ژئوماتیکنقشه برداری

نکات اساسی در استفاده از تریبراک (tribrach) و سه پایه (tripod)

تریبراک,نقشه برداری,توتال استیش,دوربین نقشه برداری
آموزش نقشه برداری آپسیس

نکات اساسی در استفاده از تریبراک و سه پایه

استفاده از تریبراک اورجینال سبب بالارفتن عمر پیچ های متصل به دوربین خواهد شد و دوره کالیبراسیون دستگاه به تعویق خواهد افتاد. در صورت استفاده از تریبراک اورجینال، در هنگام تراز تا حد مقدور، تراز دوربین را با سه پایه فیکس کنید. و درصد باقیمانده تراز را با پیچ های تریبراک تراز کنید. در عمل و بعضاً، بسیاری از نقشه برداران درصد زیادی از بار تراز را با پیچ های تریبراک تنظیم می کنند که این عمل عمر پیچ ها را در اثر فشار کوتاه تَر می نماید.

استفاده از تریبراک اصل و اورجینال نقش مهمی در دقت بالای عملیات های عمرانی و نقشه برداری دارد، یک سازه محکم و پایدار در صورت نداشتن فونداسیون مناسب کاربری خوبی نخواهد داشت. به ویژه در توتال استیشن ها که تراز دستگاه نقش مهمی در دقت کار خواهد داشت. شاید در لحظه دوربین تراز شود اما با گذر زمان به دلیل نداشتن کیفیت مناسب قطعات خود دوربین خطاهایی در کار به وجود خواهد آورد. حتماً در هنگام کالیبراسیون، سلامت تریبراک را نیز به تایید شرکت مربوطه برسانید.

در ارتباط با سه پایه نیز همانند تریبراک در صورت استفاده از سه پایه اورجینال دقت بیشتری در عملیات نقشه برداری خواهید داشت. کیفیت سه پایه، بستگی به نوع چوب مصرفی و پیچ های اتصال و نوع فلز مرغوب مصرفی و مهمتر از همه صفحه فوقانی محل اتصال با تریبراک دارد. چک کردن ادواری محل های اتصال و محکم بودن پیچ ها نقش مهمی در تراز دوربین دارد. به این نکته مهم توجه داشته باشید همیشه از کاور صفحه اتصال سه پایه استفاده کنید که در اثر ضربه از کیفیت صفحه کاسته نشود. در مرحله سانتراژ و زمانی که دوربین به سه پایه متصل است پایه ها را محکم فشار ندهید زیرا این کار به پیچ های اتصال توتال به تریبراک آسیب خواهد زد و زمان سانتراژ روی نقطه بعد چرخش ٣۶٠ درجه توتال از سانتراژ خارج می شود. اگر بیش از ۵ میلیمتر از سانتراژ خارج شود دستگاه به تعمیر نیاز خواهد داشت.

استفاده از تریبراک و سه پایه اورجینال به کیفیت عملیات نقشه برداری خواهد افزود. وقتی که دستگاه سوئیسی استفاده می کنید حتماً از تریبراک و سه پایه اورجینال همان شرکت که در کشور های دیگر اسمبل می شود استفاده کنید. استفاده از لوازم جانبی فیک و تقلبی همانند استفاده از اتومبیل پورش با رینگ پراید است.


نوشته: مهندس رحیم فیضی

دیدگاهتان را بنویسید