ژئوماتیکنقشه برداری

اسکن لیزری سه بعدی برای نقشه برداری زمینی

اسکن لیزری سه بعدی برای نقشه برداری زمینی
آموزش نقشه برداری آپسیس

اسکن لیزری سه بعدی برای نقشه برداری زمینی

پیشرفت فناوری روش های مختلف انجام کارها را متحول نموده است. یکی از نوآوری های مرتبط با فناوری روشی است که امروزه برای انجام نقشه برداری زمینی بکار گرفته می شود. اکنون، نقشه برداران زمینی از فناوری اسکن لیزری سه بعدی برای کمک به تهیه نقشه و ارزیابی املاک و توسعه طرح های معماری استفاده می کنند. با کمک اسکن لیزری سه بعدی، نقشه برداران زمینی در کنار ویژگی های ارتفاعی و سایر جزئیات، قادر به خلق تصاویر مجازی شبیه به واقعیت از املاک هستند. این امر، نقشه برداران زمینی را به اخذ تصمیمات صحیح در ارتباط با اینکه با این املاک چه کنند، قادر ساخته است.

فناوری اسکن لیزری سه بعدی چیست؟

اسکن لیزری سه بعدی شامل یک پروسه غیر مخرب بدون تماس برای اخذ رقومی اشکال عوارض فیزیکی از طریق نور لیزر است. زمانی که خط لیزر توسط یک عارضه فیزیکی مسدود شود، نرم افزار ابر نقطه ای دقیقی از داده هایی که بعداً توسط رایانه به یک مدل سه بعدی تبدیل خواهند شد را ایجاد می نماید. دقت بالای اسکن لیزری سه بعدی، آن را برای کاربرد در صنایعی نظیر معماری، هوانوردی، طراحی پل و سازه، آمایش، حمل و نقل و مدیریت منابع آب و فاضلاب مناسب ساخته است. اگرچه، نوع اسکنر لیزری سه بعدی به صنعتی که آنرا بکار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال، اسکنر لیزری سه بعدی ای که در صنعت معماری مورد استفاده قرار می گیرد، قادر خواهد بود تا یک مدل سه بعدی از هر منظر طبیعی را ارائه نموده و یک ساختمان را روی آن سوار کند تا تصویری رقومی از پروژه ساختمانی پس از تکمیل را نشان دهد.

اسکن لیزری سه بعدی چطور در نقشه برداری زمینی بکار گرفته می شود؟

نقشه برداران زمینی نیازمندند تا شرایط موجود یک ملک را بررسی نمایند تا بتوانند تصمیماتی آگاهانه در ارتباط با کاری که باید با زمین بکنند بگیرند. اگر پروژه ای در ارتباط با زمین در دست اقدام باشد، یک مدل سه بعدی دقیق از آن مهندسان و معماران را به طراحی ساختمانی که قرار است روی آن زمین اجرا شود، قادر می سازد. پس از اسکن لیزری ملک، داده جمع آوری شده می تواند در قالب یک مدل سه بعدی از ملک در مقیاس واقعی ارائه شود. مهندسان و معماران نیز قادر خواهند بود تا یک ساختمان سه بعدی را روی ملک سوار کرده و آن را چاپ کنند تا سهامداران پروژه قادر به دیدن پروژه تکمیل شده باشند.

شرکت های نقشه برداری زمینی با بکارگیری اسکن لیزری سه بعدی بیشترین نقع را خواهند داشت. مزایای ارائه شده عبارتند از:

  • کاهش زمان کار زمینی

پیش از اسکن لیزری سه بعدی، نقشه برداری از یک ملک زمان، تلاش و پول زیادی را صرف می کرد. با بکارگیری اسکن لیزری زمان تکمیل نمودن پروسه بطور چشم گیری کاهش یافته است. این به نقشه برداران زمینی اجازه می دهد که زمانی که روی زمین صرف می کنند را کاهش داده و بیشتر روی تحلیل داده های جمع آوری شده تمرکز کنند.

  • تنوع

فناوری اسکن لیزری سه بعدی در انواع مختلف و با مبناهای متفاوتی ارائه شده است که به نقشه برداران این امکان را می دهد که بر اساس نیازهایشان از اسکنرهای لیزری مختلفی استفاده کنند. اسکنرهای لیزری سه بعدی ای وجود دارند که توانایی انجام نقشه برداری هوایی را دارند و مدل هایی نیز موجودند که مناسب کار با دستگاه های موبایل هستند. تنوع اسکنرهای لیزری سه بعدی آنها را به یک ابزار لازم برای نقشه برداران بدل ساخته است.

  • دقت و صحت بالای داده ها

در استفاده از ابزارهای سنتی اندازه گیری، گاهی خطاهای انسانی می توانند به یک فاکتور بزرگ موثر در دقت داده ها بدل شوند. داده های جمع آوری شده با اسکنرهای لیزری سه بعدی بی نهایت هدفمند بوده و بنابراین بسیار صحیح و دقیق هستند. این به آن معناست که زمانی که نقشه برداران زمینی داده های جمع آوری شده را برای تهیه یک ارائه سه بعدی از یک پروژه به کار می گیرند، در حقیقت به مالکان نشان می دهند که اجرای صحیح پروژه طراحی شده به چه صورت خواهد بود.

  • چندین پروژه بطور همزمان

نقشه برداران زمینی در حال کم و کمتر شدن هستند. اگرچه، با فناوری اسکن لیزری سه بعدی، نقشه برداران باقیمانده می توانند بطور همزمان و بدون فدا کردن دقت داده های جمع آوری شده، با چند پروژه درگیر شوند. فناوری اسکن لیزری سه بعدی نقشه برداران زمینی را قادر می سازد تا نقشه برداری از یک ملک را در زمان بسیار کمتری کامل نموده و پروژه های بیشتری را انجام دهند.

اسکن لیزری سه بعدی چه مزایایی برای مشتریان دارد؟

مشتری ای که از خدمات یک نقشه بردار زمینی که فناوری اسکن لیزری سه بعدی را بکار می گیرد استفاده خواهند کرد، مزایای فراوانی را تجربه خواهد نمود. در کنار دریافت داده های فوق العاده دقیق و صحیح، مشتریان پروژه های پر هزینه از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

  • ریسک کلی کمتر

در صورت استفاده از اسکن لیزری سه بعدی، نقشه برداران نیازی به اندازه گیری فیزیکی تمام بخش های یک ملک نخواهند داشت. این خطرات کلی متوجه نقشه برداران را کاهش خواهد داد، خصوصاً اگر ملک از نظر ارتفاعی چالش برانگیز باشد.

  • کاهش دوباره کاری ها و هزینه های کلی پروژه

از آنجایی که داده های جمع آوری شده با اسکن لیزری سه بعدی عاری از خطاهای انسانی هستند، نتیجه دارای دقت و صحت بسیار بالا خواهد بود. این به آن معناست که شانس اینکه نقشه برداری های انجام شده مجدداً نیاز به انجام داشته باشند کم است.

فناوری اسکن لیزری سه بعدی در حال حاضر به یک ابزار ضروری برای نقشه برداری زمینی حرفه ای بدل شده است.

منبع: totalsurveying.com.au

دیدگاهتان را بنویسید