ژئودزیژئوماتیک

سخنرانی علمی «داده­ گواری مشاهدات GPS در پیش بینی بارش­های ایران» | دکتر علی سام خانیانی

دکتر علی سام خانیانی
آموزش نقشه برداری آپسیس
سخنرانی علمی با موضوع «داده گواری مشاهدات GPS در پیش بینی بارش های ایران»

به نقل از سایت سازمان نقشه برداری کشور روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ سخنرانی علمی تحت عنوان «داده­ گواری مشاهدات GPS در پیش بینی بارش­های ایران»، توسط آقای “دکتر علی سام خانیانی؛ دکترای ژئودزی از دانشگاه تهران” در محل سالن خلیج فارس سازمان نقشه برداری کشور برگزارشد.

وی در این سخنرانی درباره   GPSمطالبی را ارائه نمود و اظهار داشت؛ GPS یکی از شناخته شده­ ترین و مهمترین سامان­ه های تعیین موقعیت برای اهداف مختلف نظیر ژئودینامیک و ناوبری است.

هدف این طرح استفاده از مشاهدات گیرنده ­های ایستگاه­ های دائمی سازمان نقشه برداری کشور با هدف هواشناسی می­ باشد. به عبارت دیگر اثر مشاهدات از جنس ژئودزی در پیش بینی بارش کشور بررسی خواهد شد. برای این منظور پس از پردازش مشاهدات، اثرات اتمسفری روی سیگنال­ های ارسالی GPS بهعنوان مشاهداتی ارزشمند وارد مدل­های هواشناسی می­گردد و نتایج  پیش بینی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنرانی خود خاطر نشان کرد؛ اصلی­ترین گاز گلخانه­ ای جو، بخار آب است. این گاز، رطوبت و گرمای نهان را منتقل می­کند و سهم فراوانی در فرآیند­ تولید ابر و بارش دارد. بخار آب به شدت در زمان و مکان متغیر است و به سطح زمین و دمای هوا بستگی دارد. همچنین بخار آب اهمیت زیادی در پیش­بینی کوتاه مدت وضع هوا دارد. بنابراین برای پیش­بینی عملیاتی وضع هوا و همچنین تحقیقات اقلیمی، نمونه ­برداری به اندازه­ کافی متراکم و دقیق از بخار آب نیاز است. این پارامتر در زمان و مکان متغیر است، بنابراین هر روش جدیدی که بتواند در تعیین و مدلسازی بخار آب بهبود ایجاد نماید مورد استقبال قرار می ­گیرد. از طرفی دیگر، مقادیر کمی از بخار آب می­تواند به طرز قابل توجه روی سرعت انتشار سیگنال GPS اثر بگذارد. از این رو GPS به صورت خاص برای سنجش بخار آب جو بسیار مناسب است. بنابراین با برآورد تاخیر تجمعی تروپوسفری روی سیگنال­های منتشر شده از ماهواره­ های GPS تا گیرنده­ ژئودتیکی روی زمین، می­توان به مطالعه­ بخار آب جوی پرداخت و همچنین به مدل ­های عددی پیش بینی وضع هوا کمک نمود.

استفاده از بخار آب قابل بارش حاصل از GPS در اعتبار سنجی داده­ های رادیوسوندها و ماهواره­ های سنجش از دوری، مطالعه­ تغییرات روزانه­ بخار آب، پایش تغییرات اقلیمی، استفاده از مشاهدات GPS در ترکیب با داده­ های هواشناسی در بررسی پدیده­ های بارشی و طوفان و کمک به پیش بینی عددی وضع هوا از جمله کاربردهای دیگر GPS است که در این سخنرانی به آنها اشاره شد.


مطالب مرتبط:

۱. کاربرد GPS در فوتبال: چگونه تیم ها از GPS قابل پوشیدن در جام جهانی روسیه استفاده کردند.
۲. تقاطع مدارهای GPS و GALILEO روی ایستگاه بین المللی فضایی حاصل شده است
۳. CalTrans در حال ایجاد روش های جدید ارزیابی فرسایش با استفاده از ناوبری اینرشیال و GPS است


آموزش کار با گیرنده ماهواره ای GPS/GNSS

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی کار با گیرنده ماهواره ای GPS/GNSS کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید