چارسوژئوماتیکهیدروگرافی

سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS چیست؟

آموزش نقشه برداری آپسیس

سیستم شناسایی اتوماتیک Automatic Identification System – AIS

یکی از مواردی که در آئین نامه SOLAS به منظور ایمنی جان انسان در دریا، ایمنی ناوبری و حفظ محیط زیست دریایی برای آن تأکید گردیده است، تجهیز شناورهای دریایی به سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS است.

وظیفه اصلی این سیستم تبادل اطلاعات میان یگان های شناور با یکدیگر و با ساحل می باشد. از مزایای نصب این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت بیشتر در شناسائی یگان ها
  • سهولت در رهگیری شناورهای سطحی
  • مبادله اطلاعات ضروری میان کشتی ها بدون دخالت انسان و به صورت خودکار
  • کاهش ترافیک بر روی مدارهای VHF
  • افزایش اطلاعات فرمانده و افسران نگهبان پل فرماندهی از وضعیت پیرامونی خود

این سیستم مشتمل بر یک فرستنده VHF، دو گیرنده VHF TDMA، یک گیرنده VHF DSC، سیستم های استاندارد ارتباطات مخابرات الکترونیکی دریایی و سایر سنسورها است. موقعیت و اطلاعات زمانی عموماً توسط یک گیرنده GPS/GNSS به سیستم اعمال می گردد. دیگر اطلاعاتی که توسط سیستم AIS پخش می گردد، به صورت الکترونیکی از دیگر تجهیزات موجود در روی کشتی و از طریق سیستم های ارتباطی استاندارد موجود دریافت می گردد. اطلاعات هدینگ، مسیر و سرعت نسبت به کف عموماً در تمام کشتی های مجهز به سیستم AIS وجود دارد. اطلاعات دیگری نظیر زوایای رول، پیچ و هیل ، سرعت چرخش، مقصد و ETA نیز باید به سیستم تغذیه گردد. برد این سیستم مشابه دیگر تجهیزات که در باند فرکانسی VHF کار می کنند است و ذاتاً بستگی به ارتفاع آنتن دارد با توجه به آنچه ذکر گردید انتظار می رود برد این دستگاه بین ۲۰ الی ۳۰ مایل باشد که با بهره گیری از ایستگاه های تکرار کننده می توان این برد را افزایش داد.

صفحه نمایش یک دستگاه AIS که اطلاعات شناورهای نزدیک شامل نام، فاصله و زاویه حامل را در قالب متنی نشان می دهد

معرفی وب سایت Online MarineTraffic

سایت MarineTraffic انگلستان در حال حاضر وضعیت ترافیک دریایی را در مناطق دریایی کشور و سایر نقاط جهان به صورت آنلاین تحت پوشش قرار داده است و اطلاعات مختلف AIS Marine Network را به طور زنده از کشورهایی که در این زمینه اعلام همکاری نموده اند می گیرد و بر روی شبکه قرار می دهد.

با استفاده از نقشه مارین ترافیک به صورت زنده موقعیت مکانی انواع شناورها را در سراسر دنیا پایش نمایید. بدین منظور کافیست قسمت مدنظر را بزرگ نمایی کنید. با استفاده از فیلترهای تعبیه شده می‌توانید نتایج را بهینه نمایید. همچنین با کلیک کردن بر روی هر یک از شناورها، اطلاعات جامعی از آن شناور به شما ارائه خواهد شد.

معرفی اپلیکیشن MarineTraffic ship positions

قابلیت های سایت اطلاعات ترافیک دریایی در قالب یک اپ اندرویدی با همین نام در دسترس کاربران گوشی های همراه نیز هست. موقعیت های لحظه ای کشتی های اطراف و قایق های بادبانی سراسر جهان در این پلتفورم نیز در دسترس است.

مارین ترافیک با اتصال به بزرگترین شبکه از گیرنده های AIS، مهم ترین بنادر و مسیرهای حمل و نقل (از جمله در ایران) را پوشش می دهد.

ویژگی های اصلی این اپ:

  • مشاهده کشتی ها روی نقشه زنده، جستجو برای کشتی ها، قایق ها و بنادر و دیدن آنچه در نزدیکی شماست!
  • بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کشتی در هر روز موقعیت های خود را از طریق MarineTraffic AIS گزارش می دهند
  • مشاهده وزش باد و پیش بینی های باد ۴۸ ساعته بر روی نقشه
  • پخش انیمیشن یا پلی بک مسیر کشتی ها
  • ورود و خروج بندر برای بیش از ۴۰۰۰ بندر و اسکله، شرایط فعلی در بنادر و زمان تخمین زده شده ورود برای قایق ها و کشتی ها
  • مدیریت لیست کشتی های شما (MY FLEET)، به اشتراک گذاشته شده با تمام دستگاه های شما و MarineTraffic.com
  • مرور ۱،۵ میلیون عکس از کشتی ها، بنادر و فانوس های دریایی

از برنامه های اندرویدی مشابه می توان به Marine Traffic: Boat, ship, Vessel Finder ، Marine Traffic Radar – Ship tracker ، VesselFinder و vesseltracker.com اشاره کرد.

منبع: khargport.pmo.ir ، اندرویدگذر

نویسندهحمید غیور

دیدگاهتان را بنویسید