ژئوماتیکنقشه برداری

چرا در رشته نقشه برداری خدمات طبق تعرفه خدمات نقشه برداری صورت نمی گیرد؟؟

تعرفه خدمات نقشه برداری,سازمان نقشه برداری کشور
آموزش نقشه برداری آپسیس

چرا در نقشه برداری خدمات طبق تعرفه صورت نمی گیرد؟؟

 محقق: علی قلی پور/۱۴ خرداد ۹۵


مقدمه 

اولین قانون تأسیس سازمان نقشه برداری کشور، در هفتم خرداد ماه سال ۱۳۳۲ به تصویب هیئت وزیران رسیده است. بر اساس این قانون، سازمان نقشه برداری به منظور تهیه نقشه های، ایجاد همکاری و هماهنگی بین واحدهای نقشه برداری و تدوین قوانین نقشه برداری زیر پوشش سازمان برنامه تشکیل شده است. به نظر می رسد جو غالب آن روزها، کلیه مقدرات نقشه برداری کشور را حداقل در بخش غیرنظامی در این سازمان تازه تأسیس جستجو می کرده است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر اساس لوایح مصوب شورای انقلاب، سازمان نقشه برداری از سازمان جغرافیایی کشور منتزع و مجدداً تحت پوشش سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، در تبصره ۵  لایحه مصوب ۱۳۵۹/۰۴/۲۵ شورای انقلاب، شورای عالی به صورت ذیل آمده است:

تبصره ۵ به منظور ایجاد یک نظام نقشه برداری سالم در سطح کشور و همچنین نظارت عالیه در امور نقشه برداری مملکتی، شورایی به نام شورای عالی نقشه برداری کشور وابسته به سازمان برنامه و بودجه تشکیل می شود.

و ….

نهاد شورای عالی نقشه برداری با نگاهی فراگیر جهت سیاست گزاری، تعیین خط مشی های کلی، ایجاد هماهنگی، تعیین حد شمول فعالیت ها، تهیه و تدوین آیین نامه ها و ضوابط حاکم بر روابط بین سازمان ها و مؤسسات، بررسی نیازهای کلی و تعیین اولویت ها، حکمیت در مورد اختلاف نظر، بررسی و اظهارنظر در مورد آئین نامه‏ های نظارت و کنترل فنی بررسی و اظهارنظر در مورد تعرفه ها  و قیمت های مبنا، بررسی و اظهارنظر در مورد مقررات و ضوابط تشخیص صلاحیت مؤسسات و شرکت ها و … در بخش نقشه برداری کشور تشکیل گردید.

تعرفه چیست ؟

تعرفه در فرهنگ لغات به معنای معرفی کردن، فهرست قیمت و صورت مالیات و عوارضی که به اجناس تعلق می گیرد. کشور ایران بعد از جزیره باهاما در جایگاه دوم کشور های دارای بالاترین تعرفه قرار گرفته است. در ارتباط با مقوله تعرفه، سؤالات بسیاری در ذهن ها به وجود می آید، نظیر این که:

۱-اصلا به تعرفه نیاز داریم؟؟

۲-تعرفه به چه دردی می خورد؟؟

۳-چه سازمانی تعرفه را ثبت و اجرا می کند؟!!

سازمان هایی بسیاری وجود دارد که هر کدام از این سازمان ها برای خود تعرفه ای ثبت کرده اند، تعرفه در اصل به عنوان ملاک برای این سازمان ها است.

دلایلی بر این که چرا  سازمان ها به تعرفه نیاز دارن به شرح ذیل است:

۱-شرکت ها و دفاتر خدماتی به دلخواه و خودسرانه برای هزینه ها و قیمت ها تصمیم نگیرند.

۲-جابجایی در قیمت ها صورت نگیرد.

۳-بی نظمی و هرج و مرج بین شرکت ها و دفاتر بر سر قیمت ایجاد نشود .

و …

سازمان نقشه برداری یکی از سازمان هایی است که تعرفه برای شرکت ها و دفاتر خدماتی خود ثبت و اجرا کرده. ولی متأسفانه خدمات نقشه برداری طبق تعرفه صورت نمی گیرد و در این مقاله قصد داریم دلایلی که باعث صورت نگرفتن این امر شود را گفته و از مسئولین خواهشمندیم که با رفع این مشکلات ارزش کار نقشه برداری را بهبود دهند.

دلایلی که باعث می شوند در نقشه برداری خدمات طبق تعرفه صورت نگیرد

 

۱-تعداد افراد نقشه بردار در جامعه بیشتر از نیاز است. و افرادی که بیکار هستند برای به دست آوردن کار با مبلغ پایین حاضر به انجام کار می شوند.این دلیل نیز به علت کمبود کار در جامعه هم است.

۲- به دلیل رکود اقتصادی جامعه ، پروژه های نقشه برداری و ساختمانی به شدت افت داشته و این افت باعث بیکار شدن اکثر نقشه برداران است. و افراد بیکار نقشه بردار برای به دست آوردن مایحتاج زندگی مجبور به دریافت مقدار کمی از قیمت واقعی کار می شوند. تا کار را انجام دهند.

۳- به علت وجود افراد نابلد و غیرمتخصص (تجربی) که در این رشته تحصیل نکرده اند. برای مثال شخصی که فقط کار با دوربین ر بلد هستند وارد بازار کار می شود و با کمی پول حاضر به انجام کار می ‌شود.

۴-از دلایل دیگر این بحث می توان به عدم وجود نظارت بر کار نقشه برداران و پروژه ها و تعرفه های موجود اشاره کرد. این عدم نظارت باعث افت تعرفه ها است.


منابع:

گفتگو با مهندس حامد حســـابی
 وب سایت سازمان نقشه برداری کشور
وب سایت مدیریت خدمات فنی سازمان نقشه برداری کشور

دیدگاهتان را بنویسید