اخبار ژئوماتیکچارسوژئوماتیکنقشه برداری

تونل مانش یکی از عجایب هفت گانه دنیای مدرن

تونل مانش, تونل کانال,دستگاه‌های حفر تونل,عجایب هفت گانه,حفر تونل,GPS ,کف دریا

تونل ۵۲ کیلومتری کانال مانش  که بندر ادوکاله فرانسه رابه شهرک فولکستون انگلستان متصل می‌کند در زیر کف دریاحفر شده‌است.

2000px-Course_Channeltunnel_en

مخارج آن که بزرگترین پروژه ساختمانی اروپااست، ۶ میلیارد پوند(متجاوز از ۱۰ میلیارد دلار) برآورد شده است، این تونل در بیش از ۴۰ متری زیر کف دریا ساخته شده و دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است. قطر هر کانال ۷٫۶ متر و دارای لوله های تهویه و نجات مصدومین احتمالی است، عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و با این پروژه زمان مسافرت از پاریسبه لندنو بالعکس از طریق زمینی ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.

Schema-3-UK

تونل ۵۲ کیلومتری کانال مانش که بندر ادوکاله فرانسه رابه شهرک فولکستون انگلستان متصل می‌کند در زیر کف دریاحفر شده‌است.

تونل مانش که به آن تونل کانال نیز گفته می‌شود، بار دیگر انگلستان را از طریق خشکی به دیگر قاره اروپا متصل می‌کند. این تونل ۵۰٫۵ کیلومتر طول دارد که زیر بستر دریای مانش حفر شده و کنت در انگلیس را به کاله در فرانسه متصل می‌کند. مانش که انجمن مهندسان عمران امریکا آن را یکی از عجایب هفت گانه دنیای مدرن نامیده است دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است. گفته می‌شود تنها در عصر یخبندان یعنی چیزی حدود ۸۵۰۰ سال پیش انگلستان به اروپا متصل بوده است. این پروژه در زمان اجرا با صرف ۲۱ میلیارد پوند پرهزینه‌ترین طرح مهندسی تاریخ به شمار می‌رفت به گونه‌ای که هزینه اجرای آن ۷ برابر بیشتر از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بیشتر بود.

بیشتر ماشین‌ها و دستگاه‌های حفر تونلی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند دو برابر یک زمین فوتبال طول داشتند و قادر بودند روزی ۲۵۰ فوت تونل حفر کنند. با این حال حفر تونل ۶ سال طول کشید و قرار بود انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در نقطه‌ای مشترک به هم برسند که انگلیسی‌ها موفق شدند سریع‌تر به نقطه موردنظر برسند. یکی از نکات مهم در خصوص حفر تونل این بود که دوطرف باید بدون کوچکترین انحرافی به یکدیگر می‌رسیدند. به‌همین خاطر از سامانه‌های رادیویی و همچنین GPS نهایت استفاده به عمل آمد.

p4-chunnel-y-20140506

پس از پایان تمام مراحل ساخت تونل، فرانسوا میتران (رئیس جمهور وقت فرانسه) و الیزابت ملکه انگلستان در تاریخ ۶ می ۱۹۹۴ در کاله فرانسه تونل را رسماً افتتاح کردند. ملکه انگلستان ازایستگاه واترلو لندن و فرانسوا میتران از ایستگاهی در لیل به سوی کاله به حرکت درآمدند. این دو قطار با قطع سیستم کنترل رایانه‌ای تونل در یک لحظه به کالائیس رسیدند و رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. پس از انجام مراسم افتتاح در کالائیس، میتران و ملکه الیزابت دوباره از طریق تونل به خاک انگلستان رفتند تا مراسم مشابهی را در آنجا برگزار کنند. در مراسم افتتاحیه دو نفر از کارگرانی که برای اولین بار با فروریختن آخرین لایه خاک، دو تونل را به هم متصل کرده بودند نیز حضور داشتند.

پس از پایان تمام مراحل ساخت تونل، فرانسوا میتران (رئیس جمهور وقت فرانسه) و الیزابت ملکه انگلستان در تاریخ ۶ می ۱۹۹۴ در کاله فرانسه تونل را رسماً افتتاح کردند.

منیع: ویکیپدیا www.en.wikipedia.org

برای خواندن مقاله نقشه برداری زیرزمینی اینجا کلیک کنید.

۱ دیدگاه

پاسخ دهید