکه به یک انقلاب در آنچه در این سطح از دستگاه در دسترس است، نیاز دارد. در حقیقت، مهم نیست که هدف نهایی ویدئو چه باشد – چه استفاده از وب یا شرکت حقوقی / تجاری.

در حالی که ویدئو از یک فانتوم ۴ ساده میتواند ۹۰٪ از نیازهای در محدوده قیمت مصرف کننده را برآورده سازد، فانتوم ۴ ممکن است این رقم را تا ۹۷٪ یا بالاتر به ارمغان آورد. تنها کسانی که کارهای در سطح بالا انجام می دهند (تصاویر اصلی در حال حرکت، کارهای با کابل پخش، کارهای خاص ملی جغرافیایی و …) نیاز به درصد بیشتر دارند. این عکاسان احتمالا ازاینسپایر ۲ جدید یا ماتریس … و/یا تنظیمات نیمه سفارشی، استفاده می کنند. در این قیمت، محدوده از ۵K تا ۵۰K + است. اگر شما به دستگاهی در این سطح نیاز دارید، احتمالا یک خواننده معمولی این وبلاگ نیستید … شما می دانید که چه چیزی نیاز دارید و کجا آن را دریافت کنید!

ویژگی های اصلی ویدئو

ویژگی های اصلی به صورت زیر میباشد :

  • H 264 (کدگذاری محبوب موجود ویدئو)
  • ۴K – up to 4096×۲۱۶۰ ۲۴/۲۵/۳۰/۴۸/۵۰/۶۰p @100Mbps
  • ۷K – up to ۲۷۲۰×۱۵۳۰ ۴۸/۵۰/۶۰p @80Mbps
  • HD –۱۹۲۰×۱۰۸۰ ۴۸/۵۰/۶۰/۱۲۰p @80Mbps@65Mbps

(توجه داشته باشید – نرخ ۱۲۰ فریم می تواند برای حرکت آهسته بسیار خوب باشد)

  • H 265(کدگذاری جدید و با کیفیت تر ویدئو)
  • ۴K – up to 4096×۲۱۶۰ ۲۴/۲۵/۳۰p @100Mbps
  • ۷K – up to ۲۷۲۰×۱۵۳۰ ۴۸/۵۰/۶۰p @80Mbps
  • HD –۱۹۲۰×۱۰۸۰ ۴۸/۵۰/۶۰p @80Mbps@65Mbps

بسیاری از فرمت های دیگر پشتیبانی می شوند – مشخصات کامل را در لینک بالا و یا در صفحه محصول فانتوم ۴ پرو DJI  ببینید.

حالت پرواز هوشمند افزوده شده

حالت پرواز هوشمند فانتوم ۴ پرو ارتقا داده شده و به شرح زیر اضافه شده است:

  • طراحی مسیر- جدید: یک مسیر پرواز را به سادگی توسط طراحی روی صفحه نمایش جفت دستگاه ها ایجاد میکند.
  • ردیابی خودکار : حالت جدید دایره ای، موازی و نور افکن در ردیابی خودکار، به فانتوم اجازه انجام حرکات موزون یا تعیین موقعیت خود اطراف اشیا در انواع روش ها را، میدهد.
  • حالت تشخیص حرکات بدن– جدید: حرکت موج دار برای گرفتن عکس سلفی از خود
  • TapFly در حال حاضر وارونه عمل می کند و همراه با یک حالت جدید آزاد و ویژگی AR مسیر می آید.
  • فرود دقیق
  • RTH با برنامه ریزی مسیر (جدید)، نقشه برداری محیطی و حسگر موانع دور برد تا حداکثر ۳۰۰ متر

این ویژگی ها شانس بیشتری را، برای برگرداندن پهپاد خود در موقعیت های غیر منتظره، به شما می دهد. شما می توانید سناریوهای مختلفی مانند داشتن فانتوم را با همان مسیر خروجی دنبال کنید – یا اینکه آن را به طور مستقیم به حالت اول بازگردانید. شما می توانید سناریوهای مختلفی انتخاب کنید، مانند اینکه فانتوم را با همان مسیر خروجی دنبال کنید – یا اینکه آن را در مستقیم ترین مسیر به حالت اول بازگردانید.

فانتوم 4 پرو

تصاویر و ویدئو نمونه

توجه داشته باشید – این ها از یک واحد پیش تولید و نرم افزار – و همچنین بدون ویرایش یا انتخاب – فقط برای ایده دادن جهت تولید رنگ و غیره، ارسال میشوند.

در اینجا برخی از برش های نمونه یک ویدیوی Youtube آورده شده است – یک ویدیو vimeo نیز به همین ترتیب آورده شده است.

در اینجا یک فایل dropbox به همراه تعدادی تصاویر بی حرکت با فرمت RAW داخل آن، وجود دارد.

پهپاد
نمونه تصویر با فرمت JPG –بی حرکت
پهپاد
نمونه تصویر با فرمت JPG از فانتوم ۴ پرو

ویدئو Youtube زیر- کلیپ های ویدئویی سریع با نسخه ی نمایشی از جلو، عقب و کنار سیستم اجتناب از مانع (نرم افزار بتا و واحد پیش تولید) …

https://www.youtube.com/embed/jBMfy6gwMQg

خلاصه – نتیجه گیری “فانتوم ۴ پرو در نگاه اول”

توجه داشته باشید – ما هنوز در حال پرواز و آزمایش “پیش تولید” فانتوم ۴ پرو هستیم- با این حال، بخش عمده پهپاد جدید بر اساس همان قالب بهترین پهپاد دوربین دار در سطح مصرف کننده ی ما، فانتوم ۴، است. بنابراین، ما نسبتا اطمینان داریم که با مشخصات منتشر شده مطابقت دارد. ازآنجایی که طی ۱۰ روز آینده ما با فانتوم ۴ پرو پرواز میکنیم و بیشتر یاد می گیریم، این مقاله به روز رسانی خواهد شد.

بهترین تکنولوژی این است که در آن تمام بخش ها به گونه ای کنار هم قرار گیرند تا یک ابزار قابل استفاده برای هدف مورد نظر فراهم شود. یک گوشی هوشمند تجملی با قابلیت دریافت ضعیف یا یک دوربین در حد زیر استاندارد، نمیتواند تنها به دلیل اینکه دارای پردازشگر سریع است رضایت بخش باشد.

یک ماشین جدید اگر سیستم های متعددی برای افزایش اطلاعات راننده و کنترل داشته باشد، امن تر و قابل استفاده تر خواهد بود- به گونه ای پیاده سازی شده که کل سیستم را یکپارچه کند.

فانتوم ۴ حرفه ای،  از نظر ما، ارزش عنوان “Pro” را دارد؛ و مسلما اولین پهپاد دوربین دار متحرک در رده قیمت کمتر از۲۰۰۰ دلار است. ترکیبی از یک پایه ثابت شده (طراحی، سیستم حرکتی، گیمبال، نرم افزار، کنترل از راه دور، و غیره) همراه با دوربین، برد و سیستم اجتناب از موانع بسیار توسعه یافته، میباشد. پیشرفت ها آن را، برای هر دو هدف تجاری و ویدئو حقیقی و تصویر برداری حرفه ای، بهتر از همه ساخته است.

البته امتیاز ما، قیمت، قابلیت حمل، قابلیت اطمینان و سایر عوامل به حساب می آید. کسانی که بودجه بیشتر دارند و زندگی خود را صرف انجام کارهای در سطح بالاتر، میکنند، ممکن است قصد بالا رفتن از حد اینسپایر ۲ را داشته باشند.

در مورد فانتوم ۴ پرو – Droneflyers.com همیشه یک سایت اختصاص یافته به مصرف کنندگان پهپاد است. ما به راحتی این پهپاد را به عنوان بسته ی کامل به ارزش بیش از تقریبا ۲۵۰۰ دلار تعریف می کنیم. – در این صورت، ما یک سفارش برای یک فانتوم ۴ پرو قرار می دهیم که دستگاه اصلی ما برای عکس ها و فیلم های ۲۰۱۷ باشد. پهپاد ماویک پرو برای سفر و ضبط حرکات پنهانی، در انبار ما باقی خواهد ماند. اما ایده ی، گرفتن تصاویر با دوربین سونی با سنسور ۱ اینچی از بالا، هنوز یکی دیگر از “رویاهای پهپادی” ما است.

کسانی که به این سطح از دستگاه نیاز ندارند می توانند اطمینان داشته باشند که انتخاب قبلی ما از بهترین پهپاد دوربین دار در سطح مصرف کننده، فانتوم ۴، اغلب عکاسان تصاویر هوایی را راضی خواهد کرد. در حقیقت حتی سری فانتوم ۳(پیشرفته و حرفه ای)، برای اکثر مصرف کنندگان، بیش از اندازه مناسب است.

در اینجا ویدئوی معرفی و جعبه گشایی ما در روز راه اندازی و همچنین برخی از مقایسه ها با فانتوم معمولی ۴،به صورت مختصر، آورده شده است.

 

منبع: www.store.dji.com


مطالب مرتبط:

۱. اپلیکیشن اندرویدی MapGage
۲. فانتوم ۴ پرو Obsidian : جعبه گشایی و معرفی
۳. لوازم جانبی سری فانتوم ۴ که شما نیاز دارید


پرنده بدون سرنشین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید