ژئوماتیکفتوگرامتری

آیا پهپاد لیدار Geo-MMS در مناطق پوشیده از برف کار می کند؟

فتوگرامتری پهپاد در مناطق برفی
آموزش نقشه برداری آپسیس

فتوگرامتری و پهپاد لیدار برای مناطق پوشیده از برف

تقریبا ۴۰-۵۰ درصد سطح زمین در نیمکره شمالی در طول فصل زمستان پوشیده از برف است. از یک مقیاس منطقه ای، پهنه بندی دقیق از پوشش برف نقش مهمی در مطالعه هیدرولوژی، عوامل زیست محیطی، ژئوشیمیایی، و بیوشیمیایی دارد. تغییر در میزان پوشش برف سطح زمین می تواند بر الگوهای هواشناسی منطقه اثر بگذارد. از دیگر مزایای مطالعه پوشش برف، تخمین میزان ذوب شدن برف است که یک منبع مهم آب است و به دلیل تاثیر آن بر جریان رودخانه، در مدیریت مصرف آب، ذخیره آب های زیر زمینی، اراضی کشاورزی اطراف و فعالیت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

اندازه گیری و دریافت

اندازه گیری و دریافت مناطق پوشیده شده از برف با استفاده از سنجش از دور ماهواره ای یا سنجش از دور راداری می تواند برای مطالعه منطقه ای پر هزینه باشد. نقشه برداری کلاسیک زمینی خسته کننده، وقت گیر و بسیار دشوار است. استفاده از فتوگرامتری کوتاه می شود زیرا نمی تواند به اندازه کافی فوکوس اتوماتیک عمل کند و به دلیل تعادل رنگ سفید باعث مبهم شدن تصاویر می گردد. علاوه بر این، تصاویر دریافت شده نمی توانند پردازش شوند، زیرا هیچ ویژگی خاصی برای پردازش سرشکنی باندل وجود ندارد. مشتریان با استفاد از محصول Geodetics UAV Point & Pixel Product می توانند اسکنر لیدار برای پهنه بندی مناطق پوشیده از برف استفاده کنند. پوشش برف را می توان با مقایسه داده های مرجع آزاد برف، جمع آوری شده در یک نقشه برداری تابستانی، با داده های جمع آوری شده در زمان زمستان، که امکان افزایش دقت و کارایی نیز وجود دارد، برآورد کرد.

مثالی از استفاده پهپاد لیدار

نمونه زیر (با تشکر از دانشگاه کبک کانادا)، از یک منطقه پوشیده شده از برف با استفاده از سیستم Point&Pixel، مجهز به سنسور لیدار VLP-16 نصب شده روی هواپیمای بدون سر نشین DJI 600 جمع آوری شده است. این پهپاد در ۴۰ متر AGL، با یک شتاب ۲ متر بر ثانیه پرواز کرد. یک پروفیل متقاطع در طول منطقه، با رنگ قرمز مشخص شده است، تائید می کند که سنسور لیدار می تواند داده های ابر نقطه دقیق را در مناطق برفی تشخیص دهد.

تصویر هوایی
شکل ۱: تصویر منطقه پوشیده شده از برف با استفاده از سیستم Point&Pixel
ابر نقطه لیدار
شکل ۲: علائم قرمز رنگ ردیابی دقیق داده های ابر نقطه لیدار را نشان می دهد.

منبع: www.geodetics.com

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات نقشه برداری می توانید با توتالینو تماس بگیرید.
۰۲۱۶۶۱۹۸۷۴۹


مطالب مرتبط:

۱. چرا نرم افزار فتوگرامتری من از دوران تصویر پشتیبانی نمی کند و چگونه نرم افزار فتوگرامتری Geo-Photomap از دوران تصویر پشتیبانی می کند

۲. آیا برای سیستم نقشه برداری پهپاد Geo-MMS شما نیاز به RTK دارید؟

۳.  بهره­ گیری کامل از مزایای فناوری UAS


پهپاد فتوگرامتری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی پردازش تصاویر پهپاد فتوگرامتری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید